Ugrás a tartalomhoz
Életmód

A varázslatos spenót

Férfi és nő hasprést végezMiért együnk sok spenótot?

Ez a zöld, leveles növény számos jótékony hatással bír, szinte az összes, ember számára hasznos tápanyaggal rendelkezik. A spenótot javasolják fogyasztani egyes bőrproblémák, cukorbaj, fekélyek, fertőzések, magas vérnyomás, keringési rendellenességek, vérszegénység esetén.

Magas karotinoid- és klorofill tartalmánál fogva ajánlható rákos megbetegedések megelőzését szolgáló étrendekbe. Egyes kutatások szerint a paraj a rákbetegségek ellen leghatékonyabban védő zöldségfélék közé tartozik. Alacsony energiatartalmának köszönhetően a fogyókúrás étrendben is bátran fogyasztható.

A spenót tele van vitaminnal, ásványi anyagokkal, antioxidánsokkal és rostokkal.

Ahogy a legtöbb zöldség, a spenót is nagyon gazdag élelmi rostokban, melyek átmossák a bélrendszert, megszabadítanak a lerakódott salakanyagoktól, így nem csak az anyagcserét teszik gyorsabbá és hatékonyabbá, de a puffadást is megszüntethetik. Az sem elhanyagolható, hogy a spenót nagyon gazdag magnéziumban és kalciumban. Márpedig ez a két ásványi anyag elengedhetetlen ahhoz, hogy a szervezeted természetes zsírbontó üzeme megfelelően működjön. E két fontos ásványi anyag mellett bőven van a spenótban foszfor is.

Tipp: egy ízletes Lazacsült spenót ágyon értékes és ásványi anyagokban, Omega 3 zsírsavban gazdag, ugyanakkor diétás étel.

Mit tartalmaz?

A spenótban óriási mennyiségben van kálium, ami képes megszabadítani a szervezetben felgyülemlett fölösleges folyadéktól, ami nemcsak az anyagcserédet lassította a korábbi időszakban, hanem a narancsbőr kialakulásához is hozzájárultak.

Élettani jelentősége a magas vitamin, ásványi só és nyomelem tartalmának köszönhető, ugyanis ez a zöld, leveles “csoda” kitűnő forrása a következő anyagoknak: A-, C-, E-, B2-, B6 -és K-vitamin, mangán-, folsav (B9-vitamin), magnézium, vas, réz, kalcium, kálium, foszfor, cink, továbbá élelmi rostok, növényi fehérjék. Ezen kívül ismert forrása az omega-3 zsírsavaknak, niacinnak, és szelénnek.

A spenót levelei tartalmaznak még triterpén-szaponinokat, oxálsavat és nitrátokat is. A levél szárazanyag-tartalmának 30%-a fehérje.

Az ásványi sók közül kiemelkedik magnézium-, kálium-és kalciumtartalma, viszont foszforból az átlagosnál kevesebbet tartalmaz. Ezek a tulajdonságai a csontképzésben igen jelentősek.

Nyers spenót levelek fa tálkában

A vitaminok közül az A- és C-vitamin tartalma nagy, bár az utóbbi nagy része főzéskor elbomlik. A talajtól függően nagy mennyiségű vasat tartalmazhat, azonban ennek nagy része nehezen felszívódó formában van jelen, és az oxalátok is gátolják a felszívódását.

A spenót és más, cinktartalmú gyógynövények segíthetnek a férfi terméketlenségeken is: több vizsgálat is kimutatta, hogy a cinkhiány összefügghet a férfi terméketlenséggel és a spermiumok rossz minőségével. A spenót cinktartalma segít a nőknek is, hiszen a cinkhiányos nőknek szülési nehézségeik lehetnek, és lassabban gyógyulhatnak a sebeik.

A spenótnak magas a folát tartalma, ez pedig segíthet a nyitott gerinc és egyéb születési rendellenességek megelőzésében.

A paraj igen gazdag B-vitaminokban, melyek fokozzák a zsírok és a szénhidrátok megemésztését. A spenótban megtalálható természetes só csökkenti a vér cukortartalmát, így kifejezetten hasznos táplálék cukorbetegségben szenvedők számára.

Krómtartalma hatékonyabbá teszi a hasnyálmirigyet, mely az inzulintermelést szabályozza.

A spenótban megtalálható a folsav is, melyre azért van szüksége a szervezetnek, mert az segít lebontani az olyan vegyi anyagokat, melyek szívpanaszokat okoznak.

A K-vitamin mindamellett, hogy a véralvadás egyik fontos szabályozója, támogatja a máj méregtelenítő funkcióját, valamint a csontok felépítéséhez is szüksége van rá szervezetednek.

Érdekességek

A spenótban és más leveles növényekben jelenlevő folsav – a béta-karotin mellett – növeli a vastagbél sejtjeinek ellenállóképességét a mutációval és DNS-károsodással szemben. Azoknál, akik béta-karotinban gazdag zöldségeket fogyasztanak, kisebb a vastagbélrák esélye, mint azoknál, akik nem esznek ilyen élelmiszert.

A kutatók legalább tizenhárom féle flavonoid vegyületet azonosítottak a spenótban, melyek  jól kiegészítik az antioxidánsok és más daganatellenes hatóanyagok egészségmegőrző szerepét azáltal, hogy csökkentik a sejtek oxidatív károsodását. Több kísérletben alkalmaztak spenótkivonatokat különböző daganatos sejtek kezelésére és bebizonyosodott, hogy a spenót kivonatai lassítják a gyomorrák sejtek sejtosztódását.

Serkenti a gyomorműködést, s mivel a bélrendszert fokozott emésztésre készteti, ennek köszönhetően felgyorsítja a tapanyag felszívódását, így nem pang az elfogyasztott táplálék feleslegesen a bélcsatornában.

A spenót fogyasztását a várandós és szoptató anyukáknak mindig is ajánlják, továbbá segít erős menstruáció esetén, a növésben levő gyerekeknek, és mindazoknak, akik vérszegények. Ma már köztudott, hogy a spenót vastartalma sokkal jobban megfelel az emberi szervezet szükségleteinek, mint a vörös húsok-ráadásul mindez lényegesen kevesebb kalóriával, és zsír nélkül.

A vas ellátja egészséges hemoglobinnal a szervezetet, élesíti a memóriát, felélénkíti az agyműködést.

Szabó Noémi

WBPF Testépítő világbajnok

személyi edző