Nem akarsz lemaradni cikkeinkről? Iratkozz fel hírlevelünkre
FELIRATKOZOM
A feliratkozom gomb megnyomásával elfogadom az adatvédelmi nyilatkozatot

„CrossFit or not fit!”

2014-04-15 13:56:00

A címben foglalt mottó gyakran olvasható a CrossFit® edzéseket népszerűsítő honlapokon, videókban. De miért ennyire felkapott ez a viszonylag új keletű sport? És egyáltalán: mi ez a crossfit, és mi benne olyan különleges?

/sites/testbiotechusashop/documents/news/_extra/1616/o_101_20140328142544.jpg

A CrossFit® edzésrendszer csak összetett, funkcionális mozgásokra épít, felkészítve a sport űzőit az élet szinte minden kihívására. Ezek a funkcionális mozgások pedig igen változatos összeállításokban vannak tálalva a WOD-okban (WOD=Workout Of the Day, azaz a nap edzése, de szleng jelleggel használjuk minden CF feladatsorra). Az egész dolog sava-borsát pedig az adja, hogy ezeket a mozgásokat nagy teljesítmény-leadás mellett illik prezentálni. Ezt biztosítandó a feladatsorokat vagy időre kell elvégezni („for time” típusú wod-ok), vagy adott időintervallum alatt minél több ismétlés/kört kell elvégezni belőlük („AMRAP — As Many Reps/rounds As Possible” típusú wod-ok).

A CrossFit® több sportág összegyúrásából született

Ezek az atlétika, gimnasztika, erőemelés és az olimpiai súlyemelés. Így igen sokrétű fejlesztő hatás a jellemző, és rengeteg gyakorlat áll rendelkezésre ennek megvalósításához. A lényeg az, hogy a korábbi edzésprogramozással ellenben a crossfit-et űzők párhuzamosan fejlesztenek olyan fittségi összetevőket, mint az állóképesség, robbanékonyság, vagy a maximális erő, így a fittség olyan szintjét érve el szinte minden területen, ami korábban csak az adott területen versenyző atléták kiváltsága volt. Itt természetesen a crossfit-et versenyszerűen űző élsportolókra célzok, nem a szomszéd srácra, aki két hete jár le, de máris azt hiszi, hogy ő a következő Rich Froning! (Rich idén harmadszor nyert zsinórban a CrossFit® Games-en.)

Gregg Glassman egyik nagyon ütős mondása szerint: mindegy mit sportolsz, mi majdnem olyan jók vagyunk benne, mint Te, minden másban pedig sokkal jobbak! Ez a kijelentése sok port kavart, de lényegében igaza volt: aki haladó szinten űzi a crossfit-et, bátran odaállhat más sportok űzői elé, és nem vall szégyent!

Természetesen azonban nem térhetünk ki a crossfit-et érő kritikák elől, homokba dugva a fejünket!

/sites/testbiotechusashop/documents/news/_extra/1616/o_1185384_605758679446071_1587609470_n_20140328142557.jpg

  • A sokféle sportmozgásban való jártasság kényszere gyakran szüli azt az eredményt, hogy némelyiket nem sajátítja el igazán a sportoló. Erre azonban van egy fantasztikus gyógyír: a gyakorlás! Ha nem vagy tehetséges egy területen, akkor sokkal több időt kell rááldoznod a technika tanulására, elsajátítására. Erre a legékesebb példa az olimpiai súlyemelés, ami miatt a CrossFit® rengeteg támadást és kritikát kapott. Jó technika híján nagy súlyok fej fölé juttatása robbanékony mozgással nem csak energiaigényesebb a kelleténél, de komoly sérülésveszéllyel is jár! Sajnos sokan vannak, akik ezt nem veszik komolyan, de ez nem a rendszert minősíti, hanem az adott sportolót és az edzőjét. A folyamatos fejlődés kulcsa legalább annyira a technika csiszolása is, mint az erő növelése, de ez elmondható szinte minden sportmozgásra, mely részét képezi a CrossFit® edzésrendszernek. Ha kimész a Margitszigetre, rengeteg embert láthatsz tragikusan rossz technikával futni. És ettől a futás rossz, vagy az összes futó bolond? Nem! Csak éppenséggel az is ugyanolyan sportmozgás, mint a többi: a biztonságos és eredményes végzése technikai jártasságot is igényel.
  • Aztán ott az időkényszer miatt romló technika és az ebből adódó sérülésveszély. Olvasd át ismét a fenti sorokat! Ha jó a technikád, nem fogod hagyni, hogy romoljon, mert csak korrekt technikai végrehajtás mellett tudsz konzisztens módon szabályos ismétléseket produkálni, ergo teljesítményt leadni. Ez versenyen a bíró, edzésen az edző felelőssége is, de megint rávilágítanék a sportoló önismeretének és önkontrolljának fontosságára!
  • Végül a jolly joker: a rettegett rhabdomyolysis! A rhabdomyolysis a vázizomzat sejtjeinek károsodásával, szétesésével, pusztulásával járó megbetegedés, amely az izomzat myoglobin proteinjének a vizeletbe történő kiválasztódásával jár. Extrém esetben akár akut veseelégtelenséghez is vezethet. Ez vár minden crossfitterre, ha minden edzői, szülői és önkontroll nélkül a végletekig túlhajszolja a szervezetét! Ám a dolog több sebből is vérzik: ehhez ugyanis nagyobb terhelés kell, mint amit megfelelő fizikai és pszichés felkészülés hiányában bárki szervezete elvisel. Mert mondjuk a maratoni futás okozta terhelés eredményezhet rhabdomyolysis-t, de annak
  1. /sites/testbiotechusashop/documents/news/_extra/1616/o_558298_531532020262178_58228720_n_20140328142605.jpgesélye, hogy bárki komoly felkészülés nélkül, „véletlenül” lefussa a maratoni távot, viszonylag csekély. Jár hozzám egy doktornő is edzeni (CF), és tőle tudom, hogy az esetek alig 3 százalékánál vezethető vissza a rhabdomyolysis sportolásból eredő okokhoz. Ráadásul akkor is inkább a zúzódással járó sérülések állnak a háttérben.

Mi vár Rád első alkalommal egy crossfit edzésen?

Szóval tételezzük fel, hogy érdekel a crossfit, és az ünnepek után lemész egy terembe kipróbálni. Mire számíthatsz alapesetben? Jó eséllyel részt kell venned valamilyen mozgásminőséget illető felmérésen, de egy komolyabb edző ránézésre, a bemelegítés alatt levágja, ha vannak problémák a mozgásoddal, mobilitásoddal. Ezek kiküszöbölésére kapsz is segítséget a bemelegítésbe és levezetésbe beépíthető korrekciós gyakorlatok formájában. Szintén esélyes, hogy lesz erőfejlesztés, melyet a fentiek tükrében egyszerűen Rád szabnak, azt is figyelembe véve, hogy milyen jártassággal rendelkezel az adott területen. Aztán wod-oztok. Ha kell, az edző leskálázza Neked a gyakorlatsort, de attól még kemény és izzasztó lesz. Aztán levezetés, nyújtás, ahogy kell. Ez volt egy edzés. Aztán mondjuk, hogy lejársz egy darabig, és azt veszed észre, hogy egyre jobb a mozgásminőséged, egyre erősebb vagy. Izmosodtál is, és pusztul a testedről a zsír! Már nem Te vagy a leggyengébb a csoportban, az állóképességed pedig jobb, mint valaha. Elkezded élvezni, aztán már nem érted, miért vacakoltál mással korábban. Végül Te is azt mondod majd: CrossFit or not fit!

Horváth László „Rozsomák”

személyi edző, cross trainer

/sites/testbiotechusashop/documents/news/_extra/1616/o_FB_cover_IsoWhey_20140328142718.jpg


Mit javítanál ezen a cikken?




A tartalom lehetett volna...





Mégse

TETSZETT EZ A CIKK?

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

KULCSSZAVAK

fitness » crossfit » edzés » training »

LEGOLVASOTTABB CIKKEINK

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

KAPCSOLÓDÓ TERMÉKEK

100% Micronized Creatine Monohydrate - 300 g

100% Micronized Creatine Monohydrate - 300 g

GYÓGYSZERÉSZETI TISZTASÁGÚ MIKRONIZÁLT KREATIN MONOHIDRÁT POR, GLUTÉNMENTESEN, ÍZESÍTÉS NÉLKÜL.
Megveszem
Omega 3 - 90 lágykapszula

Omega 3 - 90 lágykapszula

OMEGA 3 HALOLAJ KAPSZULA EPA ÉS DHA TARTALOMMAL. AZ EPA ÉS A DHA HOZZÁJÁRUL A SZÍV MEGFELELŐ MŰKÖDÉSÉHEZ, A DHA A NORMÁL AGYMŰKÖDÉS FENNTARTÁSÁHOZ ÉS A NORMÁL LÁTÁS FENNTARTÁSÁHOZ.
Megveszem
Tribooster - 60 tabletta

Tribooster - 60 tabletta

MAGAS DÓZISÚ TRIBULUS TARTALMÚ SPORTTÁPLÁLÉKKIEGÉSZÍTŐ, SZAPONINBAN GAZDAG.
Megveszem
BCAA+B6 - 200 tabletta

BCAA+B6 - 200 tabletta

BCAA-T TARTALMAZÓ, GLUTÉNMENTES TABLETTÁS KÉSZÍTMÉNY B6-VITAMINNAL KIEGÉSZÍTVE.
Megveszem

KAPCSOLÓDÓ VIDEÓK

BioTech USA FIBO 2013 - 1. nap