Nem akarsz lemaradni cikkeinkről? Iratkozz fel hírlevelünkre
FELIRATKOZOM
A feliratkozom gomb megnyomásával elfogadom az adatvédelmi nyilatkozatot

Mitől alakul ki a csontritkulás?

2013-07-22 13:42:00

A csontritkulkás, vagyis oszteoporózis során a csontok vékonyabbá, törékenyebbé  válnak. Természetesen a genetika és a nem is befolyásolják, kinél alakul ki egyáltalán, illetve az érintettek esetében kinél, milyen mértékben súlyosbodik el ez a betegség. Az viszont biztos, hogy a megelőzés mindenki számára fontos!

A csontritkulás főleg kalciumvesztés következtében alakul ki, mivel a kor előrehaladtával sajnos csökken a csontok ásványianyag tartalma.

/sites/testbiotechusashop/documents/news/_extra/1304/o_Fotolia_16726854_S_20130121162905.jpg

A csontok erőssége a nőknél

A nőknek nehezebb a dolguk a csontok erőssége és minőségének megőrzése szempontjából, mint a férfiaknak. Nőknél a csontvesztés folyamata sokkal intenzívebb ráadásul a korral és a hormonális változásokkal ez a folyamat csak még gyorsabb ütemben folytatódik.

Éppen abban az időszakban válik aktuálissá a szív- és érrendszeri betegségek megelőzését célzó táplálkozás, a fogyókúra és a koleszterinmentes táplálkozás is, amikor a csontok egészségére is oda kell figyelnünk. A menopauza után a nők nagyrésze hajlamos néhány plusz kilót felszedni, mivel a hormonális változásoknak köszönhetően változik az alapanyagcseréjük is, és kevesebb kalóriabevitel is elég volna. Ezenkívül persze ott vannak az érzelmi kilengések, amelyek miatt sokan nassolásba, illetve evésbe kezdenek.

A menopauza után jelentős szerepet játszik a csontok minőségi romlásában a magas testzsírtömeg is. Ugyanis azoknál a nőknél, akik testének zsírtartalma nagyobb arányú, a menopauzát követően a csont ásványianyag-tartalma alacsonyabb lesz.

Tehát mondhatja valaki, hogy erősebb a csontozata,  a test összetétele az, ami számít legyen minél alacsonyabb a testzsír.

A fogyókúránál, az optimális testsúly-értékének meghatározásánál és a megfelelő diéta beállításánál tehát mindkét betegség, illetőleg betegségcsoport rizikófaktorait figyelembe kell venni. A napi 1250-1500 kalóriás fogyókúrás étrendnél már külön figyelmet kell fordítani a megfelelő kalciumbevitel biztosítására.

A fogyókúrák idején különösen fontos a megfelelő mennyiségű folyadékfogyasztás, amely egyrészt csökkenti az éhségérzetet, másrészt a helyesen kiválasztott ásványvizekkel kiegyensúlyozott ásványanyag-ellátáshoz segíti a szervezetet.

Rendszeres testmozgás a csontritkulás megelőzéséért!

A rendszeres testmozgás is mindenképpen ajánlott, hiszen az is csökkenti a csontritkulás kialakulásának kockázatát, mivel a testmozgás stimulálja a csontépítést. Csupán sportolással 15-35 %-os csontsűrűség-növekedést lehet elérni.

Több kutatást is végeztek a csontok és a testzsír közötti összefüggéssel kapcsolatban. A kutatási eredmények alapján a soványabb nők csontjának–vagyis azoknak, akiknek szervezetében kisebb arányú volt a zsírszövet–kedvezőbb volt az ásványianyag-összetétele. Ennek oka ma még tisztázatlan, de az biztosan állítható, hogy a magasabb zsírtartalom kapcsán a szervezetben magasabb a gyulladásra jellemző fehérjék aránya, ez pedig szerepet játszhat a csontok leépülésében.

A pH-egyensúly fenntartása

A szervezet pH-egyensúlyának fenntartására is érdemes figylemet fordítanod, mivel annak felborulása a legtöbb embernél elsavasodást eredményez. Ez az állapot arra kényszeríti a testet, hogy a szükséges ásványi anyagokat-különösen a kalciumot, a nátriumot, a káliumot és a magnéziumot-a létfontosságú szervekből és a csontokból vonja ki azzal a céllal, hogy semlegesítse és biztonságosan eltávolítsa a savakat a testből. A szervezet nagymértékben elsavasodhat, bár ezt az állapotot gyakran évekig nem ismerik föl.

