Inulin

Hogyan segít az inulin a fogyásban?

A testsúly-kontroll formulák egyre népszerűbbek, hiszen megkönnyítik a felesleg leadását. De mire jó vajon az inulin és mely táplálék-kiegészítőkben fordul elő? Hogyan segíti a fogyást és milyen más előnyei vannak a fogyasztásának?   A táplálkozástudományban találkozhatsz a „funkcionális élelmiszerek“ kifejezéssel, melyek olyan élelmiszerek, melyek az ember egészségére pozitívan hatnak, illetve csökkentik bizonyos betegségek kialakulásának kockázatát. Három csoportját különböztetik meg, ezek a következök:      probiotikumok      prebiotikumok      szimbiotikumok    A prebiotikumok egyik fajtája az inulin. Mi az inulin?  Az inulin egyfajta vízoldékony rost, amely számos növényben megtalálható. Fruktán, vagyis a bélflórát támogató élelmi rost. Mint más fruktánok, az inulin is prebiotikum, tehát tápanyag a hasznos bélbaktériumok számára. A fruktánok fruktóz molekula láncok. Úgy kapcsolódnak össze, hogy az emésztőrendszer nem tudja lebontani. Így eljutnak a bélrendszer alsó részére is, ahol hasznos baktériumok tápanyagaivá válhatnak.  Az ebbe a csoportba tartozó anyagokra, így az inulinra is jellemző, hogy sem a szájban, sem pedig az emésztőrendszerben nincs olyan enzim, ami fel tudja oldani, vagy meg tudja emészteni. Gyakorlatilag sértetlenül jut el a vastagbélig, ugyanis csak a vastagbél bélflórái kezdik el bontani. Itt viszont serkentik a bélflórában lévő hasznos baktériumok szaporodását.  A probiotikumok szaporodását is fokozzák, ezzel párhuzamosan gátolják a kártékony baktériumok megtapadását a bélben. Egyes ásvanyi anyagok felszívódását is elősegítik.  A prebiotikumok csoporjába tartozó inulinok a természetben is előforduló poliszacharidok. Az inulin tulajdonképpen egy folyékony növényi étkezési rost, nagyon sok növényi faj tartalmazza. A növényekben energiatároló funkciót töltenek be, többnyire a gyökérben vagy a rizómában halmozódik fel. Azok a növények, amelyek inulint raktároznak, általában nem tartalmaznak keményítőt.  A bélbaktériumok az inulint és más prebiotikumokat rövid láncú zsírsavakká alakítják, amelyek a belek sejteit táplálják és számos más egészségügyi előnyt biztosítanak. Az inulin tartalmú növények évezredek óta léteznek és őseink jelentősen többet fogyasztottak belőlük, mint mi manapság. Így az élelmiszer gyártók gyakran adnak a feldolgozott ételekhez plusz inulint.  Az inulin nagyjából 36000 növényfajtában fordul elő és a kutatások szerint a cikória a leggazdagabb inulin forrás. A természetes források között a cikória, articsóka, fokhagyma, spárga, hagymavelő, búza és a nyers árpa említhető a legjobbak között.  A gyártók gyakran dúsítják inulinnal például a fehérjeszeleteket, müzli szeleteket, tejtermékeket, joghurtokat, italokat, sült árukat, desszerteket. Az inulin egészségügyi hatásai Szerepe az emésztésben:  Az inulin hozzájárul az emésztőrendszer megfelelő működéséhez. A bélrendszerben hasznos baktériumok és más mikrobák is találhatók, amelyek a belek egészségét védik és segítik a szervezet megfelelő működését. Ehhez azonban megfelelő egyensúlyra van szükség a jó és rossz baktériumok között. Az inulin segít fenntartani az egyensúlyt azzal, hogy a hasznos baktériumok szaporodását segíti elő. Ezáltal javul az emésztés, az immunrendszer és a szervezet általános egészsége.  