Nem akarsz lemaradni cikkeinkről? Iratkozz fel hírlevelünkre
FELIRATKOZOM
A feliratkozom gomb megnyomásával elfogadom az adatvédelmi nyilatkozatot

Tanulj a gyerekektől! Régi-új, játékos mozgásforma a berozsdásodott ízületek ellen

2014-02-05 10:37:00

Talán te is nézted már irigykedve a gyerekeket, hogy milyen hajlékonyak, tekeregnek össze-vissza, nem fáj a derekuk, gond nélkül guggolnak vagy épp bemelegítés nélkül sprintelnek, lemennek hídba. Valaha te is ilyen voltál, hová tűntek ezek a képességek? Néhány alapvető mozgás gyakorlásával visszanyerheted ezeket a tulajdonságokat!

Erő, mobilitás, stabilitás/sites/testbiotechusashop/documents/news/_extra/1532/o_baby-crawling_20130826155239.jpg

Szerencsére legtöbbünk hajlékonyan, egészséges izmokkal, ízületekkel születik. Az első néhány évedben fokozatosan megtanultad az alapvető mozgásformákat, beprogramoztad, hogyan tudod összehangolni az egyes ízületek működését. Fokozatosan erősítetted a tartóizmaidat, egyre stabilabban, koordináltabban végeztél minden mozdulatot, végül megszületett egy igazi örökmozgó.

Ekkor úgy érezhetted végtelen energiával vagy megáldva, amit egész napos játékkal kell levezetni. Kihasználtad minden egyes apró izom, ízület mozgásterjedelmét, folyamatos dolgoztattad azokat, minden olajozottan működött.

Ülni kényelmes, de mi az ára?

Arthro Guard Pack - 30 csomagA gondok akkor kezdődtek, amikor beleraktak az iskolapadba hosszú órákra. Ez egy kényszerhelyzet, természetellenes testtartás, ám ebben a korban a sok mozgás, játék kompenzálta a negatív hatásokat. Ezért is különösen fontos már ilyen korban beiktatni a rendszeres, változatos testmozgást és azt életed végéig a legfontosabb napi tevékenységek között tartani!

Felnőttkorban többnyire ráteszel erre mégegy lapáttal. Ülsz, míg eljutsz a munkahelyedre, ülsz az íróasztalodnál munka közben, ülsz étkezéseknél, ülsz egy délutáni beszélgetésnél és hazaérve ülsz a kényelmes foteledben vagy a számítógép előtt. Ha mindezt összeadod, rosszabb esetben 10-12 órát, de ha nem ülőmunkát végzel, akkor is legalább 2-3 órát töltesz ülő pozícióban. Ide tartozik gyakorlatilag minden egyoldalú vagy statikus, ugyanolyan testhelyzetben, huzamosabb ideig kivitelezett terhelés. Ennek valahol megfizeted az árát: váll, derék, térdfájás, nem bírsz lehajolni, leguggolni, recsegnek-ropognak az ízületeid és még a fejfájásod oka is lehet. Egész egyszerűen az emberi váz-és izomrendszer nem erre lett kitalálva, hanem a folyamatos mozgásra. Egy gyerek izeg-mozog, nem bír egyhelyben ülni, talán nem véletlenül.

A bűnös cipők

Talán nem is gondoltál rá, de a legtöbb mai cipő is felelős a gondokért. Nem tudnak szabadon mozogni a lábfej kis izmai, ízületei, megrövidülnek és „húzzák” magukkal az egész test izomzatát. Ez egy összefüggő rendszer, aminek ha egyik részével baj van, bizony kihat a többire is. Egyes izomcsoportjaid folyamatosan be vannak rövidülve, másikak túlnyújtva. Ugyanígy egyes ízületeid mozgásterjedelme beszűkül (hipomobilis lesz), válaszként egy másik ízületed kompenzál, túl laza lesz (hipermobilis). Összenyomódnak az ízületi tokok, akadozik az ízületi folyadékkal való ellátottság (nem keni a motorolaj az alkatrészeket). Következmény: fájdalmak, kopás, meszesedés. Magyarul felborul a természet által jól kitalált izom-egyensúly.

Van megoldás?

Nyilván emiatt nem lóghatod el az iskolát, nem mondhatsz fel a munkahelyeden és az autót is nehéz lenne állva vezetni. Azért hívom fel ezekre mégis a figyelmet, hogy tisztában legyél mennyi időt is töltesz egyoldalú terheléssel, amit valahol illik kompenzálni.

Több megoldás is létezik, a kulcs a rendszeres és változatos testmozgás, használd az izmaidat, arra lettek kitalálva!

Van egy idevágó angol mondás: „use it or lose it”–azaz használd vagy elveszíted.

Lehet puskázni a gyerekektől! Milyen trükkökről is van szó?/sites/testbiotechusashop/documents/news/_extra/1532/o_Nevtelen_20130826155544.png

  • Négykézláb mászás és annak változatai
  • Földön kúszás
  • Hasról-hátra, hátról-hasra fordulás, különböző végtagokkal indítva
  • Négykézláb helyzetben hintázás előre-hátra
  • Különböző bukfencek, átfordulások
  • Ellentétes kar-láb mozdulatok
  • Szabadítsd fel a lábfejeid! Körözz velük minden irányba, hajlítsd a lábujjaid, tölts minél több időt mezítláb!
  • Ülésnél gyakran állj fel, mozgasd át magad!

Ideális esetben mindennap kellene végezni ezeket és itt működik a minél több annál jobb elv! Variáld őket, kísérletezz bátran, a lehetőségek száma végtelen! Ideális bemelegítéshez, levezetéshez, segít helyrerakni az alkatrészeket.

Tudom, hogy nem felnőttes, menő dolog a földön játszani, mégis egy pofonegyszerű, bármikor bevethető módszer.

Amit várhatsz, ha beépíted az életedbe: hajlékonyabb, rugalmasabb izomzat, nagyban csökkented a sérülések kockázatát, gyorsítod a regenerációt a kemény edzések, fárasztó munkanap után.

Ez itt nem a reklám helye, de az utóbbi időben terjed egy újfajta, játékos edzésmódszer, ami pont ezekre a alapmozdulatokra épül. Akár eljársz ilyen foglalkozásokra, akár otthon végzed, a tested mindenképp meghálálja!

Nyomd be a reset gombot és tanulj meg újra mozogni!

Sáfrán Mihály

Hivatkozások:

  • Tim Anderson, Geoff Neupert: Original strenght; Xulonpress, 2013
  • Tim Anderson and Mike McNiff: Becoming Bulletproof; Xulonpress, 2012

Mit javítanál ezen a cikken?




A tartalom lehetett volna...





Mégse

TETSZETT EZ A CIKK?

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

KULCSSZAVAK

játékos mozgásforma a berozsdásodott ízületek ellen » Tanulj a gyerekektől! Régi-új » mobilitás » edzésterv » stabilitás  »

LEGOLVASOTTABB CIKKEINK

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

KAPCSOLÓDÓ TERMÉKEK

KAPCSOLÓDÓ VIDEÓK

Stabilizálás, mobilizálás és ironbox Tatarek Rezsővel