Sikeres fogyókúra egészségesen

2020-01-19 16:42:00

Ha szeretnéd megtudni, milyen egy sikeres fogyókúra, mit gondolunk a divatdiétákról és mit ajánl a BioTechUSA szakértője, akkor olvasd el cikkünket!

Sikeres fogyókúra egészségesen

A leggyakoribb hiba, melyet az emberek elkövetnek, amikor eldöntik, hogy fogyókúrás étrendbe kezdenek, hogy az évek alatt felszedett kilóktól gyors módszerrel, akár 1-2 hét vagy 1 hónap alatt szeretnének megszabadulni. A felgyorsult életvitel és hogy mindenhez szinte azonnal hozzá tudunk jutni azt eredményezi, hogy elhisszük, fogyni is pillanatok alatt sikerülhet. Ez azonban a legrosszabb, amit tehetünk.

A koplalással, gyors fogyást ígérő módszerekkel csak felborul az anyagcsere és rövid átmeneti fogyás után nem csak megáll a súlyvesztés, de akár hízás, emésztőrendszeri, anyagcsere problémák és egyéb hiánybetegségek is kialakulhatnak.

 

 

 

 

 

Ráaádul a bőrünk sem tudja követni a hirtelen fogyást és megereszkedik, csúnyán lóghat is majd. A legjobb, ha egy jól összeállított egészséges fogyókúrás táplálkozási tervet kezdünk el.

 

Érsük meg a fogyást - Hogyan működik a fogyókúra?

Az alapanyagcsere ismerete a sikeres fogyókúra alapja. Ez az érték, melyről BMR (Basal Metabolic Rate) néven is olvashatunk, az az energiamennyiség, melyre szobahőmérsékleten,  nyugalmi állapotban a szervezetnek szüksége van az alapvető életfunkciók - mint a szívműködés, légzés és testhőmérséklet - biztosításához.

Ha a diéta során hosszabb időn át csak alapanyagcsere alatti kalória bevitel teljesül, a szervezet tartalékoló üzemmódba kapcsol.

 

 

 

 

A tevékenységek, a mozgás mellett a gondolkodás, ülés is plusz kalóriát igényel. Elsődleges feladat a megfelelő étrend kialakításához a napi energiaigény felmérése. Ehhez képest, ha csökken a kalóriabevitel a táplálkozás során és nő a felhasználás sport segítségével, a végeredmény fogyás, azaz a szervezet a raktáraiból használ el. 1 kg zsír leadása mínusz 7000 kalória mellett valósul meg.

Az egészséges fogyási ütem heti 0,5- 1 kg zsírt jelent. Napi 500 kcal-val csökkentve az energiabevitelt 0,5 kg zsírtól szabadulhatunk meg így hetente. Fontos, hogy ez támogatható sporttal is, amivel 60 perc alatt akár 400-700 kcal felhasználást tudunk elérni.

Ennél gyorsabb, alapanyagcsere alatti diéták eredménye a felborult anyagcsere, ami akár azt is eredményezheti, hogy a legkisebb többlet beviteltől is hízunk. De emésztési és más anyagcsere betegségek is gyakran fordulnak elő a divatdiéták eredményeként.

Divatdiéták: működnek vagy sem?

Divatdiéták: működnek vagy sem?

Lássunk néhány trendi diétát, mik a jellemzőik és hogyan használhatjuk őket.

Ketogén diéta

A ketogén diéta egy nagyon alacsony szénhidrát, mérsékelt fehérje bevitel melletti magas, kb. 70-80%-nyi zsír fogyasztást javasol. Ennek oka, hogy amikor nagyon alacsony a szénhidrát bevitel, azaz a fő energiaforrás, akkor a szervezet elkezdi a zsírraktárakat felhasználni, és ennek eredményeként ketontestek keletkeznek, melyeket felhasználunk és kimutathatók a vizeletben. Rövid távon eredményezhet nagyobb mértékű fogyást, de hosszú távon nem tartható, bélrák vagy a túl magas ketonszint miatt veszélyes állapot is lehet az eredménye. Viszont számos egészségügyi problémánál, mint epilepszia, egyes rák típusainál nagyon eredményes terápiának tartják.

Paleo diéta

Az „ősemberek diétájának” is hívják, ami a húsokra és zöldségekre épül. A paleo étrendben kerülni kell a tejet, glutént és a keményítőket tartalmazó ételek fogyasztását, melyeket a sok gyulladás - mint ízületi gyulladás -, a cukorbetegség és a rák okozójának tartják.

A diéta elején nagyon sokaknál gyorsan meg is indul a fogyás, hisz elhagyják a nasikat, péksütiket, köreteket, helyettük több zöldséget fogyasztanak. Az édességek utáni vágy viszont nem tűnik el és a paleo étrendbe illeszthető nasik és maglisztek kalóriatartalma miatt az energiamérleg elmozdul és megáll a fogyás, sőt hízás is követheti. A túl magas zsír és fehérjebevitel terheli a szervezetet, a sav-bázis egyensúly fenntartása is több figyelmet igényel.

Sok diétánál a legnagyobb hiba, hogy tiltanak dolgokat, mint a zsírszegény vagy a szénhidrátszegény diéta is, viszont a többi élelmiszer korlátlanul fogyasztható, és nincs javaslat a kialakult hiányok pótlására. Nem adnak pontos arányokat és hosszú távon nem kivitelezhetőek életmód szerűen.

