Nem akarsz lemaradni cikkeinkről? Iratkozz fel hírlevelünkre
FELIRATKOZOM
A feliratkozom gomb megnyomásával elfogadom az adatvédelmi nyilatkozatot

A kiegyensúlyozott táplálkozás egyik alapeleme: a hajdina

2014-06-16 11:42:00

A hajdina hasonlóan értékes tápanyagforrásnak számít, mint a zabpehely vagy a rizs. Ha energiát, tápanyagokat, rostot és egészséges ételt szeretnél, a hajdinát mindenképpen érdemes megkóstolnod, s bevenni a mindennapi ételeid sorába.

Az utóbbi néhány évben egyre nagyobb teret hódít a kiegyensúlyozott, korszerű táplálkozás, melynek alapját a gabonafélék képezik. Ennek köszönhetően bővült az üzletek kínálata is, s egyre több, „ismeretlennek“ tűnő növénnyel találkozhatsz a boltok polcain. Ezek egyike a hajdina is.

Milyen tápanyagokat tartalmaz a hajdina?

/sites/testbiotechusashop/documents/news/_extra/1556/o_images_(5)_20130920153405.jpg

A hajdinának igen magas a rosttartalma, többféle eszenciális aminosav-(metionin, lizin, arginin), telítetlen zsírsav-, valamint vitamintartalommal bír (B1, B2, E, P), melynek köszönhetően fogyasztása mindenki számára ajánlott. Alacsony a  Nátrium tartalma, fogyasztásával korlátozódik a túlzott nátriumbevitel, így magas vérnyomás kezelésére is alkalmas. Rutintartalma (P-vitamin) erősíti a kötőszövetet és az érfalakat, vénás betegségeknél kiegészítő kezelésként fogyasztható.

Jellemző tápanyaga - a többi gabonaféléhez hasonlóan - a szénhidrát, amely 56–77%-ban keményítő, 17–20%-ban élelmi rost, melynek körülbelül 12–17%-a cellulóz, továbbá  hemicellulózt és lignint is tartalmaz.

A hajdina rosttartalma a hagyományos táplálkozásban fellelhető egyéb gabonafélék rosttartalmához képest kiemelkedően magas (25,7 g/100 g termés), míg ez az érték a búzánál csupán csak 11,71 g/100 g termék.

Diétázóknak is ajánlott

A hajdina magas diétás rosttartalmánál fogva hatásosan alkalmazható a fogyókúrázók energiaszegény diétájában, mivel a rostok csökkentik a tápanyagok felszívódását, a gyomor ürülési sebességét.

Kiemelkedően magas élelmirost–tartalmának köszönhetően a hajdina rendszeres fogyasztásával megelőzhető a székrekedés, és a vastagbél, végbél daganatos elváltozása, továbbá csökkenthető a koleszterin és a zsírsavszint a szervezetben, mivel a  rostok megkötik az epesavakat, a koleszterint és a zsírsavakat, így csökken a koleszterinfelszívódás mértéke.

A hajdina magas cinktartalma szintén kedvező hatású lehet, mert feltételezhetően szerepet játszik az érvédő hatású HDL képzésében. Továbbá azt is feltételezik, hogy a krónikus májbetegségekben a máj elzsírosodási folyamatának megelőzésében a kéntartalmú Aminosavak - mint például a Metionin - fogyasztása jótékony hatású. Emiatt magas metionintartalma a hajdinát alkalmassá teszi a gyógyétrendbe történő beépítésre.

Gluténérzékenyek és cukorbetegek számára is ajánlott

Nagyon alacsony a vékonybél nyálkahártyáját irritáló prolamin koncentrációja, így alkalmazható lisztérzékeny betegek gluténmentes diétájában is, természetesen az egyéni tűrőképesség figyelembevételével. Mivel alacsony glikémiás indexű élelmiszer, így a cukorbetegek is fogyaszthatják.

Glikémiás indexe körülbelül 55–59%, a benne található Szénhidrátok felszívódása lassabb, a vércukorszintet tehát nem igazán emeli meg, szemben a búzalisztből készült fehér kenyérrel vagy a péksüteményekkel.

Az élelmi rostok egyébként növelik a szervezet inzulinérzékenységét is, ily módon a  cukorbetegek diétájába is beépíthető a fogyasztása.

Magas élelmirost-tartalmánál fogva a hajdina a hyperlipoproteinaemiák (csökkent fehérjetermelés, illetve csökkent fehérjefelszívódás) diétájában is kiválóan alkalmazható, ugyanis a fokozott rostbevitelnek bizonyítottan koleszterinszintet csökkentő hatása van.

Kiváló aminosav összetétel

A hajdinaliszt 100 grammra vetítve 8,3 g fehérjét tartalmaz, amely a többi gabonaféléhez hasonló, ám ennél mélyebbre tekintve láthatod, hogy aminosav-összetételét figyelembevéve fogyasztása kedvezőbb. Jelentősen magasabb a Metionin (3,4 g/100 g fehérje), a lizin (6,53 g/100 g fehérje) és az Arginin tartalma (11,26 g 100 g fehérje), mint a többi gabonanövénynek.

Zsírtartalma valamivel magasabb ugyan (1,9 g/100 g termék), mint a búzalisztté (1,3 g/100 g), jelentősége azonban magas, mintegy 77%-os telítetlen zsírsavtartalmában rejlik.

Vitaminok és ásványi anyagok a hajdinában

Ásványianyag-tartalmát tekintve igen magas kalcium-és magnéziumtartalommal rendelkezik. Előnye még kifejezetten alacsony nátrium- és viszonylag magas káliumtartalma is. A nyomelemek közül vasban, rézben és cinkben gazdag.

A hajdina igen értékes vitaminforrás is, hiszen a B-vitamin csoport majdnem minden tagját tartalmazza. E-vitamin, riboflavin (B2-vitamin) és tiamintartalma (B1-vitamin) jelentős.

Ezen tápanyagokon kívül további kedvező élettani hatással rendelkező biológiai anyagokat is tartalmaz, mint például bizonyos antioxidáns hatású Flavonoidok és a Rutin (P-vitamin), mely kiváló gyógyszere a kapilláris vérzéseknek és a sugárterápia okozta egészségkárosodásoknak.

A hajdina felhasználása/sites/testbiotechusashop/documents/news/_extra/1556/o_buckwheat_tea_20130920133520.jpg

A hajdina korábban a táplálkozás szerves részéhez tartozott. Általában kását főztek belőle, pedig a hajdninából lényegesen többféle étel is elkészíthetö.

A hántolt hajdinaszemeket köretként és levesbetétként is használhatod. Egyes helyeken lisztjéből metélt és morzsás tésztákat, spagettit, makarónit és reggeli ételeket vagy egyharmad–egyharmad arányban rozs-és búzaliszttel keverve készítenek kenyeret.

A hajdinalisztből (a búza-, vagy zabliszthez hasonlóan) kitűnő palacsinta készíthető, melyet a helyi sajátosságoknak megfelelően lazaccal, sajtkrémmel vagy párolt zöldségekkel szoktak megtölteni.

Japánban a hajdinalisztből 10–15% búzaliszttel készítik a “Soba” nevű speciális metélttészta alapanyagát, melyet a rizstésztához hasonlóan fogyasztanak.

A hántolt hajdinaszemeket egyes helyeken főzés előtt megpörkölik, ami a belőle készült ételeknek kellemes dióízt és illatot kölcsönöz. Javasolt a hajdinát az elkészítés előtt néhány órával beáztatni, melynek hatására a szemek jelentős mértékben – kb. négyszeresére dagadnak -, a főzési idő pedig 20-30 percre rövidül.

Szabó Noémi

személyi edző

testépítő versenyző


Mit javítanál ezen a cikken?




A tartalom lehetett volna...





Mégse

TETSZETT EZ A CIKK?

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

KULCSSZAVAK

glikémiás index » gi » szénhidrát » hajdina » diéta » fogyókúra » zsírégetés » reggeli »

LEGOLVASOTTABB CIKKEINK

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

KAPCSOLÓDÓ TERMÉKEK

Nitrox Therapy - 680 g

Nitrox Therapy - 680 g

EDZÉS ELŐTTI, NITROGÉN MONOXID FOKOZÓ FORMULA, KREATINOKKAL, SZÉNHIDRÁTOKKAL. FANTASZTIKUS ÍZEKBEN.
Megveszem
Wianabol - 90 kapszula

Wianabol - 90 kapszula

TST SERKENTŐ KAPSZULA 44 KULCSFONTOSSÁGÚ ÖSSZETEVŐVEL.
Megveszem
Amino Essentials - 300 g

Amino Essentials - 300 g

BCAA-KAT, GLUTAMINT, ESSZENCIÁLIS AMINOSAVAKAT ÉS MSCL MÁTRIXOT TARTALMAZÓ KOMPLEX AMINOSAV KÉSZÍTMÉNY
Megveszem
Amino Essentials - 300 g

Amino Essentials - 300 g

BCAA-KAT, GLUTAMINT, ESSZENCIÁLIS AMINOSAVAKAT ÉS MSCL MÁTRIXOT TARTALMAZÓ KOMPLEX AMINOSAV KÉSZÍTMÉNY
Megveszem
Morning Protein - 30 g

Morning Protein - 30 g

FEHÉRJE ÉS REGGELI KÁVÉ EGYBEN, 100 MG/150 MG KOFFEIN ÉS 21 G FEHÉRJE EGY ADAGBAN.
Megveszem
Morning Protein - 30 g

Morning Protein - 30 g

FEHÉRJE ÉS REGGELI KÁVÉ EGYBEN, 100 MG/150 MG KOFFEIN ÉS 21 G FEHÉRJE EGY ADAGBAN.
Megveszem
Energy Shot - 25 ml

Energy Shot - 25 ml

FOLYÉKONY KOMBINÁCIÓJA A KEVERT SZÉNHIDRÁTOKNAK, A TAURINNAK, A GUARANÁNAK ÉS AZ L-ARGININ AMINOSAVNAK.
Megveszem
Glutanator Tablets - 180 db

Glutanator Tablets - 180 db

A GLUTAMIN 6 FAJTÁJA EGY TABLETTÁBAN, MAGAS GLUTAMINPEPTID TARTALOMMAL.
Megveszem

KAPCSOLÓDÓ VIDEÓK

BioTech USA - Road Show (Győr)