Nem akarsz lemaradni cikkeinkről? Iratkozz fel hírlevelünkre
FELIRATKOZOM
A feliratkozom gomb megnyomásával elfogadom az adatvédelmi nyilatkozatot

Szundi-üzemmód II.

2016-01-29 09:39:00

Ahogy az előző cikkemben már említettem, „folytatnám a durmolást”, - mármint nem az írás helyett, hanem az alvás témakörével kapcsolatos hasznos információk összegyűjtését!

Mint azt korábbi írásomban is felvázoltam, nem csak az a fontos, hogy mennyit töltünk el ezzel a sokak számára oly kedves tevékenységgel, hanem az is, milyen minőségben tesszük azt. Pontosabban, hogy az alvás különböző fázisaiban megfelelő időt töltünk-e.

Nekünk, rendszeres testmozgást végzőknek, akiknek az izmok fejlődése is nagyon fontos szempont, különösen lényeges ez, hiszen pl. a lassú hullámú alvási szakaszban áll helyre a szervezet energiája és a növekedési hormonok is ilyenkor szabadulnak fel! A következőkben részletesebben is olvashattok a fázisokról.

/sites/testbiotechusashop/documents/news/_extra/1848/o_sleeping-beaut_20160105125521.jpg

Jogos a kérdés, hogy honnan is szereztek a szakértők tudomást arról, hogy ebben, a látszólag passzív időszakban, az alvás közben, különböző folyamatok mennek végbe, s hogy ezek alapján szakaszokra bontható az? Az alváskutatók a szem körüli izmok és végtagok mozgását, valamint a légzést figyelték. Így állapították meg, hogy létezik egy, az éber állapothoz hasonló, az idegen jelentése alapján „NREM” fázisnak nevezett (gyors-szemmozgás-nélküli) szakasz, amikor még csak lassul a légzés és a szívverés, valamint elkülöníthető egy „REM” szakasz (gyors szemmozgás), ahol már a légzés szabálytalanabb, gyorsabb és kevésbé mély. Neve arra utal, hogy a szemek gyors mozgást végeznek mindenféle irányban, (miközben végtagizmok pedig átmenetileg képtelenek a mozgásra). Az álmodás jelensége is ebben a REM fázisban történik, s ilyenkor azok az agyterületek az aktívak, amelyeket a tanulás, gondolkodás, és a dolgok megszervezése során használunk.

Az alvás fázisai és jelentőségük

Sleep - 60 kapszulaEbből a kétféle típusú fázisból épül fel egy kb. 1,5-2 órás alvási ciklus, amelyben 4 NREM és 1 REM szakasz követi egymást. Nagyon fontos, hogy más és más folyamatok, illetve ugyanazon „lenyugvási” folyamat különböző stádiumai zajlanak az első négy részben-, a 4 NREM alatt a félig éber állapotból eljutunk egészen odáig, hogy az agyhullámok lelassulnak, a vérnyomás csökken, a szívritmus és a légzés lelassul. Az 5. (azaz a REM) fázisban pedig erőssé válik az agyi aktivitás – nagyon fontos, hogy ahhoz, hogy ki tudjuk pihenni magunkat, el kell jussunk ide, ebből fakad az a közismert mondás, hogy ha álmodtál is, akkor aludtál igazán jót.

Egy alvási cikluson belül a fázisok sorrendje szigorúan kötött: 1.NREM – 2.NREM – 3.NREM – 4.NREM – 3.NREM – 2.NREM – 1.NREM – REM, majd kezdődik a következő.

Alváshiány kontra „hiányos alvás”

Patkányokon végzett kísérlet során az is megállapításra került, hogy hiába elegendő mennyiségében az alvás, ha kimarad egy szakasz (felébresztették őket, minden ciklusban, a REM fázis kezdetén), annak hosszú távon nagyon súlyos következményei lehetnek, sőt, akár a teljes alvásmegvonáshoz hasonló módon: el is pusztulnak!

Hál’ Istennek, nem kell ahhoz nekünk magunknak is alváskutatókká válnunk, hogy a megfelelő mennyiségű fázishoz jutassuk szervezetünket, hiszen ma már létezik olyan ébresztőóra, amely az alvó személy fázisainak nyomon követésével a kitűzött időpontot megelőző fél órán belül ébreszt az aktuális REM fázisban.

Plézer Panna

Sportedző

 


Mit javítanál ezen a cikken?




A tartalom lehetett volna...





Mégse

TETSZETT EZ A CIKK?

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

KULCSSZAVAK

regeneráció » minőség » alvás »

LEGOLVASOTTABB CIKKEINK

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

KAPCSOLÓDÓ TERMÉKEK

Sleep - 60 kapszula

Sleep - 60 kapszula

Melatonin termelést segítő készítmény, L-triptofán aminosavval, növényi- és gyümölcskivonatokkal.
Megveszem

KAPCSOLÓDÓ VIDEÓK

Funkcionális edzés G Flex-szel! - 2. rész