Nem akarsz lemaradni cikkeinkről? Iratkozz fel hírlevelünkre
FELIRATKOZOM
A feliratkozom gomb megnyomásával elfogadom az adatvédelmi nyilatkozatot

A ketogén diétáról

2016-04-06 12:44:00

Hivatalosan is itt a tavasz, lassan szükségtelenné válnak a nagy télikabátok, sőt ahogy az idő melegedni fog, egyre kevesebb réteg fog gondoskodni róla, hogy fel kelljen vállalnod a tested. Az interneten keresgélve tucatnyi divatdiétára bukkanhatsz, amik már „3 nap után látható fogyást” ígérnek. Ha a szerencsésebbek, vagy tapasztaltabbak közé tartozol, és ezeket a cikkeket ki tudod szűrni, de még akkor is számtalan variációt találhatsz. A ketogén diéta kevésbé elterjedt itthon, ám egyre többen alkalmazzák. Ebben a cikkben tehát ezt fogjuk tüzetesebben megvizsgálni.

A ketogén diéta lényege, hogy a szervezetünk számára a zsírok bevitelével biztosítjuk a szükséges energiaforrást szénhidrát helyett.

Két típusa van, a TKD és a CKD.

A TKD-nál a szénhidrátot közvetlenül edzés előtt és után kell bevinned, míg a CKD-t egy egész hétre kivetítve úgy kell elképzelni, hogy egy 5 napos alacsony szénhidrátbevitel után következik egy 1-2 napos szénhidrát feltöltés.

A diéta a ketonok után kapta a nevét, amelyek a zsíranyagcsere melléktermékei. Szervezetünk legtöbb szövete a ketonokat fel tudja használni energiaforrásként. A ketózis a ketonok véráramban történő megjelenését jelentik, amely kialakulhat éhezés, elnyúló edzés, vagy magas zsírtartalmú étrend esetén.

Mikor nem a legcélszerűbb ketogén diétát folytatni?

Abban az esetben, ha szellemi munkát végzel. Ez azért van, mert az agy alapjáraton glükózt használ energiaforrásként, de ahhoz, hogy átálljon a ketonok hasznosítására akár 2-3 hét is kellhet. Ezért gyakran előfordulhat, hogy az első hétben csökken a szellemi aktivitás.

/sites/testbiotechusashop/documents/news/_extra/1883/o_iStock_000016221434_Full_20160331141801.jpg

Miért is hasznos akkor a ketogén diéta?

Ennek a fajta táplálkozásnak több előnye is van, elsősorban növeli az edzés közbeni zsírégetést. Ez a hatás különösen igaz azokra, akik már régebb óta edzenek, akik jó kondícióban vannak. Azzal, hogy szervezetünket átállítottuk a zsírok felhasználására szénhidrát helyett, biztosítottuk, hogy alacsony szénhidrátbevitel mellett a szervezetünk zsírlebontását gyorsítsuk. Nem elhanyagolható az a tény sem, hogy ez a módszer segít minimalizálni az izomvesztést a diéta alatt.

Ha kezd szimpatikussá válni a dolog, itt egy kis ízelítő, hogy milyen élelmiszereket fogyaszthatsz

Marhahús, lazac, húsok, egész tojás, sajtok, krémsajt, tejszín, növényi olaj és olajos magvak. Mértékkel ehetsz a változatosság kedvéért alacsony szénhidráttartalmú zöldségeket nyersen, vagy akár párolva is. Ilyenek a paprika, a paradicsom, az uborka, a saláta, a brokkoli, a karfiol és a káposztafélék is. Mindezek mellett fontos, hogy a megfelelő vitamin, és ásványi anyag pótlásról se feledkezz meg! Ahhoz, hogy a fogyásod tényleg beinduljon, a kalóriabeviteledet egy szintentartó értékre, vagy az alá 10-20%-al kell beállítani.