Az ösztrogénben gazdag környezet megakadályozza a csont lebontását. Ezért az anorexiában szenvedők, illetve az életük során sokat fogyókúrázó nők még veszélyeztetettebb helyzetben vannak a csontritkulás kialakulását illetően. A helytelen és drasztikus, egyoldalú fogyókúrák  kedvezőtlenül befolyásolják a csontozat minőségét. A túlzott, intenzív diéták ráadásul a menstruációs ciklust is felboríthatják.

A dohányzás a csontritkulás egyik rizikófaktora. Felgyorsítja az anyagcserét és csökkenti az étvágyat. Felgyorsítja a májban az ösztrogén hormon lebontását, így annak mennyisége lényegesen lecsökken. A csökkent mennyiségű ösztrogén kevesebb progeszteront is jelent.

S hogy itt mi az összefüggés ?

A csontlebontást végző sejtek a károsodott, hibás és gyenge csontszövetet bontják le, amelyek működését az ösztrogén hormon szabályozza: lassítja a működésüket./sites/testbiotechusashop/documents/news/_extra/1304/o_Fotolia_2118917_S_20130121162832.jpg

A csontépítést végző sejtek új csontszövetet építenek fel a lebontott csontszövet helyén. Ezen sejtek működését a progeszteron nevű hormon szabályozza: aktivizálja, gyorsítja a működésüket.

Tehát ha csökken az ösztrogén mennyisége, gyorsabb a csontlebontást végző sejtek munkája. Ami nem jelentene problémát, viszont akkor nincs arányos mennyiségű progeszteron, ami vissza tudná pótolni a lebontott csontszövetet! Az egészséges csontszövethez egyensúlyban lévő ösztrogén és progeszteron hormonokra van szükség!

Sajnos a fiatalok körében igen népszerű ez a szenvedély, pedig akkor még bőven tart a csontok növekedése, ami tehát akadályt gördít a csontépülési folyamat elé. Ez azt jelenti, hogy a 30 éves korra kialakuló maximális csonttömeg minden bizonnyal legalább 5-8 százalékkal kevesebb lesz, mintha a fiatal nem dohányzott volna. Egyébként a dohányzás kimutathatóan gyorsíthatja az öregedés folyamatát, és rontja a szövetek ellenálló képességét.

A nők csontozata jóval érzékenyebb a nikotin hatására, mint a férfiaké. Több tanulmány is rámutat, hogy a dohányzás sietteti a csontvesztés folyamatát, és növeli a csípő-, csigolya-és alkari törések rizikóját.

A dohányzó nők körében a menopauza korábban bekövetkezik. A dohányzás nemcsak a változókor körül, hanem a fiatalabb nőknél is kockázatot jelent a csontállományra nézve.

A passzív dohányzás esetén a menopauza előtt álló, nem dohányzó nőknél nem találtak összefüggést, míg az aktív dohányzás negatív hatásait a fiatalabb férfiaknál is ki lehetett mutatni.

 

/sites/testbiotechusashop/documents/news/_extra/1304/o_iStock_000006148437Small_20130121162920.jpg

A csontritkulás megelőzése érdekében a vegyes táplálkozásnak is óriási jelentősége van. Nem diétáról van szó, csupán az egészséges arany középút megtartásáról, és nem kell semmiről sem lemondanod. Tudatosan kell étkezned, és elsősorban több kalciumra van szükséged. Gabonafélét, főzelékfélét, tejterméket és húst is rendszeresen fogyassz, mindenn nap legyen kalciumtartalmú étel a tányérodon, vagy éppen ital a poharadban (tej). A zsírt és sót csökkentesd minimálisra, az édességet elég csak alkalmanként fogyasztanod.

Minden nap többször egyél kevesebbet. Ha ezt betartod, csontjaid minőségéről és erősítéséről folyamatosan gondoskodsz.

40 év felett különösen oda kell figyelni az étkezésre, ha pedig csontritkulást állapították meg, akkor a fokozott kalciumbevitel még inkább fontossá válik !

A betegséget a mai álláspont szerint csak megállítani lehet, az elveszett csonttömeg nem pótolható. Ezért rendkívül fontos a megelőzés, mint a kezelés. A táplálékkal a megfelelő mennyiségű Kalcium bevitele napi 800-1200 mg, aktív mozgással a csontok terhelése segíthet megelőzni a csontritkulás kialakulását.


Mit javítanál ezen a cikken?




A tartalom lehetett volna...





Mégse

TETSZETT EZ A CIKK?

