Nem akarsz lemaradni cikkeinkről? Iratkozz fel hírlevelünkre
FELIRATKOZOM
A feliratkozom gomb megnyomásával elfogadom az adatvédelmi nyilatkozatot

Ne dőlj be minden feliratnak!

2016-08-10 09:51:00

A média mostanság egy oly sokakat érintő hírtől hangos: 2016. július 20-ától, az eddig megkülönböztető jelzéssel ellátott diabetikus termékekről eltűnnek azok a feliratok, melyek egy EU rendelet szerint megtéveszthetik – vagy legalábbis eddig megtéveszthették- a vásárlókat. Cukormentes, édesítős, fogyókúrás, egészséges – hogy is van ez??

Feliratok, címkék ide vagy oda…

Ugyan továbbra is lehet majd használni az „alacsony cukortartalmú”, „cukormentes”, „hozzáadott cukrot nem tartalmaz”, „csökkentett szénhidráttartalom” kifejezéseket… Minket, tudatos vásárlókat és az egészségükre fokozottan figyelőket, már jó régóta nem téveszthetnek meg a gyártók által előre meghatározott besorolások; az étrendünket ugyanis makrók szerint állítjuk össze (zsír, fehérje, szénhidrát). Úgyis mindig a címkéket böngésszük, az adott termék miből, mennyit tartalmaz.

Ám jó hír, hogy 2016. december közepétől még könnyebb lesz kalkulálnunk, mert az energiatartalmat, zsírtartalmat -ebből mennyi a telített zsírsav-, szénhidrátokat –ebből mennyi a cukor-, a fehérje, illetve a só mennyiségét is kötelező lesz feltüntetni a csomagoláson.

/sites/testbiotechusashop/documents/news/_extra/1961/o_food_labels_20160808114354.jpg

Egészséges VS diabetikus

Ugyan, pontos hazai statisztikával nem rendelkezünk a betegségben szenvedőket illetően, de körülbelül minden 100 emberből 6-7 cukorbeteg – azaz többszázezerre tehető a diabéteszesek száma. Ennél még sokkolóbb az az adat, hogy 90%-uk ráadásul a felnőttkori, 2-es típusú változat „áldozata”; melyet a helytelen életmód okoz.

A diabétesszel küzdők legfőbb kihívása dióhéjban; az inzulint, és a vércukrot a megfelelő szinten tartani. De vajon mennyiben tér el ez, az egészséges – betegségmegelőző - életmódot folytatók céljától? Hiszen az ötszöri (esetleg hatszori) étkezést preferáljuk mi is, első sorban a lassú felszívódású Szénhidrátok a barátaink nekünk is, és kerüljük a magas glikémiás indexű ételeket mi is! Nagy általánosságban elmondható, hogy a tápanyagarányok is egészen hasonlóak; egy normál és egy diabetikus étrend kialakításakor is az energia kb. fele szénhidrátból kell, hogy bejusson, a másik fele pedig nagyjából megegyező mértékben fehérjéből és zsírból (céltól függően ez eltolódhat a fehérjék irányába). A sportról nem is beszélve: a cukorbetegség kezelésében is nagy szerepet játszik.

Tehát láthatjuk, hogy lényeges elemeiben nagyon közel áll egymáshoz a két életmód. Sajnos a fogyasztói társadalom nyomásával karöltve az élelmiszeripar is erre „játszik”. Sikerült ugyanis a köztudatba egy nagyon mély kultuszt kialakítani a light ill. a diabetikus termékeket illetően: gyakran érzem a saját bőrömön is, hogyha nassolni szeretnék; a diabetikus árusor felé veszem az irányt a szupermarketben és az édesítős csoki majszolása közben, szinte feljogosítva érzem magam, hogy az egész táblát befaljam…

Jó, ha tisztában vagy vele…

Ugyan, valóban más a felszívódása bizonyos édesítőknek, feldolgozásukhoz nincs szükség inzulinra, és valamivel alacsonyabb a kalóriatartalma is… Ám, az ezekkel készült édességek is hizlalnak! Hogy mennyire? Az alábbi táblázatba összegyűjtöttem Nektek néhány normál, és néhány diabetikus nyalánkság energiatartalmát, a bennük található édesítő megnevezésével és grammonkénti kalóriaértékével. Egy gramm cukor kb. 4 kcal, így már magatok is látjátok, mennyi energiabevitelt „spóroltok”. (Ezek csak hozzávetőleges adatok.)