 

Heti 1 kilogrammos fogyás személyre szabott étrenddel

A diéta során a három fehér méregként is emlegetett élelmiszer: a cukor, só és fehér liszt. Ezek mindenképp tiltólistára kerülnek. A receptek nagy része tartalmazza ezeket, így kis átalakításra lehet szükséged. A fehér liszt helyett zablisztet, más teljeskiőrlésű liszteket, édesítésre szteviát, eritritet tudsz használni. A sófogyasztás csökkentése érdekében érdemes elmerülni a zöldfűszerek világában, amelyekkel nagyon változatos, ízletes ételeket lehet készíteni és a diéta hosszabb távon tartható lesz.

A megfelelő kalóriatartalmú és összetételű étrend a kulcsa az eredményes és hosszú távon tartható táplálkozásnak, amely segíti az elért eredmények megtartását és nem alakul ki tőle jojo effektus.

 

 

 

 

Ennek titka a hatékony kalóriaszámolás és a tápanyag arányok és mennyiségek pontos meghatározása.

A tápanyag arányokat és természetesen a szükséges kalóriabevitelt is a testösszetételünk, a munkavégzés mennyisége és jellege, de a sporttevékenység is jelentős mértékben meghatároz. Ha testtömeg kilogramm alapján határozzuk meg a makrotápanyagok ideális arányát, akkor 1,5-2,5 g/ttkg fehérje 0,6-0,8 g / ttkg zsír bevitellel kalkulálj. A nehéz kérdés mindig a szénhidrát mennyiség, aminél érdemes figyelembe venni az alkatodat és megvizsgálni, hogy eddig mennyit fogyasztottál belőle, ami a hízást eredményezhette. A munkavégzés és a sport is befolyásolja, ez jellemzően 2-4 g/ttkg között érdemes szénhidrátot fogyasztani naponta.

A saját étrend összeállításához ne csak a bevitt kalóriákat és makrotápanyagokat figyeld! Fontos a változatosság és az ételek emésztési idejének figyelembevétele, különösen edzések előtt és este.

 

 

 

 

Jó, ha korábbi étkezési szokásokat, a kedvenc ételeket is átalakítva becsempészed az étrendbe, mert így hosszú távon tudod majd folytatni. Sokszor az édességek hiányoznak a legjobban diéta alatt, ezeket akár egy fehérjeszelet, turmix is pótol, de fehérjeporból nagyon finom desszerteket is tudsz készíteni.

BioTechUSA fogyókúra-tippek

BioTechUSA fogyókúra-tippek

Mediterrán étrend

A mediterrán étrend a Földközi-tenger térségében élő lakosok hagyományos étkezési elveit tükrözi. Egészségmegőrző hatása mellett jótékonynak bizonyult a szív és érrendszerre, sőt a testsúly optimalizálására is, ezért sok orvos dietetikus is ajánlja már. A mediterrán diéta sok antioxidánsban gazdag zöldséget, gyümölcsöt, sovány húsokat, teljeskiőrlésű gabonákat és magvakat, olívaolajat tartalmaz. Kerüli a cukrokat, finomított szénhidrátokat és olajokat, feldolgozott élelmiszereket.

Vegán étrend

Sokan egészségügyi vagy állatvédelmi szempontból választják a tiszta növényi, vegán étrendet, amiben semmilyen állati eredetű terméket nem - sem tejterméket, sem tojást, de még mézet sem - fogyasztanak. Napjainkban egyre több sportoló, elsősorban állóképességi sportok kedvelői között találunk vegetáriánust vagy vegán étrendet követőket. Az így táplálkozók jobb szellemi frissességről, energikusságról számolnak be és a megfelelő alapanyagok kombinálásával teljes értékű, teljesítményt javító vegán étrendet lehet összeállítani.

Fogyást segítő ételek

Van néhány olyan zsírégetést támogató étel, alapanyag, ami segítheti a diéta sikerességét. Ilyen a csirkemell, a tengeri halak, a magas rosttartalmú, jól energizáló zabpehely vagy a magas antioxidáns tartalmú citrusfélék, bogyós gyümölcsök. A fehérjeszeletek, turmixok segítenek gyorsaságuk vagy akár édességet kiváltó és fehérjepótló hatásuk miatt. A zöld tea, a kávé és erős paprika is kiváló anyagcsere fokozó.

A rövid távú, azonnali nagyobb fogyást ígérő divat trendeknek komoly egészségügyi kockázatai vannak.  Ha más nem is  történik, hiába szabadulsz meg egy hónap alatt sok-sok kilogrammtól, ha a bőröd nem tudja követni a változást és a jelentős izomvesztés miatt még kevésbé leszel elégedett magaddal. A legjobb, ha szakember segítségét kéred, aki segít meghatározni a pontos szükségleteidet és az életkörülményeidnek megfelelő, személyre szabott fogyási tervet dolgozz ki, így elkerülhető a sok felesleges próbálkozás. A megfelelő étkezési rend, receptek megválasztása a kulcsa, hogy élvezni tudd az étrendet és hosszú távon fenntartható legyen.


Mit javítanál ezen a cikken?




A tartalom lehetett volna...





Mégse

TETSZETT EZ A CIKK?

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

LEGOLVASOTTABB CIKKEINK

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

KAPCSOLÓDÓ TERMÉKEK