Alanin

Nem esszenciális aminosav, amely minden izomszövetben jelentős mennyiségben megtalálható. Színtelen, kristályos, vízben oldódó vegyület.

Az úgynevezett glükoz–alanin cikluson keresztül játszik alapvető szerepet a vércukorszint fenntartásában. A vércukorszintet alacsonyan tartva biztosítja a sejtek energiaellátását, legyen szó erőnléti vagy állóképességi edzésről. Segít minimálisra csökkenteni az izomszövet leépülését. Megakadályozza az izomsejtek lebomlása következtében kialakuló méreganyagok lerakódását.

Glükóz-alanin ciklus:

Munkavégzés alatt megnő az izom alanin koncentrációja, amelyből a vérkeringés útján a májban glükóz szintetizálódik. A glükóz-alanin ciklus jelentősége egyfelől: aminocsoportokat szolgáltat a májsejteknek; másfelől pedig ATP fog termelődni a glikolízis, illetve a glükoneogenezis során.

Antitesteket termelve elősegíti az immunrendszer működését, mivel stimulálja a limfociták (a fehérvérsejtek egyik fajtája) termelését. Növeli az energiaszintet, segíti a regenerálódási folyamatokat is azáltal, hogy az izomsejtekben keletkező toxikus melléktermékek képződését megakadályozza.

A sejtvolumen növelésével és a fehérjeszintézis támogatásával segít megelőzni az izomszövet lebomlását. Növeli az izmok méretét és erejét.

A sejtvolumenizációban is fontos szerepe van, amikoris a sejt “szuperhidratált” állapotba kerül, ami  segíti a gyorsabb fehérjeszintézist és csökkenti az izmok lebomlását. Ez meggyorsítja a regenerációt, és pozitívan hat az izomtömeg növekedésére is.

Az alanin kiegészítés mind a glikogén készleteink, mind izomzatunk aminosav állományának megőrzésében fontos eszköz lehet. Az alanin az izmokban található aminosavak 10%-át teszi ki.

Az alaninból szükséges mennyiség

Bizonyos időszakokban, mint például stresszes időszakokban, vagy az intenzív edzés, esetleg egy kimerítő (állóképességi) megerőltetés során nagyobb mennyiségben lehet szükség alaninra, mint amennyit testünk termelni képes. Ilyenkor „feltételesen esszenciálissá” válik. Ez azért van így, mert a gyakorlatok végzése során roncsoljuk az izomszöveteket, és testünkre ráerőltetjük a növekedést. Így alanin szükségletünk megnö az otthonülő emberekéhez képest.

A napi adag általában 2 gramm alanin, közvetlenül edzés után, éhgyomorra. Vannak, akik tejsavófehérjéből fedezik az alaninszükségletüket.

Alkalmazása a gyógyászatban

A klinikai gyógyászatban a nem inzulin-dependens diabéteszben szenvedők terápiájában is alkalmazzák, lefekvés előtt fogyasztva, segítségével megakadályozható az éjszaka közepén kialakuló hypoglicema.

Az alanin előfordulása

Az alanin előfordulása: zab, joghurt, vörös hús, búzacsíra, avokádó.

LEGOLVASOTTABB CIKKEINK

KAPCSOLÓDÓ TERMÉKEK