Nem akarsz lemaradni cikkeinkről? Iratkozz fel hírlevelünkre
FELIRATKOZOM
A feliratkozom gomb megnyomásával elfogadom az adatvédelmi nyilatkozatot

Hogyan válaszd ki a számodra szükséges fehérje turmixot?

2017-03-08 15:55:00

Mi is a fehérje turmix? A hivatalos megfogalmazás szerint „különleges táplálkozási célú élelmiszer”, amelyet több célból érdemes fogyasztani. Élelmiszer, tehát nem tartalmaz semmilyen hatóanyagot, nem gyógyszer, és fogyasztható bárki által, aki fehérje tartalmú ételt fogyaszt, mint amilyen a húsok, tejtermékek, tojás stb.


Hirdetés

 

A kérdés az, hogy kinek lehet szüksége rá?

Mivel ez egy táplálék-kiegészítő, így annak van rá szüksége, aki a normál táplálkozásával nem tudja biztosítani magának a szükséges fehérje mennyiség bevitelét. Ez több okból előfordulhat.

  • nehéz fizikai munkát végző dolgozók esetén
  • növekedésben lévő fiataloknál, akik sportolnak is
  • sportolók esetén
  • sérülés utáni regeneráció idején
  • vegetáriánus életmód esetén
  • fogyás céljából követett szénhidrát- és, vagy zsírszegény étrend esetén

 

Mennyi fehérjére van szükségünk?
Egy átlagos, nem sportoló felnőttnek 0,8g/ttkg fehérjére van szüksége. Sajnos, a legtöbben ennyit sem fogyasztanak, pedig fontos lenne és nem elsősorban azért, amiért egy sportolónak fontos (regeneráció, izomépítés), hanem a szervezeti funkciók tökéletes működéséhez. A sportolók számára már rengeteg kutatás bizonyította, hogy nagyobb fehérje bevitel szükséges a megfelelő regeneráció érdekében. Azonban sportágtól függően különböznek ezek a mennyiségek.

Általánosságban 1,1-1,5g/ttkg mennyiség kell állóképességi sportolóknak, erősportolóknak kb. 2 g/ttkg és nehézatlétáknak ennél még magasabb mennyiség. Az izomépítéshez nagyjából 1,5-2g/ttkg szükséges, míg fogyás idején, alacsony szénhidrát bevitel mellett inkább ennek felső értékét kell megközelíteni.

A szükséges betevő sportolóknak
Fehérjéből áll az izomzat 80%-a (persze, ha a vizet nem vesszük) és felelős az izomstruktúráért és működéséért. Regenerációja-, növekedése-, fejlődése és teljesítménye érdekében fontos sportolóként biztosítani a megfelelő építőanyagot, amit húsokból, halakból, tejtermékekből, tojásból, turmixból tudunk a legnagyobb mennyiségben és legjobb minőségben biztosítani. A turmixok nagyon népszerűek a sportolók körében, hiszen gyorsan, nagy mennyiségben tudjuk vele biztosítani az izmainknak szükséges fehérje mennyiséget, ráadásul rendkívül ízletesek. Azonban nem nehéz elveszni a fehérjekínálatban, hiszen rengeteg márka, rengeteg különböző fehérje típus, különböző ízek, árak, összetevők jellemzik a palettát.

Fehérjére mindenkinek szüksége van, kivétel nélkül. Aki sportol és fontos számára a megfelelő regeneráció, teljesítmény, pontosan tudja, hogy a fehérjének és a fehérjék építőanyagának, az aminosavaknak milyen fontos szerepe van mindebben.

A fehérje forrásokat a következők alapján sorolhatjuk kategóriákba:

  • biológiai érték: mennyire tudja hasznosítani a szervezeted
  • aminosav profil: megtalálható-e benne minden aminosav, ami az izomépítéshez szükséges
  • más tápanyagok találhatók-e benne

 

1457Tejsavó fehérje
A Tejsavó fehérje egy tejszármazék. A sajtgyártás melléktermékeként keletkező tejsavóból származó fehérje forrás. Koncentrátum, izolátum és hidrolizátum formában megtalálható a táplálék-kiegészítőkben. Különböző technikai folyamatokkal történik a gyártás, mint amilyen a mikro- vagy ultraszűrés stb. Az izolátum nagyjából 90%-os fehérje tartalmú, míg a koncentrátum kb. 80%-os. A hidrolizátum ezektől eltérően olyan formában tartalmazza az aminosavakat, amelyek gyorsabban szívódnak fel. Akinek immunrendszeri problémája vagy ételallergiája, intoleranciája, ez utóbbi a legjobb – ugyanakkor a legdrágább megoldás is.

437Kazein
A kazein egy tipikusan lassú felszívódású fehérje forrás, amelynek az a speciális tulajdonsága, hogy folyadékkal társítva gélszerű anyagot alkot. Ettől sokkal teltebb, pudingszerű turmixot kapunk, amit más jellegű ételekhez, desszertekhez is kiválóan fel tudunk használni. A tejsavóhoz hasonlóan van jó pár elérhető formája, mint a Kalcium kazeinát – ez az alapforma, vagy a micelláris kazein, amely egy tisztább forma és végül a hidrolizált kazein. Az első kettőnél megvan a gélformáló (sűrűsödő) tulajdonság, míg az utolsónál ez hiányzik, ezért gyorsabban is szívódik fel.

1282Rizsfehérje
Egy relatíve tiszta fehérje forrás, amely a kevésbé költségesek közül való, aminek az oka, hogy a növényi fehérje források nem komplett aminosav profillal rendelkeznek és biológiai értékük is alacsonyabb, ami a hasznosulásuk minőségét jelző szám. Vegetáriánusoknak, kezdőknek, vagy azoknak remek alternatíva, akik nem tudnak tejsavóra költeni.

1173Marhafehérje
Újra és újra felfedezi a táplálék-kiegészítő piac a marhafehérjét. Remek alternatíva akkor, ha nem szeretnél tejszármazékot fogyasztani, vagy tejallergiás vagy, a növényi fehérjéknél pedig jobb megoldást keresel.


Mit javítanál ezen a cikken?




A tartalom lehetett volna...





Mégse

TETSZETT EZ A CIKK?

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

KULCSSZAVAK

étrend » táplálék-kiegészítő » shake » turmix » fehérjepor » protein » fehérje » BioTechUSA » tömegnövelés » izomtömegnövelés » izomtömeg » izomnövelés » fogyás » diéta » zsírégetés » »

LEGOLVASOTTABB CIKKEINK

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

KAPCSOLÓDÓ TERMÉKEK