Ez eddig mind szép és jó, na de mire való az 1-2 napos szénhidrátfeltöltés?

Mint minden diétánál, sajnos itt sem kerülhető el az, hogy veszítsünk a száraz izomtömegünkből. Ha kalória deficit van, nincs az a profi sportoló aki el tudja érni, hogy csakis és kizárólag zsírt égessen. Annak érdekében, hogy a ketogén diéta 5 alacsony szénhidráttartalmú napja alatt elvesztett izmok nagy részét szervezetünk vissza tudja építeni, 1-2 napos szénhidrát visszatöltést alkalmazunk. Ez szolgálja azt is, hogy feltöltsük az izmaink glikogén raktárait a következő heti edzéshez. A feltöltési időszak alatt ugyanakkor a zsírbevitelt vissza kell csökkentenünk normál értékre. A töltést egy kemény edzés kell, hogy megelőzze, ezért sokan a péntek estétől a szombat estig terjedő időszakot választják a feltöltéshez.

Ketogén diéta esetén sportolóknál szóba jöhet egy kicsit magasabb fehérjebevitel, ám nem szabad elvetni a sulykot, mert így könnyen keletkezhet többlet kalóriabevitel is. A lényeg, hogy megtaláld az egyensúlyt a fehérjék és a zsírok között. Ha nem tapasztalsz azonnal változást ne keseredj el, az első pár hét becsapós, a teljes átállás pedig akár 30-40 napig is eltarthat.

Tóth Lídia (dietetikus hallgató, Semmelweis Egyetem)


Mit javítanál ezen a cikken?




A tartalom lehetett volna...





Mégse

TETSZETT EZ A CIKK?

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

KULCSSZAVAK

diéta » ketogén »

LEGOLVASOTTABB CIKKEINK

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

KAPCSOLÓDÓ TERMÉKEK

Omega 3 - 90 lágykapszula

Omega 3 - 90 lágykapszula

OMEGA 3 HALOLAJ KAPSZULA EPA ÉS DHA TARTALOMMAL. AZ EPA ÉS A DHA HOZZÁJÁRUL A SZÍV MEGFELELŐ MŰKÖDÉSÉHEZ, A DHA A NORMÁL AGYMŰKÖDÉS FENNTARTÁSÁHOZ ÉS A NORMÁL LÁTÁS FENNTARTÁSÁHOZ.
Megveszem
One-A-Day - 100 tabletta

One-A-Day - 100 tabletta

MULTIVITAMIN ÉS ÁSVÁNYI ANYAG TABLETTA.
Megveszem
Calcium Complete - 90 kapszula

Calcium Complete - 90 kapszula

KALCIUMOT ÉS MAGNÉZIUMOT 2:1 ARÁNYBAN TARTALMAZÓ, KAPSZULÁS KÉSZÍTMÉNY.
Megveszem
HMB 1000 - 180 tabletta

HMB 1000 - 180 tabletta

HIDROXIMETIL-BUTIRÁT TARTALMÚ SPORTTÁPLÁLÉK-KIEGÉSZÍTŐ, AMELY AZ L-LEUCIN AMINOSAV METABOLITJA.
Megveszem
100% BCAA - 400 g

100% BCAA - 400 g

TERMÉSZETES, 2:1:1 ARÁNYÚ BCAA-T TARTALMAZÓ, 100% TISZTASÁGÚ, GLUTÉNMENTES, POR ÁLLAGÚ AMINOSAV KÉSZÍTMÉNY.
Megveszem
100% L-Glutamine - 1000 g

100% L-Glutamine - 1000 g

100%-OS TISZTASÁGÚ ÍZESÍTETLEN, GLUTÉNMENTES L-GLUTAMIN POR.
Megveszem
Greens - 150g

Greens - 150g

ZÖLDSÉGBEN AZ ERŐ!
Megveszem

KAPCSOLÓDÓ VIDEÓK