Nem akarsz lemaradni cikkeinkről? Iratkozz fel hírlevelünkre
FELIRATKOZOM
A feliratkozom gomb megnyomásával elfogadom az adatvédelmi nyilatkozatot

Romeltakarítás, avagy közvetlen tennivalók a terhelés, verseny után. Regenerálás és hatékonyságának növelése. 2.

2016-12-20 15:50:00

 

„Az igazi limitáló tényező a sportban mi, saját magunk vagyunk.”

Amíg egy igazi profinak szigorú, bejáratott és ellenőrzött feladatlistája van mindenre, (sőt külön egy adott versenyre, távra bejáratott rutinja is akár) addig egy hobbyversenyzőt semmi és senki sem kötelez arra, hogy bármit is betartson bármilyen tanácsból vagy az önmaga által lefektetett elvekből. Ezért a célba érést követően nyugodtan ehet akár zsírban tocsogó tejfölös lángost is vagy ihat éppen kakaós tejitalnak nevezett valamit. Mi magunk döntjük el, hogy a hatékonyabb vagy a „minden mindegy, mert megtehetem” utat választjuk. Ha az egészségre gyakorolt, hosszú távú negatív következményekkel nem számolunk, a rizikó attól még nagyon is valós és ezt a „bűnözést” csak ritkán lehet megúszni. Észben kell tartani, hogy minden döntésnek ára van, semmi sem múlik el a szervezetben reakció nélkül.

Ahhoz, hogy mindenki hatékonyan, a kellő időben a kellő módon „kényeztethesse” a testét egy erőpróba után, ahhoz adtam néhány kezdő támpontot előző cikkemben.


Az állóképességi versenyek jellegét, terhelését ismerve, folytatom tovább a lehetséges cselekvési tervet.

 

3. Ha végeztünk a levezető 10-15p-es mozgással és már javában megy a folyadék, só és tápanyag visszapótlás, akkor a rendelkezésre álló lehetőségek közül a langyos, hűvös zuhany választanám. (A jeges fürdő- langyos zuhany variáció ilyenkor nehezen kivitelezhető.) Ez nem csak az út porát mossa le rólunk, de a világfájdalmat idéző „Kellett ez a hülye verseny nekem?”- kérdéskört is elhessegeti a fejünkből és előkészíti, felpuhítja a tested a további teendőkhöz.

4. Ezek után a praktikussága és hatékonysága miatt a hengerezést választanám. A lábszár izmaitól kezdve felfelé haladva, a mélymasszázst (most) kerülve lassan, ritmikusan végezve a makacs területek, izomcsomók és húzódások enyhítésében, feloldásában is az első lépés lehet.

5. A következő nálam a hűsítő, gyulladáscsökkentő krémmel való óvatos, felszínes bedörzsölés. Csak pár perc, addig sem azzal vagy elfoglalva, hogy hol van olyan maradék pont a testeden, ami nem fáj.

6. Eztán a kompressziós zoknit vagy szárat javaslom. Ha teheted akár 1 napig is magadon hagyhatod, a futóműved meg fogja hálálni.

7. A közvetlen már átdolgozott izmokat néhány perc erejéig érdemes még megnyújtani. Ilyenkor a nagyon lassú, részben statikus, feszülést csökkentő nyújtóinger bőven megfelel. A komolyabb nyújtófeladatok majd a következő napokban kapnak nagyobb szerepet.

8. Nemcsak az anyagcsere-, hanem a pszichológia szintjén, fejben és lélekben is szükséges a regenerálás. Egy sikerként megélt célbaérkezés vagy csak túlélt verseny után az agynak is kell, legalább két-három nap mire minden élmény leülepszik és objektívan tudjuk értékelni a teljesítményünket, megtalálni a hibáinkat. Már az alapszinten elsajátított relaxációs technikák is sokat segíthetnek átlendülni egy-egy gyengébben sikerült erőpróbán, de segítenek a váratlanul jött sikert is a megfelelő szinten kezelni. Ezen a téren az autogén tréning (AT) és a progresszív izomlazítás (PMR) az, ami szakember segítségével gyorsan elsajátítható. Persze ehhez is idő, gyakorlás és Rutin kell, mint ahogy minden valós sikerhez.

Ez egy kipróbált, nem kőbevésett, de jól adaptálható cselekvésterv. Próbáld ki, alakítsd a saját tested, igényeid szerint és ha bevált, ragaszkodj hozzá. Akkor használni fog.

 

 

Janota Zoltán

BioTechUSA

Állóképességi szakértő

13x Ironman

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

KÉRDEZD ZOLTÁNT

MEGVÁLASZOLT KÉRDÉSEK

SZAKÉRTŐINK

Janota Zoltán TERMÉK TIPPJEI

IsoTonic - 40g

IsoTonic - 40g

IZOTÓNIÁS ITALPOR, AMELY EGY SZÉNHIDRÁT-ELEKTROLIT OLDAT, ÍGY HOZZÁJÁRUL A TELJESÍTMÉNY HOSSZÚ TÁVÚ FENNTARTÁSÁHOZ A HOSSZANTARTÓ ÁLLÓKÉPESSÉGI GYAKORLATOK ALATT. FRISSÍTŐ ÍZEKBEN.
Megveszem
Energy Shot - 25 ml

Energy Shot - 25 ml

FOLYÉKONY KOMBINÁCIÓJA A KEVERT SZÉNHIDRÁTOKNAK, A TAURINNAK, A GUARANÁNAK ÉS AZ L-ARGININ AMINOSAVNAK.
Megveszem
BioTech USA áttetsző zöld kulacs - 750 ml

BioTech USA áttetsző zöld kulacs - 750 ml

Bírod az edzést? És a kulacsodat? Csapj le a BioTech USA különleges, vadonatúj Rocket kulacsára!
Megveszem
Energy Gel - 60 g

Energy Gel - 60 g

L-KARNITINNEL, TAURINNAL, B6-VITAMINNAL FOKOZOTT HATÁSÚ TRICARB MÁTRIX, MCT OLAJJAL.
Megveszem
Magna Shot - 25 ml

Magna Shot - 25 ml

MAGNÉZIUMOT ÉS B6-VITAMINT TARTALMAZÓ IZOMFÁRADTSÁGOT CSÖKKENTŐ, FOLYÉKONY FORMULA, HOZZÁADOTT L-KARNITINNEL ÉS ZÖLD KÁVÉ KIVONATTAL!
Megveszem
Zero Bar - 50 g

Zero Bar - 50 g

MAGAS FEHÉRJETARTALMÚ SZELET, CUKOR, LAKTÓZ, GLUTÉN ÉS ASZPARTÁM NÉLKÜL, KÓKUSZZSÍRRAL. 22,5 g fehérje* adagonként/12 fantasztikus ízben *Átlagos fehérjetartalom, kivéve a csokoládé ízűeket, melyek fehérjetartalma 40%, 20 g.
Megveszem

FACEBOOK