Nem akarsz lemaradni cikkeinkről? Iratkozz fel hírlevelünkre
FELIRATKOZOM
A feliratkozom gomb megnyomásával elfogadom az adatvédelmi nyilatkozatot

Miért függünk az ételektől?

2017-01-19 09:43:00

Az elhízás nem csak esztétikai okok miatt nyugtalanító jelenség. A mai modern társadalmak egyre romló egészségügyi mutatói többek közt a rossz táplálkozásra vezethetők vissza. De miért vagyunk képtelenek nemet mondani az ételre, és miért hízunk egyre gyorsabb ütemben világszerte?


Első számú ok: az érzelmek

Legnagyobb hiba az étellel való intenzív érzelmi kapcsolat kialakítása. Ha jó kedvünk van, ha rossz, ha stresszesek vagyunk kijár egy kis finomság, mert ugye megérdemeljük. Érettségi és diplomaosztó után vacsorázni megyünk a családdal, de az évfordulókat is gyakran étteremben
töltjük. Sok ételhez korábbi emlékek tapadhatnak, és ezek a pozitív asszociációk könnyen beindítják agyunk érzelmi és jutalmazóközpontját, vagyis „az öröm emléke vágyat ébreszt". Az ételre ne jutalomként gondoljunk, hiszen tényleg nem azért élünk, hogy együnk, hanem pont fordítva!



Második ok: az érzékek

A fogyasztók által leginkább kedvelt élelmiszerek egyszerre több jelzővel írhatóak le. Nem elég, ha pusztán finom az amit eszünk, más egyéb érzékszervi ingerre is támaszkodunk. Vagyis azokat az ételeket kívánjuk jobban, melyek nem csak roppant ízletesek, de könnyen rághatóak és lenyelhetőek, kívül ropogósak, belül puhák, hamar szétmállanak a szánkban, ínycsiklandó illatuk van, és persze jól is néznek ki. Az élelmiszeripar pedig erre épít. Érdemes azonban belegondolni, hogy valójában ezek az élelmiszerek nem egészségesek. Rengeteg rejtett cukrot, zsiradékot és ízfokozót tartalmaznak, valamint hiányzik belőlük a rost és a minőségi szénhidrát.


Harmadjára: a megszokás

Evés tekintetében is meg tudunk különböztetni célorientált- és szokásvezérelt viselkedést. Az első tulajdonképpen az, amikor random megkívánunk például egy süteményt. Ahhoz, hogy kielégítsük az édesség utáni vágyat, elmegyünk egy cukrászdába, és megvesszük a kedvenc tortaszeletünket. Ha azonban ezt többször megismételjük, az egyszeri célvezérelt viselkedésből szokás alakul ki. A szokásokat azonban sokkal nehezebben kontrolláljuk, ez pedig egyenes út lehet a hízáshoz.


Ahhoz, hogy ezen rossz berögződéseken változtassunk, tudatosabban és átgondoltabban kell az étkezéseinkre figyelni. Minden kezdet nehéz, de ahogy mondani szokták: az egészségnél nincs fontosabb!

 

 

Kővágó Henrietta


Mit javítanál ezen a cikken?




A tartalom lehetett volna...





Mégse

TETSZETT EZ A CIKK?

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

KULCSSZAVAK

Kővágó Heni » egészség » diéta » táplálkozás » elhízás » Akarj többet » BioTechUSA »

LEGOLVASOTTABB CIKKEINK

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

KAPCSOLÓDÓ TERMÉKEK

Super Fat Burner - 120 tabletta

Super Fat Burner - 120 tabletta

SPORTTÁPLÁLÉK-KIEGÉSZÍTŐ KOLINNAL, L-LIZINNEL ÉS L-KARNITINNEL. A KOLIN RÉSZT VESZ A NORMÁL ZSÍRANYAGCSERÉBEN.
Megveszem
Mega Fat Burner - 90 tabletta

Mega Fat Burner - 90 tabletta

SPORTTÁPLÁLÉK-KIEGÉSZÍTŐ ROSTOKKAL, L-KARNITINNEL, ZÖLD TEA KIVONATTAL, KOFFEINNEL ÉS KRÓMMAL.
Megveszem
Magenta Wave Shaker - 600 ml

Magenta Wave Shaker - 600 ml

Magenta színű Wave Shaker - 600 ml
Megveszem
Ultra Loss - 500 g

Ultra Loss - 500 g

ÍZLETES TURMIX POR 50%-OS FEHÉRJE TARTALOMMAL, HOZZÁADOTT L-KARNITINNEL, KRÓMMAL, KITOZÁNNAL ILLETVE VITAMINOKKAL. ÉLELMI ROSTBAN GAZDAG. 96 KALÓRIA/ADAG.
Megveszem
Iso Whey Zero - 2270 g

Iso Whey Zero - 2270 g

KIEMELKEDŐ MINŐSÉGŰ TEJSAVÓ-FEHÉRJE IZOLÁTUM, LAKTÓZ- ÉS GLUTÉNMENTESEN, EXTRA AMINOSAVAKKAL.
Megveszem
Zero Bar - 50 g

Zero Bar - 50 g

MAGAS FEHÉRJETARTALMÚ SZELET, CUKOR, LAKTÓZ, GLUTÉN ÉS ASZPARTÁM NÉLKÜL, KÓKUSZZSÍRRAL. 22,5 g fehérje* adagonként/12 fantasztikus ízben *Átlagos fehérjetartalom, kivéve a csokoládé ízűeket, melyek fehérjetartalma 40%, 20 g.
Megveszem
Zero Bar - 50 g

Zero Bar - 50 g

MAGAS FEHÉRJETARTALMÚ SZELET, CUKOR, LAKTÓZ, GLUTÉN ÉS ASZPARTÁM NÉLKÜL, KÓKUSZZSÍRRAL. 22,5 g fehérje* adagonként/12 fantasztikus ízben *Átlagos fehérjetartalom, kivéve a csokoládé ízűeket, melyek fehérjetartalma 40%, 20 g.
Megveszem