Nem akarsz lemaradni cikkeinkről? Iratkozz fel hírlevelünkre
FELIRATKOZOM
A feliratkozom gomb megnyomásával elfogadom az adatvédelmi nyilatkozatot

Zsírban és vízben oldódó vitaminok

2017-05-20 14:05:00

A vitaminok kis molekulatömegű szerves vegyületek, melyekből nagyon kis mennyiségre van szükségünk, de mégis kiemelkedően fontosak a szervezet működésének irányításában.


Hirdetés

 

Két nagy csoportra osztjuk a vitaminokat: vízben és a zsírban oldódóakra.

 

Zsírban oldódó vitaminok

Bevitelükre figyeljünk, mert felhalmozódnak, tudnak tárolódni a szervezetben, így vitamin túladagolást érhetünk el.

 


 

A-vitamin (retinol)

Szüksége van a szervezetnek a bőr és nyálkahártyák karban tartásához is, de számos anyagcsere folyamat katalizátoraként is funkcionál. Véd a fertőzésekkel szemben, védi a hámsejteket.

Bevitele növényi tápanyagból elővitaminja, a karotin formájában történhet, állati forrásban maga a vitamin van jelen. Raktározása a májban történik.

Táplálék források: máj, vaj, tojássárgája, répa, sárgadinnye, spenót.

 

Vitamin D3 - 60 tabletta

D-vitamin (kalciferol)

Elővitaminjából a nap UV sugárzása alakítja át D3 vitaminná. Egyik legfontosabb szerepe a csontrendszer karbantartása.

A és C vitaminnal fogyasztva segíti az immunrendszer működését, mert segíti a T-sejtek aktiválódását, de az ízületek védelmében is fontos.

Táplálékforrás: tojássárgája, vaj, olajos halak-szardínia, csukamájolaj.

 

 

E-vitamin (tokoferol)

Nemcsak a hormonrendszer működésének elengedhetetlen anyaga, de hiányában izomsorvadás is lehet, úgyhogy izmaink megőrzéséhez is elengedhetetlen, de kiváló antioxidáns is.

Táplálékforrás: növényi olajok, diófélék, olajos magvak, zöld növények.

 

 

K-vitamin (fillokinon)

Legfontosabb szerepe a véralvadásban van. Felszívódásához epe szükséges, így máj és epebetegségekben nem tud felszívódni, vastagbélgyulladás alakul ki hiányában. Bélbaktériumok termelik (K1) és leginkább zöld növényekben is megtalálható (K2).



 

Vízben oldódó vitaminok

Rendszeres pótlásukról ne felejtkezzünk el, mert kiürülnek a szervezetből. De a teljesség igénye nélkül nézzük melyek ezek és hogyan pótolhatóak.

Bizonyos élettani tényezők, mint a dohányzás, aktív sport, terhesség, elhúzódó betegség, stressz növelik a szükségletet.

 


 

B-vitaminok

Nagyon fontosak, mind fogyás mind izomtömegnövelésnél, mert a makrotápanyagok fehérjék, zsírok és Szénhidrátok anyagcseréjének szabályozásában van kiemelkedő szerepük. De a haj, bőr egészségében is elengedhetetlen a szerepük. Fogyás esetén pedig a folsavbevitelre is érdemes oldafigyelnük.

Étrendben, ha rendszeresen van a tányérunkon teljesértékű gabona, hüvelyes, máj, egész tojás, hús, esetleg élesztő, akkor a pótlásukért sokat tettünk.

Fontos megemlíteni a P – vitamint (permeabilitás), ami a hajszálerek átersztőképességét szabályozza. Maga a P-vitamin több hatóanyag, mint rutin, quercetin, citrin keveréke. Hiánya estében izomgyengeség, allergiára, vizesedésre való hajlam léphet fel.

Táplálékforrás: csipkebogyó, feketeribizli, szilva, hajdina.

A biotin számos enzimatikus folyamatban vesz részt, de a hámszövet védelme és a zsírsavszintézis is hozzá kötődik. Hiányában ingerlékenység, kimerültség, hajhullás, bőrszárazság léphet fel.

Forrása: máj, élesztő, tojássárgája, paradicsom, dió és mogyorófélék, karfiol, sajtok.

A H1-vitamin szerepe az emésztés, felszívódás, kiválasztás elősegítése, hiányában kimerülés, fáradtság, székrekedés, nehéz és lassú emésztés is tapasztalható. Táplálékból sörélesztő, joghurt, búzacsíra, bab formájában juthatunk hozzá.

 

Vitamin C 1000 Bioflavonoids - 100 tablettaC-vitamin (aszkorbinsav)

Mindenki ismeri az immunrendszert segítő hatását, de ne feledkezzünk meg, hogy a vas felszívódásához is szükséges, erősíti az adrenalin hatását, hiányában nemcsak orr és fogínyvérzést tapasztalhatunk, de fáradékonyságot is. Pótlásakor figyeljünk, hogy a tárolás és a hőkezelés elősegíti a bomlását. Fokozott fizikai megterhelés, láz, betegség, dohányzás növeli a szükségletet.

C- vitamin forrás: gyümölcsök, főzelékfélék, a zöldségek, de savanyú közegben őrződik meg bomlás nélkül legtovább, ezért a citrusfélék, a savanyú káposzta, fekete ribizli a legjobb források.

 

Az étrendünk változatossága már láthatjuk milyen fontos, hisz vitaminokra a szervezet teljes működéséhez szükségünk van, bármi is a célunk fogyás, izomtömegnövelés vagy egészségmegőrzés elengedhetetlen a kiegyensúlyozott táplálkozás, sok esetben még ez is kevés és ilyenkor érdemes az egyes vitaminok külső pótlása után nézni. Ezen kívül sportágak között is van különbség, például állóképességi sportolóknak magasabb a C, B1 és A- vitamin igénye, erősportolóknál pedig a B6 szükséglet nő meg. Ezen kívül versenyidőszakban is megemelkedik a szükséglet.

 

Silye Gabriella


Mit javítanál ezen a cikken?




A tartalom lehetett volna...





Mégse

TETSZETT EZ A CIKK?

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

KULCSSZAVAK

egészség » siker » fejlődés » immunrendszer » izomtömeg » izom » tömegnövelés » fogyás » zsírégetés » multivitamin » vitamin » BioTechUSA »

LEGOLVASOTTABB CIKKEINK

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

KAPCSOLÓDÓ TERMÉKEK