Nem akarsz lemaradni cikkeinkről? Iratkozz fel hírlevelünkre
FELIRATKOZOM
A feliratkozom gomb megnyomásával elfogadom az adatvédelmi nyilatkozatot

A C-vitamin - mennyit és milyet?

2014-10-06 14:44:00

A C-vitamin a legnépszerűbb és a legnagyobb volumenben használt és keresett vitamin forrás, de nem mindegy hogy milyet és mennyit fogyasztunk!

D- és L-aszkorbinsav

Az aszkorbinsav a C-vitamin kémiai elnevezése, amelyet sok gyümölcs és zöldség, valamint a tej is tartalmaz. Két aszkorbinsav típus létezik, úgymint az L-, és D-aszkorbinsav. Az L-aszkorbinsav természetes, ennek van a legjelentősebb biológiai aktivitása. A D-aszkorbinsav csak mesterséges körülmények között fordul elő, cukorból állítják elő, vitaminhatása elhanyagolható.

Mindkét típust használják az élelmiszeriparban adalékanyagként, az L-aszkorbinsav (E300) és D-aszkorbinsav vagy izo-aszkorbinsav (E315), ezt tartósításra használják.

A C-vitamin hatásai

Az emberi szervezetben a C-vitamin részt vesz többek között a sejtek oxigénfelvételében és a kollagén képződésben, ami a csontok és a porcok kötőszövetének felépítéséhez szükséges. Ezen felül erősíti az immunrendszert és így véd a vírusok támadásaitól, továbbá javítja a vas felszívódását.

A C-vitamin antioxidáns hatásánál fogva véd a szervezetet fenyegető rákkeltő anyagok káros hatásától. Az antioxidáns kifejezés azt jelenti, hogy az aszkorbinsavnak kémiailag olyan a szerkezete, hogy a rákkeltő anyagok szabadgyökeit megköti.

/sites/testbiotechusashop/documents/blog/_extra/124/o_fb_cover_okt_20141006153639.jpg

Mennyit fogyasszunk?

A legtöbb gerinces - a főemlősök, a gyümölcsevő denevérek és az ember kivételével - képes saját maga előállítani a szervezetének működéséhez szükséges C-vitamin mennyiséget. Ez a mennyiség testsúlykilogrammokként 170-180mg C-vitamin naponta! Ezért nekik nem kell odafigyelni a C-vitamin bevitelére, ezért is létezik kevesebb állati eredetű betegség és ez az oka annak is, hogy az emberek gyakrabban betegednek meg.

Ha utánaszámolunk, akkor hamar kiderül, hogy ezt a mennyiséget szinte lehetetlen táplálék formájában bevinni, ezért érdemes azt külön vitamin formájában fogyasztani.

Az EU ajánlás (RDA) napi 80 mg C-vitamin (a vitamin hiány minimalizálásához talán elég). Napjainkban a szakemberek 1000 mg C-vitamint ajánlanak naponta.

Az aszkorbinsav veszélytelennek számít. Vízoldható, így a vizelettel kiválasztódik.

Hosszútávon (hónapokig), magas dózis fogyasztása (3g/nap felett) az állatkísérletekben vesekőképződést okozott. Ezért az oxálsav a felelős, amely az aszkorbinsav bomlásakor képződik a szervezetben.

Vitamin C 1000 Bioflavonoids - 100 tablettaMikor használjuk a C-vitamint?

Ha olyan hiánytüneteket észlelünk, mint a fáradékonyság, izomfájdalom, levertség, rossz közérzet, fogínyvérzés.

Ha nem tudjuk a megfelelő mennyiséget bevinni ebből a rendkívül fontos esszenciális vitaminból, akkor olyan betegségek alakulhatnak ki, mint a skorbut, kóros fáradtság, rendszeres megfázás.

A rendszeresen sportolónak és a nagyvárosban élőnek pedig hatványozottan fontos a magasabb vitaminpótlás, hiszen a környezeti hatások, illetve a sportolás alatti vitamin veszteség együttesen növeli a C-vitamin szükségletet.

Sportolás előtt alkalmazva segíti csökkenteni a fáradtság szintünket és csökkenti a savképződést is.

Néhány gyümölcs, zöldség, mint természetes C-vitaminforrás:

Csipkebogyó: 400mg

Fenyőtű: 200mg

Petrezselyemlevél: 185mg

Paradicsompaprika: 180mg

Zöldpaprika: 125mg

Brokkoli: 90mg

Káposzta: 87mg

Barack: 50mg

Eper: 50mg

Citrom: 45mg

Narancs: 45mg

Burgonya: 24 mg

(C-vitamin tartalom 100g nyersanyagban)

 

C-vitamint mindenkinek!

Németh Sándor

oktatási referens, táplálék-kiegészítő szakértő

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

KÉRDEZD SÁNDORT

MEGVÁLASZOLT KÉRDÉSEK

SZAKÉRTŐINK

FACEBOOK