Fekete tea

A fekete tea egyike a vadon termő növényeknek, mely elérheti az 5-6 méter magasságot is.  A  teaültetvényeken viszont csak 1-1,5 m magasra engedik fejlődni. A cserje hároméves korában szedhető előszőr, ugyanakkor 7-8 éves koráig még adja a legjobb minőségű árut. 12 éves koráig még elfogadható a levleinek minősége ezután viszont az ültetvényt új telepítéssel fiatalítják.

A tea leveleinek feldolgozása a fonnyasztással kezdődik, melynek hatására a levelek elvesztik rugalmasságukat, sodorhatóvá válnak. A sodrás nemcsak azért szükséges, hogy a kész áru tetszetős külsőt nyerjen, hanem a belső minőség kialakítása szempontjából is fontos. Ez egy  erős igénybevételt jelent, melynek következtében a sejtek egy része megsérül, és a bennük lévő sejtnedv kipréselődik. A feldolgozás legfontosabb művelete a fermentálás, vagyis az erjesztés. Itt a szabaddá vált sejtnedv enzimhatásra bonyolult kémiai változásokon megy keresztül. Fermentáláskor keletkeznek azok a vegyületek, amelyek a fekete tea jellegzetes ízét adják. Ennek végeredménye, hogy a levelek színe egyre sötétebb lesz, a csersavtartalom részben oxidálódik, s fokozatosan kialakulnak azok a jellegzetes aromaanyagok, amelyek a tea élvezeti értékét adják. Az erjedési folyamatot aszalással (szárítással) állítják meg.

A tea élénkítő hatású, mely koffeintartalmának köszönhető. Ez a tartalom ugyanakkor kisebb a kávé koffeintartalmánál, tehát ugyanannyi mennyiségű teában fele, vagy harmadannyi koffein található, mint a kávéban valamint a teában található koffein nem a gyomorban szabadul fel, hanem a bélrendszerben szívódik fel, ezért másként hat: később fejti ki hatását és tovább tart.

A fekete tea hatóanyagai és jótékony hatásai

A fekete tea hatóanyagai a tein (ez a koffein a kávéban is megtalálható), csersavak, illóolajok és vitaminok. A tein rendelkezik élénkítő hatással, mely a központi idegrendszeren keresztül serkenti a vérkeringést és a légzést. Az agy ezáltal több oxigénhez jut, mely által növekszik a szellemi teljesítőképesség. Tudományosan bizonyított tény, hogy azok, akik reggel egy erős teát fogyasztanak, s napközben még két alkalommal teáznak, azok teljesítménye körülbelül 50%-kal nagyobb. A tea központi idegrendszeri stimuláló hatása gyengéd, az agyi vérátáramlás fokozásán keresztül valósul meg. A fekete tea hatása tartós, kíméletes.

A tea szellemre gyakorolt pozitív hatása a teanin nevű aminosavnak is köszönhető, melynek hatására az agyban gyenge elektromos impulzusok által keltett alfa-hullámok jönnek létre. Ezek jellemzően nyugodt, ellazult ébrenléti állapotban jellemzőek agyi aktivitásunkra (jóga, meditáció), és a szelektív figyelem egyik fő összetevejő, melynek segítségésevel egy megeröltetőbb feladat elvégzésekor is képesek vagyunk a lényegtelen információk kiszűrésére.

A csersavak nyugtató-stabilizáló hatást fejtenek ki a testi-lelki folyamatokra az illóolajak pedig anyagcsere-élénkítő hatásukon túl a tea aromájának alapját is képezik.

A fekete teában sok polifenol található, melyek antioxidáns hatást fejtenek ki. Ezek megkötik és hatástalanítják a szabadgyököket, melyeknek sejtkárosító hatásuk van. A polifenol egyik fajtája akadályozza az olyan enzimek működését is, melyek negatív folyamatokat indíthatnak el az emberi szervezetben. A teában levő antioxidánsok semlegesítik a szabadgyököket, amelyek a test sejtjeit károsítják és betegségek kialakulásához vezetnek.

A fekete teának további kedvező hatásai is vannak. Miután a baktériumok növekedését jelentős mértékben gátolja például a szájban, ezért fogyasztása kivédheti az elszaporodó mikrobák által okozott kellemetlen leheletet. Mivel magas a tea fluortartalma, védi a fogakat és baktériumölő hatása miatt csökken a fogszuvasodás kialakulásának veszélye.

A fekete tea fogyasztása

A fekete tea fogyasztásáról elmondható, hogy a vizsgálatok szerint elősegítheti a szív-és érrendszeri, valamint a daganatos betegségek megelőzését, de emellett kedvezően hathat a magas vérnyomásra, gyulladásos ízületi betegségekre is, és segíthet a fogászati betegségek megelőzésében is.

Kedvezőtlen mellékhatása nincs, csak a koffeintartalmára kell ügyelni, így napi 2-4 fekete, vagy zöld tea fogyasztása széles körben ajánlható.

A fekete teát nem ajánlott éhgyomorra fogyasztani, csersavtartalma miatt. Ezenkívül jó tudni, hogy a koffein tartós használata inzulinrezisztenciát, vagy anyagcsere alulműködést okozhat. Ezért csak mértékkel bánjunk a fekete teával !

LEGOLVASOTTABB CIKKEINK

KAPCSOLÓDÓ TERMÉKEK