Sokan szenvednek székrekedéstől, amelyre az inulin szintén jótékonyan hat. A vizsgálatok azt mutatták ki, hogy sokkal rendszeresebb bélmozgás volt tapasztalható az inulint fogyasztóknál, valamint a székrekedések esete jelentősen csökkent. Az inulin hatása a vércukorszintre  Számos tanulmány úgy találta, hogy az inulin hatékony a vércukorszint szabályozásában diabétesszel vagy prediabétesszel küzdők körében. Ugyanakkor ez nagyban függ az inulin típusától. Megkülönböztetünk sztenderd és ún. high-performance inulint (HP, azaz nagy hatékonyságú), ez utóbbi különösen hatékony a vércukorszint szempontjából. Egy tanulmány pl. megállapította, hogy a HP inulin csökkentette a prediabétesszel diagnosztizált pácienseknél a májban található zsír mennyiségét. A kutatók szerint a máj zsírtartalmának csökkentése csökkenti az inulin rezisztenciát és így a 2-es típusú diabétesz elérésének esélyét. Az inulin lassítja az emésztést, így a szénhidrátok emésztését is. Ezáltal a vércukorszint is lassabban emelkedik, ami a vércukorszint szabályozása szempontjából elengedhetetlen.  Az inulin szerepe a fogyásban  A Metabolism magazinban megjelent tanulmány szerint túlsúlyos hölgyek esetén állapították meg az inulin hatékonyságát a fogyásban. A résztvevők egyik felének 4 héten át placebot adtak, míg másik felének inulinos étrendkiegészítőt. Az inulint fogyasztók esetén jelentősen fokozódott a szervezet zsírégető képessége. A placebot fogyasztóknál nem találtak változást. Mindkét csoport mérsékelt intenzitású edzést folytatott, de a táplálkozásukon nem változtattak. A megállapítás szerint az inulin hatékonyan csökkentette az étvágyat.  Általában, ha elkezdünk edzeni, éhesebbnek is érezzük magunkat. Ez könnyen vezet oda, hogy több kalóriát viszünk be a szükségesnél, így hiába az edzés, nem fogunk fogyni. Az inulin fogyasztásával úgy érezzük, jóllakott állapotban vagyunk, így elkerülhető a sóvárgás. Így nem viszünk be felesleges kalóriákat, tehát a fogyás könnyebben fog menni.  Ugyanakkor vegyük figyelembe, hogy a fenti kísérletben csupán 40 résztvevő volt, így további tanulmányozásra van szükség a biztos megállapításokhoz. Inulin tartalmú táplálék-kiegészítők a BioTechUSA kínálatában  Fiber Complex: Inulin tartalmú rostkomplex készítmény, amely 1 adagban 2700 mg inulint tartalmaz. Kellemes ízű rágótabletta, amelyben nem csak inulin, de króm is található. A rosttartalmú termékek mellett javasolt fokozottan odafigyelni a megfelel mennyiségű folyadék fogyasztására. Napi 3x 2 tabletta elrágása szükséges, ez jelenti a napi adagot.  Fat-X: adagonként 150 mg inulint tartalmaz, de mellette számos olyan hatóanyagot, amelyek a testsúly kontrollálásában fontos segítséget jelentenek: HCA, L-tirozin, karambola, görögszéna, króm, cink, jód. A napi adagot, ami 2 tabletta, főétkezés előtt fél órával kell elfogyasztani.  L-carnitine 70.000 + Chrome: adagonként 100 mg inulint tartalmaz, de fő hatóanyagként 1500 mg l-carnitine-t és 100 mcg krómot, folyékony formában, így hatékonyan szívódik fel és hasznosul akár közvetlenül edzés előtt fogyasztva. A visszajelzések alapján hatékony segítség ahhoz, hogy az edzésed alatt kitold a elfáradást.  Thermo Drine Liquid: ez a folyékony testsúly-kontroll formula 100 mg inulint tartalmaz adagonként. Számos más hatóanyagával együttesen segíti a testsúlykontrollt, melyek között megtalálható a koffein, taurin, l-carnitine, zöldtea kivonat, kolin. Naponta 1 adag fogyasztása javasolt 2 dl folyadékban feloldva.  Black Burn: már kapszulaként és italporként is megvásárolható formula. Inulin az italpor változatban található, adagonként 1333 mg mennyiségben. A vitaminokon és ásványi anyagokon kívül tartalmaz számos hatóanyagot, mint pl. L-karnitin, az L-tirozin, a CLA, a HCA vagy az inozitol. Növény hatóanyagai között szerepel Coleus forskohlii gyökerének kivonata, a zöldtea levelének extraktumai, vagy épp a zöldkávé és guarana kivonatai. 1 adagot két étkezés között javasolt elfogyasztani, vízben feloldva.