Arról se feledkezzünk meg, hogy nem csak az íz édességéért felelős anyag, hanem a többi összetevő (pl.: liszt, mogyoró, gyümölcs, tej) is tartalmaz energiát.

/sites/testbiotechusashop/documents/news/_extra/1961/o_tabla_20160808114340.jpg

Mint szoktam mondani: a mérték a fontos! :) Természetesen nekem is nehéz ezt sokszor megtartani, főleg, ha valamilyen „enyhítő” jelzést is találok a terméken. De a saját tapasztalat segít; ahogy a legtöbb édesítős étel csomagolásán fel is tüntetik, túlzott fogyasztásuk bizony akár hashajtóhatású is lehet. Ezért mostanában inkább 1-1 kocka nagyon magas kakaó tartalmú, jó minőségű csokit majszolok (ezekben már alig található cukor), ha rám tör a nasizhatnék :)

 

 

Plézer Panna

Sportedző


Mit javítanál ezen a cikken?




A tartalom lehetett volna...





Mégse

TETSZETT EZ A CIKK?

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

KULCSSZAVAK

fitt » egészséges » cukormentes » diabetikus » fogyókúrás »

LEGOLVASOTTABB CIKKEINK

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

KAPCSOLÓDÓ TERMÉKEK

AAKG Shock Extreme - 500 ml

AAKG Shock Extreme - 500 ml

FOLYÉKONY EDZÉS ELŐTTI FORMULA, MAGAS DÓZISÚ AAKG-VAL ÉS MAGNÉZIUMMAL.
Megveszem
Hyper Mass 5000 - 1000 g zacskó

Hyper Mass 5000 - 1000 g zacskó

MODERNIZÁLT ÖSSZETÉTELLEL! MAGAS FEHÉRJE- ÉS SZÉNHIDRÁT-TARTALOMMAL ÉS KREATINNAL, GLUTÉNMENTESEN. A TERMÉKBEN TALÁLHATÓ KREATIN NÖVELI A FIZIKAI TELJESÍTMÉNYT A RÖVID, SOROZATOS, NAGY INTENZITÁSÚ MOZGÁS SORÁN.
Megveszem
Ultra Loss - 30 g

Ultra Loss - 30 g

ÍZLETES TURMIX POR 50%-OS FEHÉRJE TARTALOMMAL, HOZZÁADOTT L-KARNITINNEL, KRÓMMAL, KITOZÁNNAL ILLETVE VITAMINOKKAL. ÉLELMI ROSTBAN GAZDAG. 96 KALÓRIA/ADAG.
Megveszem
Green Coffee - 120 kapszula

Green Coffee - 120 kapszula

DIÉTÁT TÁMOGATÓ FORMULA ZÖLD KÁVÉBAB KIVONATBÓL, KRÓMMAL.  
Megveszem
Fekete Wave Shaker - 600 ml

Fekete Wave Shaker - 600 ml

Fekete színű Wave Shaker - 600 ml
Megveszem
Multi Hypotonic Drink - 1 000 ml

Multi Hypotonic Drink - 1 000 ml

1:65 HIGÍTÁSI ARÁNYÚ FOLYÉKONY ITALKONCENTRÁTUM AZ ENERGIA ÉS A VITAMINOK PÓTLÁSÁRA EDZÉS KÖZBEN.
Megveszem
Energy Gel PRO - 60 g

Energy Gel PRO - 60 g

ELTÉRŐ ARÁNYÚ TRICARB MÁTRIX L-KARNITINNEL, TAURINNAL, B6-VITAMINNAL, MAGNÉZIUMAL, HOZZÁADOTT L-ARGININNEL ÉS MCT OLAJJAL
Megveszem
Protein Express - 32 g

Protein Express - 32 g

EDZÉS UTÁNI FORMULA, AMELY 60% TEJSAVÓ FEHÉRJE, 24% LASSAN FELSZÍVÓDÓ SZÉNHIDRÁT, VALAMINT HOZZÁADOTT GLUTAMIN ÉS BCAA, ILLETVE ROST EGYEDI KOMBINÁCIÓJA.
Megveszem

KAPCSOLÓDÓ VIDEÓK

Arnold Classic Europe 2014 - 1. nap