Nem akarsz lemaradni cikkeinkről? Iratkozz fel hírlevelünkre
FELIRATKOZOM
A feliratkozom gomb megnyomásával elfogadom az adatvédelmi nyilatkozatot

Tények és tévhitek a zsírégetésről I.

2016-05-25 09:30:00

Ismét itt a tavasz, és mint ahogy az elmúlt években, így idén is a drasztikus, hirtelen hőmérséklet-ugrások jellemzők. A nagykabátokat, hosszú ujjú pulcsikat szinte egyik napról a másikra elrámoljuk, és előkerülnek, az egyre többet megmutató ruhadarabok. Az évszakok körforgásával együtt, időről-időre mi is próbálunk megújulni, a télen felszedett zsírpárnáktól megszabadulni. Ám ahhoz, hogy ennek megfelelő, helyes módszert, életmódot alakítsunk ki, fontos néhány kérdést, a köztudatban élő – esetleges - téveszmét helyre tenni!

Mielőtt azonban rátérnék a konkrét kérdésekre - és megválaszolnám őket, tekintsük át röviden, mi is az a zsírégetés!

Néhány unásig ismételt alapgondolat…

Az arányok ismertek: a fogyás szempontjából nagyjából 70% az étkezésen, és „csak" 30% múlik az edzésen (van, aki még drasztikusabban, 80%-ra teszi a táplálkozás súlyát, és létezik olyan elmélet is, mely 70-20-10%-ot saccol, ahol a 10% a pihenés, regeneráció.)

Ahhoz, hogy zsírt veszítsünk, kalóriadeficitbe kell kerülnie a szervezetnek: több energiát kell, hogy elégessen, mint amennyit adott napon bevittünk!

Nem mindegy természetesen az sem, hogy ezt a meghatározott (egyénenként akár pontosan ki is számolható) kalóriamennyiséget miből és mikor visszük be: részesítsük előnyben a lassan felszívódó összetett szénhidrátokat, melyekből hosszú időn át szabadul fel energia, és nem dobják meg hirtelen a vércukorszintet.

A megfelelő fehérje-, ill. szénhidrátmennyiséget 5-6-szori étkezéssel vigyük be, napi 3-4 liter víz, vagy üres tea fogyasztása mellett.

/sites/testbiotechusashop/documents/news/_extra/1940/o_iStock_000027018021_XXXLarge_20160518112728.jpg

Létezik-e helyi zsírégetés?

Hm… Ma is hallottam reggel a rádióban egy reklámot, mely egy olyan eszközt promotált, ami képes a helyi zsírbontásra (természetesen többtízezer forintért). Valahogy úgy vagyunk mi, emberek kitalálva, hogy a szépen, lassan, évek alatt, kitartó túlevések „árán” felszedett pluszoktól, azonnal, egyik napról a másikra kívánunk megszabadulni...

Nyilván, az iparág és a média is erre épít: néha még magam is elgondolkodom azon, hogy kipróbáljak 1-1 ilyen „látszat- csodát”! De ismét el kell, hogy keserítsem a drága Olvasót: HELYI ZSÍRÉGETÉS NINCS!!

A zsírszövetek ugyanis zsírsejtekből állnak, közvetlen módon nem származik belőlük energia (és az izmokkal sincs direkt kapcsoltuk - tehát hiába hasazol naponta órákat a „kockák” érdekében, az izom feletti zsírréteget az csak csekély mértékben befolyásolja), csak ha a megfelelő diéta és mozgás mellett beinduló anyagcserefolyamatok során azok glicerinné és szabad zsírsavakká bomlanak le, így bekerülve a véráramba, akkor történik zsírégetés! Viszont ez a jelenség nem csak adott testrészen, adott zsírsejteket mozgósítja, hanem a teljes szervezetet, tehát, ha fogysz, mindenhonnan fogyni fogsz.

… És mi a helyzet a „zsírégető” ételekkel/italokkal?

Bizonyára Ti is hallottátok már ezt a kifejezést - én nem szeretem, mert azt sugallja, hogy önmagában a fogyasztásuk testsúly, ill. zsírcsökkenést okoz (ez pedig nyilván nem igaz!). Néhány ételrendelős cég palettáján is találkozhatunk például zsírégető csokiturmixxal és egyéb fantázianévre hallgató átverésekkel.

Az viszont igaz, hogy bizonyos táplálékok csekély energiát tartalmaznak, viszont rostban gazdagok, növelik a teltségérzetet, segítik az emésztést. Más gyümölcsökben/zöldségekben pedig olyan anyag van, ami serkenti az anyagcserénket:

Zöldtea és zöldkávé: a bennük található koffein támogatja az oxigén-anyagcserét, növeli az erő-állóképességet, felgyorsítja a regenerálódási folyamatokat, ráadásul termogenikus hatást fejt ki a szervezetre.

Paradicsom: oxálsav tartalmának köszönhetően segíti az emésztést – így közvetve a fogyásunkat is, a testet L-carnitin termelésére ösztönzi, és 100 grammja csupán 17 kalóriát tartalmaz.

Erős paprika: hatóanyaga a kapszaicin, ami egy anyagcseregyorsító, termogenikus és fájdalomcsillapító hatással is bíró szerves vegyület.

Málna: a gyümölcsben lévő málna ketonok csökkentik a zsírlerakódás kockázatát, valamint a Szénhidrátok utáni sóvárgást, és segítik a vérzsírszint szabályozását.

Ananász: ez talán a legközismertebb zsírégető étel, hírnevét bromelin tartalmának köszönheti (mely kedvező hatással bír a fehérjék emésztésére), pozitívan befolyásolja a szervezet savbázis egyensúlyát, 100 grammjában pedig 57 kalória van. Ám ne feledkezzünk meg arról, hogy az oly népszerű konzerv ananász tele van cukorral!

/sites/testbiotechusashop/documents/news/_extra/1940/o_iStock_000027605331_XXXLarge_20160518113234.jpg

Csodaszerek nincsenek!

Az emberi szervezet többezer éves történelme során sem változott annyit, hogy a jól bevált szabályok megkerülésével kijátszhassuk – legalábbis káros hatások nélkül! A zsírégetés/fogyás rengeteg odafigyelést igényel és néhány kulcs fontosságú szabály betartását. Szerencsére azért létezik néhány apró segítség! Következő cikkemben tovább kutatok ezek után: hatásos eszközökről vagy csak reklámfogásokról van szó?

 

Plézer Panna

Sportedző


Mit javítanál ezen a cikken?




A tartalom lehetett volna...





Mégse

TETSZETT EZ A CIKK?

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK