Nem akarsz lemaradni cikkeinkről? Iratkozz fel hírlevelünkre
FELIRATKOZOM
A feliratkozom gomb megnyomásával elfogadom az adatvédelmi nyilatkozatot

A folyadékbevitel fontossága

2008-06-11 08:20:40

Az emberi szervezet nagyrészt vízből áll. Már ez is épp elég ok lenne arra, hogy fokozottan figyeljünk a megfelelő folyadékbevitelre, hiszen alapvető feltétele az életnek. Ételekkel és italokkal egyaránt folyadékhoz tudjuk juttatni szervezetünket.

Egy átlagos embernek minimum 2,5-3  liter folyadék elfogyasztása javasolt naponta. A folyadékfelvétel és a folyadékleadás ideális esetben egyensúlyban van. Ez megbillenhet a fokozott sporttevékenységnek, de akár a diétának köszönhetően is. Amikor aktív tevékenységet folytatunk, a test megfelelő hőmérsékletének fenntartása érdekében izzadni kezdünk, így folyadékleadásunk megnő. De diéta idején az elfogyasztott étel mennyiségének lecsökkenésével csökken a táplálékkal addig bevitt folyadék mennyisége is. Aktívan sportoló emberek, vagy versenyzők az átlagosan szükséges folyadékmennyiségnek akár többszörösét is elfogyasztják naponta, hogy fenntartsák szervezetük egyensúlyát. Akár 2%-os folyadékveszteség is elég ahhoz, hogy fáradékonynak, gyengének érezzük magunkat, amitől levertek és rosszkedvűek leszünk.

Természetesen nagyon fontos, hogy a fokozott folyadékbevitellel ne növeljük meg az üres kalóriák bevitelét is cukros üdítőkkel, magas kalóriatartalmú italokkal, de rossz megoldás, ha a boltban kapható gyümölcsleveket választjuk. A legjobb, ha vízzel oltjuk szomjunkat, de annak, aki ízekre vágyik, megfelelő megoldást kínálnak a kifejezetten sportolóknak és diétázóknak kifejlesztett alacsony kalóriatartalmú italok, melyek gyakran vitaminokkal és ásványi anyagokkal is ellátják szervezetünket.

Fontos tényező, hogy nem kell megvárni, amíg szomjasak leszünk.

Eleinte érdemes tudatosan figyelni arra, hogy bizonyos időközönként megigyunk egy-két pohár folyadékot, később a szervezetünk ezt úgyis automatikusan igényelni fogja. Azt is tudomásul kell venni, hogy ez nem egyszerűen egy ’kúra’ része. Ez a szervezet igénye. Mindannyian magunk döntjük el, hogyan bánunk a szervezetünkkel. Akinek fontos a megfelelő életminőség, nemcsak az elfogyasztott ételekre, de az italokra is fokozatosan ügyel.

Sportolás során nemcsak víz, hanem nagyon fontos ásványi anyagok is távoznak a szervezetből. Ezek pótlása elengedhetetlen. Szinte mindenki, aki már valaha komolyabban belevágott valamilyen sportágba, tapasztalhatta az izomgörcsöket, bágyadtságot, alvászavart, mely a fokozott leadásnak köszönhetően jelent meg. Nem véletlenül fontosak tehát a már fent említett sportitalok, hiszen még a gondosan megválogatott ételekkel sem lehet manapság a szervezet fokozott vitamin- és ásványi anyag igényét kielégíteni.

Fogyassz tehát megfelelő mennyiségű folyadékot, hogy a megfelelő törődést add testednek.

A folyadékok, ásványvizek tartalmazzák azokat a fontos ásványokat, és nyomelemeket, amelyekre a szervezetnek szüksége lehet. A folyadékszükségletet sokféle forrásból lehet pótolni, azonban nem mindegy, mikor, és mit veszünk magunkhoz. Nem árt, ha a szomjúság oltásán túl más fontos jellemzőket is figyelembe veszünk.

Cukortartalmú üdítők: az elhízásért felelős források egyik legismertebb fajtája. Ha mindenképp kedvenc üdítőnket szeretnénk fogyasztani, akkor válasszuk annak a cukormentes változatát.

Izotóniás italok: vitaminokban, ásványokban, nyomelemekben gazdag italok, amelyek főként most, a nyári időszakban hasznosak szervezetünk számára, amikor az izzadással rengeteg hasznos anyagot veszít szervezetünk.

Ásványvizek: „gázos, vagy mentes?” ahogy szokták kérdezni néha, amolyan egyszerű lazasággal. Igazából teljesen mindegy! Ami fontos, hogy talán a legjobb megoldás a szomjunk csillapítására. Óriási előnye, hogy nem cukrozott, sok ásványt, nyomelemet, hasznos összetevőt tartalmaz, és fogyasztásakor nem kell semmilyen bűntudattal szembenéznünk.

Gyümölcsforrások: a magas vitamintartalmú gyümölcsök, és zöldségek levének fogyasztása nem csak hasznos, de élvezetes is. A vitaminokon kívül élelmi rostokban is gazdagok, amelyek pozitív hatást gyakorolnak az emésztésre, és megkötik a koleszterint, hogy az ne szívódhasson fel. Ha a boltok polcáról emeljük le, ügyeljünk arra, hogy a gyümölcstartalom 100% legyen, de ha magunk szeretnénk elkészíteni, nem kell más hozzá, mint egy jó gyümölcscentrifuga, vagy egy citrusfacsaró. Amennyiben üdítőre vágyunk, a leghasznosabb, és legegészségesebb megoldás, amit választhatunk.

Mit javítanál ezen a cikken?




A tartalom lehetett volna...





Mégse

TETSZETT EZ A CIKK?

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

KULCSSZAVAK

ásványvíz » izotóniás ital » folyadék » folyadékszükséglet » folyadékfogyasztás » sport » víz » sportital »

LEGOLVASOTTABB CIKKEINK

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

KAPCSOLÓDÓ TERMÉKEK

KAPCSOLÓDÓ VIDEÓK

Protein Fuel