A testsúly-kontroll formulák egyre népszerűbbek, hiszen megkönnyítik a felesleg leadását. De mire jó vajon az inulin és mely táplálék-kiegészítőkben fordul elő? Hogyan segíti a fogyást és milyen más előnyei vannak a fogyasztásának?

A táplálkozástudományban találkozhatsz a „funkcionális élelmiszerek“ kifejezéssel, melyek olyan élelmiszerek, melyek az ember egészségére pozitívan hatnak, illetve csökkentik bizonyos betegségek kialakulásának kockázatát. Három csoportját különböztetik meg, ezek a következök:

  • probiotikumok

  • prebiotikumok

  • szimbiotikumok

A prebiotikumok egyik fajtája az inulin.

Mi az inulin?

Az inulin egyfajta vízoldékony rost, amely számos növényben megtalálható. Fruktán, vagyis a bélflórát támogató élelmi rost. Mint más fruktánok, az inulin is prebiotikum, tehát tápanyag a hasznos bélbaktériumok számára. A fruktánok fruktóz molekula láncok. Úgy kapcsolódnak össze, hogy az emésztőrendszer nem tudja lebontani. Így eljutnak a bélrendszer alsó részére is, ahol hasznos baktériumok tápanyagaivá válhatnak.

Az ebbe a csoportba tartozó anyagokra, így az inulinra is jellemző, hogy sem a szájban, sem pedig az emésztőrendszerben nincs olyan enzim, ami fel tudja oldani, vagy meg tudja emészteni.

Gyakorlatilag sértetlenül jut el a vastagbélig, ugyanis csak a vastagbél bélflórái kezdik el bontani. Itt viszont serkentik a bélflórában lévő hasznos baktériumok szaporodását.

A probiotikumok szaporodását is fokozzák, ezzel párhuzamosan gátolják a kártékony baktériumok megtapadását a bélben. Egyes ásvanyi anyagok felszívódását is elősegítik.

A prebiotikumok csoporjába tartozó inulinok a természetben is előforduló poliszacharidok. Az inulin tulajdonképpen egy folyékony növényi étkezési rost, nagyon sok növényi faj tartalmazza. A növényekben energiatároló funkciót töltenek be, többnyire a gyökérben vagy a rizómában halmozódik fel. Azok a növények, amelyek inulint raktároznak, általában nem tartalmaznak keményítőt.

A bélbaktériumok az inulint és más prebiotikumokat rövid láncú zsírsavakká alakítják, amelyek a belek sejteit táplálják és számos más egészségügyi előnyt biztosítanak. Az inulin tartalmú növények évezredek óta léteznek és őseink jelentősen többet fogyasztottak belőlük, mint mi manapság. Így az élelmiszer gyártók gyakran adnak a feldolgozott ételekhez plusz inulint.

Az inulin nagyjából 36000 növényfajtában fordul elő és a kutatások szerint a cikória a leggazdagabb inulin forrás. A természetes források között a cikória, articsóka, fokhagyma, spárga, hagymavelő, búza és a nyers árpa említhető a legjobbak között.

A gyártók gyakran dúsítják inulinnal például a fehérjeszeleteket, müzli szeleteket, tejtermékeket, joghurtokat, italokat, sült árukat, desszerteket.

