Nem akarsz lemaradni cikkeinkről? Iratkozz fel hírlevelünkre
FELIRATKOZOM
A feliratkozom gomb megnyomásával elfogadom az adatvédelmi nyilatkozatot

Ki a garázsból a bringával, itt a tavasz! (?) (3.)

2016-03-30 10:37:00

A kerékpáros felkészülés sikeressége sok tényezőtől függ. Az egyénre szabott intenzitás, időtartam és kerékpár beállítás mellett a megválasztott edzéseszközök is legalább ennyire fontosak. A teremkerékpározásról elkezdett cikksorozat harmadik, egyben befejező részében a görgőzés szerepéről, legfőbb előnyeiről és hátrányairól olvashattok.

/sites/testbiotechusashop/documents/blog/_extra/242/o_Carousel-Turbo-Types_20160330105545.jpg

„Melyik a legjobb futócipő a világon?”

Ugye ez a kérdés sem ismeretlen előttetek már. Mielőtt rávágnád, hogy x vagy y világmárka a befutó, javaslom, olvasd át az előző cikkemben az „önelemzésről” és „látásmódról” szóló részt. Ez az indoor cycling - edzésfajták esetében sincs másképp. A legfontosabb, hogy NEKED, mint sportolónak mik azok az igények, adottságok, amit figyelembe kell venni a felkészülés megkezdésekor.

A hagyományos otthoni, hátsó kereket befogató „fix” görgő a legelterjedtebb a triatlonosok közt, előnyei és hátrányai sok mindenben megegyeznek egy csoportos termi edzésen használt, direkt áttételes bringáéval, de nézzük kinek és miben érdemes célzottan használni:

  • Mindig kéznél van, gyorsan összeszerelhető, otthon is használható.
  • Saját kerékpárodon tekerhetsz, számtalan üléspozíció beállítással próbálkozhatsz, hogy majd a kinti, 2-3 órás tekeréseken is komfortosan tudj pedálozni.
  • Stabil, a túra-, vagy MTB-kerékpárról átnyergelők sem fognak a vékonyabb felni és gumik miatt, egyensúlyvesztéstől tartva remegni.
  • Könnyedén sajátíthatod el vele a depózás és a kapcsolt edzések tudományát egy edzésen belül.
  • Az ellenállás több fokozatban állítható, ehhez a saját áttételeiddel is variálhatsz még.
  • Tekerés körben a saját zenédet hallgathatod.
  • A kerékpározásban, triatlonban is érdekelt parasportolók is biztonságosan tudják végezni edzésüket.

+ Személyes tapasztalat: Amióta hosszú távra készülök, azóta értettem meg igazán, hogy milyen fontos az önmagunk optimális működéséhez, mozgásunk tökéletesítéséhez szükséges módszer megtalálása és a végletekig való gyakorlása. Otthon a sufniban tekerve - saját igényeidhez igazítva minden külső (pl. tükör előtt tekerés) és belső körülményt - tudsz igazán magadba szállni, akár csukott szemmel tekerni, hosszú perceken át. Ekkor tudod igazán felfedezni, megérteni a saját dinamikád, fejleszteni a kerékpáros technikád és mozgás-intelligenciád. Persze, ez sem megy egyik napról a másikra, de fejleszthető és nagymértékben tehermentesíti az idegrendszert, attól, hogy folyamatosan mindenre figyeljen.

/sites/testbiotechusashop/documents/blog/_extra/242/o_FSCN6322_20160330105539.JPG

„Jó a görgőzés csak agyilag tesz tönkre.”

  • Minden mozgásformában, ami csak szimulálja a valós körülményeket, benne rejlik a hibalehetőség is. Ami izolált körülmények közt előnyt jelenthet az nem biztos, hogy a kinti versenykörülmények közt is a hasznunkra válik. Mik lehetnek ezek?
  • A fix befogatás miatt a dinamikus egyensúlyozás, kormánykezelés képességét csak nagyon kis mértékben tudjuk fejleszteni. Ennek pedig egy kezdő esetében elsőbbséget kell élveznie. A biztonságos közlekedés és mezőnyben haladás, kanyartechnika elsajátítása, úthibák kikerülése, váratlan eseményekre való gyors reagálás egy triatlonosnál is alapkövetelmény.
  • Nem kapunk objektív visszajelzést a két láb közti erőkülönbségről.
  • Bármilyen jó is a zene, sokaknak még így is nagyon unalmas lehet egyedül, stabil helyzetben tekerni, akár 40p-et is. Érthető, de ezzel a fizikai, és a már fent említett jótékony pszichés hatás sem érvényesül igazán.

„Kovácsold a gyengeségeidet az erősségeddé!”

A „kerékpározás veszélyes üzem”, ezért egy sor készség magas színvonalát és változó körülmények közt való biztos használata szükséges hozzá, amit a rengeteg sokoldalú gyakorlással érhetünk el. Erre röviden a „harmonikus automatizmus” kifejezést találtam ki. Mindent egyszerre hatékonyan nem tudunk és nem is kell fejleszteni. Az egyes felkészülési időszakokban súlyozni kell a fejleszteni kívánt területeket a gyengeségeink javítása érdekében. Aki csak teheti, használjon „szabad görgőt” is, gyakoroljon MTB-al is az egyenetlen, csúszós erdei utakon amellett, hogy alacsony és magas fordulattal is teker, intervall jellegű, hegymenet vagy éppen sprint feladatokat hajt végre.

 

Janota Zoltán

BioTechUSA

Állóképességi szakértő

13x Ironman

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

KAPCSOLÓDÓ VIDEÓK

KÉRDEZD ZOLTÁNT

MEGVÁLASZOLT KÉRDÉSEK

SZAKÉRTŐINK

Janota Zoltán TERMÉK TIPPJEI

IsoTonic - 40g

IsoTonic - 40g

IZOTÓNIÁS ITALPOR, AMELY EGY SZÉNHIDRÁT-ELEKTROLIT OLDAT, ÍGY HOZZÁJÁRUL A TELJESÍTMÉNY HOSSZÚ TÁVÚ FENNTARTÁSÁHOZ A HOSSZANTARTÓ ÁLLÓKÉPESSÉGI GYAKORLATOK ALATT. FRISSÍTŐ ÍZEKBEN.
Megveszem
Multi Hypotonic Drink - 1 000 ml

Multi Hypotonic Drink - 1 000 ml

1:65 HIGÍTÁSI ARÁNYÚ FOLYÉKONY ITALKONCENTRÁTUM AZ ENERGIA ÉS A VITAMINOK PÓTLÁSÁRA EDZÉS KÖZBEN.
Megveszem
Energy Gel PRO - 60 g

Energy Gel PRO - 60 g

ELTÉRŐ ARÁNYÚ TRICARB MÁTRIX L-KARNITINNEL, TAURINNAL, B6-VITAMINNAL, MAGNÉZIUMAL, HOZZÁADOTT L-ARGININNEL ÉS MCT OLAJJAL
Megveszem
Energy Gel - 60 g

Energy Gel - 60 g

L-KARNITINNEL, TAURINNAL, B6-VITAMINNAL FOKOZOTT HATÁSÚ TRICARB MÁTRIX, MCT OLAJJAL.
Megveszem

FACEBOOK