Nem akarsz lemaradni cikkeinkről? Iratkozz fel hírlevelünkre
FELIRATKOZOM
A feliratkozom gomb megnyomásával elfogadom az adatvédelmi nyilatkozatot

„Sok kicsi, sokra megy” – avagy a mikrotápanyagok (I.)

2016-06-29 10:26:00

Rengeteg szó esett már arról, hogy az úgynevezett kalorigén – energiaszolgáltató- tápanyagokból (fehérjék, zsírok, szénhidrátok), mikor és mennyit fogyasszunk. Viszont sokszor hajlamosak vagyunk megfeledkezni az étrend összetevőinek egy másik – legalább annyira jelentős - csoportjáról, ezek a non-kalorigének. Ide tartoznak a vitaminok, ásványi anyagok és a víz is – de a vízivás fontosságára most nem térnék ki, hiszen mára már mindenki tudja, hogy a napi 2-3 liter (ebben a rekkenő hőségben még több is!) bevitele az egészség egyik alappillére.

Élettani hatások

A non-kalorigének (mikrotápanyagok) egy része az enzimek, enzimrendszerek alkotóelemeit képző vitaminok. Talán nem is gondolnánk, hogy testünk és immunrendszerünk megfelelő működését milyen mértékben befolyásolják ezek az vegyületek, s mit okozhat a hiányuk.

  • Szervezetünknek a makrotápanyagokhoz képest sokkal kisebb - mikrogramban (µg) meghatározható - mértékben ugyan, de feltétlen szüksége van bizonyos vitaminokra, melyek előállítására nem mindig képes, ezért kell azokat külső forrásból fedeznünk. Például a D-vitamint a napfény hatására képes testünk is „termelni”, a C- vitamint viszont nem.
  • Energiaszintünkre, hangulatunkra is hatással lehet a vitaminhiány (hypovitaminosis). Hajlamosabbak leszünk a gyulladásokra, fertőzésekre, immunrendszerünk legyengül, fáradékonyságra, levertségre, gyengeségre panaszkodhatunk, alvási- és emésztési zavarok, a bélflóra egyensúlyának felborulása, savasodás, felpuffadás, reflux léphetnek fel.
  • Külső jelek: nem mellékesen, a várt fogyás is elmaradhat, hiába élünk abban a hiszemben, hogy mindent megtettünk érte! Túl kevés vitamin jelenlétére utalhatnak a hajhullás, bőr- és köröm problémák is.
  • Egyes vitaminok teljes deficitje (avitaminosis) konkrét betegségeket is kiválthat. Ilyen a D3-vitamin hiányakor fellépő angolkór, a C-vitamin hiányra visszavezethető skorbuti, ill. a B1 vitamin hiánya miatt kialakuló beriberi. Általánosságban elmondható, hogy a nőknek a kellő mennyiségű B6-ra, és E-vitaminra kell figyelniük (ill. egyes ásványi anyagokra, amire következő cikkemben térek ki.)
  • Bizonyos életkörülmények, szokások is előidézhetik a vitaminhiány kialakulását: tartós betegség vagy stressz, műtét utáni időszak, zöldség- és gyümölcsszegény táplálkozás, dohányzás, terhesség, rendszeres nagy mennyiségű alkoholfogyasztás.

A legfontosabb vitaminok


/sites/testbiotechusashop/documents/news/_extra/1952/o_mikro1_20160621120315.png

Vitamin háztartás

Most, hogy már tudjuk, miért szükséges a szervezetünk számára a megfelelő mennyiségű vitamin, és hogy ez körülbelül mennyi, nem árt, ha pontos képet kapunk arról is, hogy szervezetünk szenved-e valamilyen hiányt e téren. Az is előfordulhat, hogy hiába visszük be a kívánt mennyiséget belőlük, a felszívódásuk okoz gondot testünknek. Ennek felmérése különböző vizsgálatok (vérvétel vagy alternatív eszközök) segítségével lehetséges. (Ha a fent említett tüneteket tapasztaljuk magunkon, nyugodtan kérjük ki szakember, háziorvos véleményét is.)

A modern táplálkozási irányzatok egy része (amikor például teljesen mellőzünk bizonyos ételeket), valamint a rendszertelen étkezés sokszor okozhat valamilyen vitaminhiányt. Ezek pótlására, ill. az étrendünkből bevitt mennyiség kiegészítésére kiváló termékek közül válogathatunk. Azonban ne csüggedjünk, ha nem rögtön érezzük a hatásukat: egy-egy ilyen termék szedésének előnyei csak hetek, vagy akár hónapok múlva jelentkeznek, ám akkor az általános közérzet javulását tapasztalhatjuk, a hangulatunk optimistább lesz, és nehezebben „találnak” meg minket a betegségek.

 

Plézer Panna

Sportedző


Mit javítanál ezen a cikken?




A tartalom lehetett volna...





Mégse

TETSZETT EZ A CIKK?

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

KULCSSZAVAK

élettani hatás » mikrotápanyagok » vitamin »

LEGOLVASOTTABB CIKKEINK

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

KAPCSOLÓDÓ TERMÉKEK

KAPCSOLÓDÓ VIDEÓK