Nem akarsz lemaradni cikkeinkről? Iratkozz fel hírlevelünkre
FELIRATKOZOM
A feliratkozom gomb megnyomásával elfogadom az adatvédelmi nyilatkozatot

Alkoholfogyasztás sportolói szemszögből.

2015-06-23 08:57:00

Ha igazi elszánt, versenyre készülő sportoló vagy, akkor nem iszol alkoholt. Azonban te is emberből vagy néha vannak időszakok, amikor nem tudsz ellenállni a kísértésnek. Most megtudhatod milyen hatásai vannak az italozásnak a sportteljesítményedre, melyek a legkisebb zűrt okozó nedűk és mit tegyél, ha már megtörtént a baj. Ha már iszol, igyál okosan!

Mikor segíthet?

/sites/testbiotechusashop/documents/news/_extra/1523/o_sport-alkohol_20130822095605.jpgEgyes öttusázók, sportlövészek, síugrók régen előszeretettel használták az alkoholt, mivel kis mennyiségben nyugtató hatású, csökkenti a szimpatikus idegrendszeri tónust (pl. kézremegés). Azonban ma már doppingnak számít az erre érzékeny sportágakban.

A másik alkalom, amikor szerepet kaphat egy sportoló életében, inkább a pszichológia témakörébe tartozik. Az élsport sok lemondással, belső feszültséggel jár, egyesek ezt időszakosan alkohollal igyekeznek levezetni. Ezen kívül csapatösszetartó célzattal is kortyolgatnak az amúgy nagyon fegyelmezett életvitelű sportolók.

Milyen káros hatásai vannak a teljesítményedre?

Egy jól sikerült este után a szervezeted napokig dolgozik az eltakarításán, rendesen igénybe veszi a májad méregtelenítő funkcióját és egy sor egyéb helyreállító élettani folyamattal kell számolnod. Felborítja az anabolikus hormonok tevékenységét, késlelteti a regenerációd. Edzés, verseny előtt gondolom nem jut eszedbe alkoholizálni, ha mégis, a következőkre számíthatsz:

  • Hamarabb kiszáradsz, felborulhat az ion- és hőháztartásod

  • Rosszabbul tudsz koncentrálni, romlik a reakcióidőd

  • Csökken a mozgáskoordinációd

  • Csökken tesztoszteron és növekedési hormonszinted, ezáltal az izmaid lassabban nőnek

  • Emelkedik az ösztrogénszinted, ami fokozza a zsírlerakódást

  • Emelkedik a kortizolszinted, ami a katabolikus (izomlebontó) folyamatokat támogatja

  • Sérüléseid is lassabban gyógyulnak

  • Kevesebb energiád lesz a leesett vércukorszint miatt

  • Csökken az erőd és az állóképességi teljesítményed

  • Csökken az étvágyad, emiatt nem lesz megfelelő az energiabeviteled

  • Fokozza a gyulladásszinted és az oxidatív stresszt

  • Felületes, kevésbé pihentető lesz az alvásod

Mit igyál, ha már muszáj?

Rangsorolni lehet az alkoholtartalmú italokat a káros hatások szempontjából. Az alkohol sok kalóriát tartalmaz (9kcal/g) és ha bekerül a szervezetbe, mivel nem tudod tárolni, elsőbbséget élvez az egyéb elfogyasztott ételekkel szemben. Tehát előbb feldolgozod az alkoholt és abból nyersz energiát, majd ezután jönnek a megevett zsírok, szénhidrátok, fehérjék. A zsírégetés, szénhidrátfelhasználás és izomépítés bizony szünetel eddig. Ebből következik, hogy célszerű csökkenteni az italod energiatartalmát. Az agyoncukrozott koktélok, likőrök, ízesített sörök, műpálinkák és egyéb lónyálak bizony nem a legjobb választások ilyen szempontból. A sör, az egyik legnépszerűbb ital is a ranglétra alján helyezkedik el magas szénhidrát és gluténtartalma miatt. Egy tiszta vodka, tequila, esetleg egy minőségi házipálinka is jobb ezeknél, a bajnok azonban a száraz vörösbor, mely viszonylag alacsony kalóriatartalmú és még hasznos antioxidánsokat is tartalmaz. Legalább ilyen fontos ösztrogénfokozó hatás szempontjából is vizsgálódni, ekkor is hasonló sorrendet kaphatsz. Talán nem újdonság, hogy ne keverd az italokat, lehetőleg egyfélét fogyassz! Válaszd a tiszta, minőségi termékeket!

Megtörtént a baj és rajtad van a macskajaj… mi az, ami enyhítheti a tüneteid?

Egyes étrendkiegészítők támogatják a méregtelenítési folyamatokat, csökkentik a gyulladást és segítenek a szabadgyökök semlegesítésében, összességében sokkal elviselhetőbbé teszik a másnapot, gyorsabban kerülhetsz használható állapotba. Akár az italozás előtt is feltankolhatod magad a következőkből, de lefekvés előtt és ébredéskor is segítenek.