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

KULCSSZAVAK

kalcium » csontritkulás » oszteoporózis » lúgosítás » savasodás » csontritkulás megelőzése » magas testzsírtömeg » megfelelő diéta » mozgásszegény » csonterősség »

LEGOLVASOTTABB CIKKEINK

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

KAPCSOLÓDÓ TERMÉKEK

Vitabolic - 30 tabletta

Vitabolic - 30 tabletta

MULTIVITAMIN ÉS ÁSVÁNYI ANYAG KOMPLEX, MAGAS B-VITAMIN TARTALOMMAL, SPORTOLÓK SZÁMÁRA.
Megveszem
One-A-Day - 100 tabletta

One-A-Day - 100 tabletta

MULTIVITAMIN ÉS ÁSVÁNYI ANYAG TABLETTA.
Megveszem
Vitamin Complex - 60 tabletta

Vitamin Complex - 60 tabletta

ÁLTALÁNOS VITAMIN ÉS ÁSVÁNYI ANYAG TABLETTA.
Megveszem
Calcium Zinc Magnesium - 100 tabletta

Calcium Zinc Magnesium - 100 tabletta

KIEGYENSÚLYOZOTT FORMULA KALCIUMMAL, MAGNÉZIUMMAL, CINKKEL ÉS TOVÁBBI AKTÍV HATÓANYAGOKKAL.
Megveszem
Calcium Complete - 90 kapszula

Calcium Complete - 90 kapszula

KALCIUMOT ÉS MAGNÉZIUMOT 2:1 ARÁNYBAN TARTALMAZÓ, KAPSZULÁS KÉSZÍTMÉNY.
Megveszem
Magnesium - 120 kapszula

Magnesium - 120 kapszula

MAGNÉZIUM TARTALMÚ ÉTREND-KIEGÉSZÍTŐ.
Megveszem
Arthro Guard - 120 tabletta

Arthro Guard - 120 tabletta

TABLETTÁS KÉSZÍTMÉNY, MSM-MEL, GLÜKOZAMINNAL, KONDROITINNAL, KALCIUMMAL ÉS MANGÁNNAL, VALAMINT NÖVÉNYI KIVONATOKKAL. A KÉSZÍTMÉNYBEN TALÁLHATÓ MANGÁN HOZZÁJÁRUL A NORMÁL CSONTOZAT FENNTARTÁSÁHOZ ÉS HOZZÁJÁRUL A NORMÁL KÖTŐSZÖVET-KÉPZŐDÉSHEZ.
Megveszem
Glucosamine 500 - 60 kapszula

Glucosamine 500 - 60 kapszula

GLÜKOZAMINT TARTALMAZÓ KÉSZÍTMÉNY, ANTIOXIDÁNSOKKAL KIEGÉSZÍTVE.
Megveszem
Joint & Cartilage - 60 tabletta

Joint & Cartilage - 60 tabletta

SPECIÁLIS GYÓGYÁSZATI CÉLRA SZÁNT TABLETTÁS KÉSZÍTMÉNY, MSM-MEL, GLÜKOZAMINNAL, KONDROITINNAL.
Megveszem
Grapefruit Seed - 60 tabletta

Grapefruit Seed - 60 tabletta

GRÉPFRÚTMAG-KIVONATOT TARTALMAZÓ KÉSZÍTMÉNY, AMELY MAGAS POLIFENOL (ANTIOXIDÁNS) TARTALMÚ.
Megveszem
Lecithin - 55 kapszula

Lecithin - 55 kapszula

SZÓJABAB OLAJBÓL KIVONT LECITIN KÉSZÍTMÉNY, AMELYNEK KÉT FŐ ALKOTÓELEME AZ INOZITOL ÉS A KOLIN. A KOLIN RÉSZT VESZ A NORMÁL ZSÍRANYAGCSERÉBEN.
Megveszem
Arthro Guard Liquid - 500ml

Arthro Guard Liquid - 500ml

FOLYÉKONY KÉSZÍTMÉNY, MSM-MEL, GLÜKOZAMINNAL, KONDROITINNAL, HIALURONSAVVAL, KOLLAGÉNNEL.
Megveszem
H2O Q10 - 60 kapszula

H2O Q10 - 60 kapszula

ANTIOXIDÁNSOKAT ÉS VÍZBEN OLDÓDÓ Q10-ET TARTALMAZÓ KAPSZULA.
Megveszem

KAPCSOLÓDÓ VIDEÓK

Nagy Ákos: Strongman training