Foszfor

A foszfor egy nemfémes, szilárd kémiai elem, vegyjele P. Nevét a görög phosphoros, „fényt hordozó“ szóból kapta.

A foszfor különlegessége

Különlegessége, hogy a foszfor volt az első, amelyet először állati és emberi testnedvben fedeztek fel, és csak ezt követően a növényi-és ásványvilágban. Ezt az elemet először Henning Brand állította elő 1669-ben. Több módosulata is létezik, így van fehér-,vörös–és fekete foszfor.

Az ásványi anyagok közül a makroelemek közé tartozik, mivel foszforra minden nap szüksége van a szervezetnek, ami napi szinten néhány száz milligrammnyi.

Hol található foszfor a mindennapi életben?

Mivel nagyon sokféle táplálékban megtalálható, így általánosságban véve kiegészítőként szedni nem szükséges optimális esetben mindenki hozzájut a napi étkezések során ehhez a mennyiséghez.

Természetesen a beviteli mennyiséget befolyásolja az egészségi állapot és az életkor. Bizonyos betegségek esetében, illetve az életkor előrehaladtával növekszik a szervezet foszforigénye. Mivel a foszfor és kálcium jelentős szerepet játszanak a csontozat kialakulásában, igy beviteli mennyiségük hasonló. Csecsemőkorban és kisgyerekkorban azonban a kalciumnak kell többnek lennie. (különösebb pótlásra azoknak lehet szükségük, akik Crohn-betegségben vagy elhanyagolt cukorbetegségben szenvednek.)

Foszfor és kálcium

A foszfor és kálcium együtt alkotott vegyülete a csontok és fogak fontos építőeleme. Funkciója a csontok és kötőszövetek védelme. A kálcium után a foszfor található meg legnagyobb mennyiségben a szervezetben. Nem elemi formában, hanem foszforsav, illetve annak sói, vagyis foszfátok alakjában. Legnagyobb része (kb 80 %-a) a csontokban és a fogakban lelhető fel. A szervetlen foszfát kis mennyiségben ugyan, de jelen van a testnedvekben is, ahol a szervezet pufferrendszerének fontos elemét képezi. (pufferrendszer: a szervezetnek az a tulajdonsága, ami a savakat közömbösíti). Valamint jelentős a vér, a belső szervek, és az izmok foszfortartalma is.

A foszfor feladatai a szervezetben

  • Szinte nincs olyan biológiai folyamat, amelyben a foszfor ne venne részt valamilyen módon:
  • igen nagy a jelentősége a fehérje-, zsír- és szénhidrát anyagcserében, valamint az energia tárolásában,
  • szerepe van az idegrendszer funkcióihoz, szükséges az izmok egészséges működéséhez,
  • a sejthártya falát alkotó foszfolipidek alkotórészeként mindenütt jelen van,
  • szükséges a fehérjeszintézishez és az enzimek működéséhez.

Mindemellett enyhíti az ízületi gyulladás okozta fájdalmakat és a csökkenti a cukorbetegek fáradtságérzetét. A foszfor segít egészségesen tartani a fogínyt is.

Szerepe van a B1, B6 vitaminok képződésében, illetve segíti a B3 vitamin hatásosságát.

A foszfor az úgynevezett biogén elemek egyike, amely olyan fontos molekulák építőelemei, mint a nukleinsavak (pl. DNS, RNS).

Felszívódást segítő és gátló tényezők

A foszfor felszívódását segíti a D-vitamin, illetve a kálcium és foszfor megfelelő arányban tartása.

Gátló tényező viszont a nagy mennyiségű kálcium, valamint gátolja a felszívódást, ha hosszú időn keresztül szed valaki gyomorsavlekötőt.

Nagyon fontos a kalcium és foszfor aránya nemcsak a felszívódás miatt, hanem mert a szervezet foszforszintjének túlzott megemelkedése akadályozza a kalcium beépülését a csontokba, így hozzájárul a csontritkulás és a fogromlás kialakulásához.

Foszforhiány

Minden ásványi anyagnál elmondható, hogy ha nem jut a szervezet elegendő mennyiséghez, akkor hiánytünetek jelentkeznek. A foszforhiány nagyon ritkán fordul elő, hiány esetében az alábbiak lehetnek a tünetek:

mivel a foszfor a csontok sejt közötti állományának szilárdító összetevője, ezért hiányában a csontok puhák, gyengék lesznek. Előfordulhat növésben való lassulás, rosszabb esetben elmaradás. A csontsűrség alacsony lesz.

  • Csont– és fogképződés elégtelenség alakulhat ki,
  • Testsúlycsökkenéshez, anorexiához vezethet,
  • Kimerültséget, izomgyengeséget eredményezhet,
  • Rángatózás, illetve kéz – és arc izmainak görcsei jelentkezhetnek.

A foszfor hiányát nehéz észrevenni, hosszú időn át rejvte maradhat, mivel  a szervezet képes a csontokban lévő foszfort mozgósítani, amennyiben hiány keletkezik belőle. Ha tartósan alacsony a foszfátbevitel, akkor alakulhat ki az úgynevezett “éhezéses csontlágyulás“.

Foszforhiányos állapot alakulhat ki nagymértékű alkoholfogyasztás, klinikai táplálás és vízhajtók túlzott alkalmazása során is.

Miben található foszfor?

A foszfor kisebb-nagyobb mennyiségben szinte minden élelmiszerben megtalálható, ezért a hiányállapot kialakulása nem valószínű.

Magas a foszfortartalma például: sajtok, máj, hüvelyesek, olajos magvak, búzacsíra, búzakorpa, borsó, éti kagyló, homár, füstölt lazac, szójabab, olajos szardínia, paradió, pisztácia, dió, szárnyas húsok, tej, tejtermékek stb.

Mennyi a szükséges mennyiség?

Napi szükséges mennyiség kb 700 - 800 milligramm.

A kalcium és foszfor aránya 1:1 és 1:1,5 között megfelelő.

Jó, ha tudod:

  • Az élelmiszeripar nagyon sok foszfort használ fel, főleg savanyítóanyagként, foszforsav  formájában; ezenkívül stabilizálóként, vagy sűrítő adalékanyagként.
  • A foszfátokat műtrágyaként és az üvegiparban is használják.
  • Mosószer alapanyagként is alkalmaznak foszfátokat vízlágyító adalékként.

LEGOLVASOTTABB CIKKEINK

KAPCSOLÓDÓ TERMÉKEK

Vitamin Complex - 60 tabletta

Vitamin Complex - 60 tabletta

ÁLTALÁNOS VITAMIN ÉS ÁSVÁNYI ANYAG TABLETTA.
Calcium Zinc Magnesium - 100 tabletta

Calcium Zinc Magnesium - 100 tabletta

KIEGYENSÚLYOZOTT FORMULA KALCIUMMAL, MAGNÉZIUMMAL, CINKKEL ÉS TOVÁBBI AKTÍV HATÓANYAGOKKAL.