  • Cisztein: 200mg, N-acetil cisztein: 1000-1500 mg
  • C-vitamin: legalább 600 mg
  • B-komplex vitamin
  • Máriatövis magolaj:150-300 mg
  • Magnézium: legalább 400 mg
  • Cink: 25-50 mg
  • Zöld tea
  • Kurkuma
  • Schisandra (kínai ötízű gyümölcs): 250 mg
  • Ligetszépe olaj: 1-2 g
  • DMAE (dimetil-aminoetanol): 200 mg
  • MSM (metilszulfonil-metán): 1-3 g

A fentieken kívül életmentő lehet, ha sok vizet iszol már italozás közben, de lefekvés előtt mindenképpen. A gyümölcsökben, mézben lévő fruktóz és minden magas antioxidánstartalmú gyümölcs, zöldség is segíthet a májadnak.

Alkalmanként egy ital még nem a világvége, egy jól karbantartott szervezet könnyen megbírkózik vele. Viszont ha komoly sportcéljaid vannak, mindenképp érdemes kerülni, bőven lesz még lehetőséged bepótolni!

Sáfrán Mihály

Hivatkozások:

1)       Esther Blum: Eat, drink and be georgeous; Chronicle Books, 2007

2)       Ori Hofmekler: The anti-estrogenic diet; North Atlantic Books, 2007

3)       Khan MA, Jensen K, Krogh HJ (December 1973). “Alcohol-induced hangover. A double-blind comparison of pyritinol and placebo in preventing hangover symptoms”. Q J Stud Alcohol 34 (4): 1195–201.

4)       Wiese JG, Shlipak MG, Browner WS (June 2000). “The alcohol hangover”. Ann. Intern. Med. 132 (11): 897–902

5)       Vingren, J., et al. Post-Resistance Exercise Ethanol Ingestion and Acute Testosterone Bioavailability. Medicine and science in Sports and exercise. 2013.

6)       Murphy, A., Snapa, A., et al. Alcohol and Rugby League Recovery. The Effect of Post-Match Alcohol Ingestion on Recovery from Competitive Rugby League Matches. Journal of Strength and Conditioning Research. 2012.

7)       El-Deen, N., Eid, M. Efficacy of Curcumin to Reduce Hepatic Damage Induced by Alcohol and Thermally Treated Oil in Rats. Veterinaria Italiana. 2010. 46(1), 83-90.

8)       Hia, H., et al. Oxidative Stress and Antioxidants in Hepatic Pathogenesis. World Journal of Gastroenterology. 2010. 16(48), 6035-6042.


Mit javítanál ezen a cikken?




A tartalom lehetett volna...





Mégse

TETSZETT EZ A CIKK?

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

KULCSSZAVAK

hormon » kortizol » mennyit » mit » pálinka » alkohol » sport » izomépítés »

LEGOLVASOTTABB CIKKEINK

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

KAPCSOLÓDÓ TERMÉKEK

Calcium Zinc Magnesium - 100 tabletta

Calcium Zinc Magnesium - 100 tabletta

KIEGYENSÚLYOZOTT FORMULA KALCIUMMAL, MAGNÉZIUMMAL, CINKKEL ÉS TOVÁBBI AKTÍV HATÓANYAGOKKAL.
Megveszem
Magnesium - 120 kapszula

Magnesium - 120 kapszula

MAGNÉZIUM TARTALMÚ ÉTREND-KIEGÉSZÍTŐ.
Megveszem
Vitamin C 1000 Bioflavonoids - 100 tabletta

Vitamin C 1000 Bioflavonoids - 100 tabletta

1000 MG C-VITAMINT TARTALMAZÓ ÉTREND-KIEGÉSZÍTŐ, BIOFLAVONOIDDAL ÉS CSIPKEBOGYÓ KIVONATTAL.  
Megveszem
MSM + Vitamin C - 150 g

MSM + Vitamin C - 150 g

2 G-OS ADAGOKBAN 1500 MG C-VITAMINT ÉS 350 MG MSM-ET TARTALMAZ. A C-VITAMIN ERŐSÍTI A SZERVEZET IMMUNRENDSZERÉT, CSÖKKENTI A FÁRADTSÁGÉRZETET ÉS NÖVELI A KOLLAGÉN KÉPZÉST.
Megveszem
Coral Calcium-Magnesium - 100 tabletta

Coral Calcium-Magnesium - 100 tabletta

OKINAWAI KORALLBÓL SZÁRMAZÓ 2:1 ARÁNYÚ KALCIUM ÉS MAGNÉZIUM TARTALMÚ ÉTREND-KIEGÉSZÍTŐ.
Megveszem

KAPCSOLÓDÓ VIDEÓK

Egervári Kata - Berkes Team: tökéletes fizikum 30 felett