AZ INULIN EGÉSZSÉGÜGYI HATÁSAI

Az inulin egészségügyi hatásai

Szerepe az emésztésben:

Az inulin hozzájárul az emésztőrendszer megfelelő működéséhez. A bélrendszerben hasznos baktériumok és más mikrobák is találhatók, amelyek a belek egészségét védik és segítik a szervezet megfelelő működését. Ehhez azonban megfelelő egyensúlyra van szükség a jó és rossz baktériumok között.

Az inulin segít fenntartani az egyensúlyt azzal, hogy a hasznos baktériumok szaporodását segíti elő. Ezáltal javul az emésztés, az immunrendszer és a szervezet általános egészsége.

Sokan szenvednek székrekedéstől, amelyre az inulin szintén jótékonyan hat. A vizsgálatok azt mutatták ki, hogy sokkal rendszeresebb bélmozgás volt tapasztalható az inulint fogyasztóknál, valamint a székrekedések esete jelentősen csökkent.

Az inulin hatása a vércukorszintre

Számos tanulmány úgy találta, hogy az inulin hatékony a vércukorszint szabályozásában diabétesszel vagy prediabétesszel küzdők körében. Ugyanakkor ez nagyban függ az inulin típusától. Megkülönböztetünk sztenderd és ún. high-performance inulint (HP, azaz nagy hatékonyságú), ez utóbbi különösen hatékony a vércukorszint szempontjából. Egy tanulmány pl. megállapította, hogy a HP inulin csökkentette a prediabétesszel diagnosztizált pácienseknél a májban található zsír mennyiségét. A kutatók szerint a máj zsírtartalmának csökkentése csökkenti az inulin rezisztenciát és így a 2-es típusú diabétesz elérésének esélyét.

Az inulin lassítja az emésztést, így a szénhidrátok emésztését is. Ezáltal a vércukorszint is lassabban emelkedik, ami a vércukorszint szabályozása szempontjából elengedhetetlen.

Az inulin szerepe a fogyásban

A Metabolism magazinban megjelent tanulmány szerint túlsúlyos hölgyek esetén állapították meg az inulin hatékonyságát a fogyásban. A résztvevők egyik felének 4 héten át placebot adtak, míg másik felének inulinos étrendkiegészítőt. Az inulint fogyasztók esetén jelentősen fokozódott a szervezet zsírégető képessége. A placebot fogyasztóknál nem találtak változást. Mindkét csoport mérsékelt intenzitású edzést folytatott, de a táplálkozásukon nem változtattak. A megállapítás szerint az inulin hatékonyan csökkentette az étvágyat.

Általában, ha elkezdünk edzeni, éhesebbnek is érezzük magunkat. Ez könnyen vezet oda, hogy több kalóriát viszünk be a szükségesnél, így hiába az edzés, nem fogunk fogyni.

Az inulin fogyasztásával úgy érezzük, jóllakott állapotban vagyunk, így elkerülhető a sóvárgás. Így nem viszünk be felesleges kalóriákat, tehát a fogyás könnyebben fog menni.


Ugyanakkor vegyük figyelembe, hogy a fenti kísérletben csupán 40 résztvevő volt, így további tanulmányozásra van szükség a biztos megállapításokhoz.

INULIN TARTALMÚ TÁPLÁLÉK-KIEGÉSZÍTŐK A BIOTECHUSA KÍNÁLATÁBAN

Inulin tartalmú táplálék-kiegészítők a BioTechUSA kínálatában

Fiber Complex: Inulin tartalmú rostkomplex készítmény, amely 1 adagban 2700 mg inulint tartalmaz. Kellemes ízű rágótabletta, amelyben nem csak inulin, de króm is található. A rosttartalmú termékek mellett javasolt fokozottan odafigyelni a megfelel mennyiségű folyadék fogyasztására. Napi 3x 2 tabletta elrágása szükséges, ez jelenti a napi adagot.

Fat-X: adagonként 150 mg inulint tartalmaz, de mellette számos olyan hatóanyagot, amelyek a testsúly kontrollálásában fontos segítséget jelentenek: HCA, L-tirozin, karambola, görögszéna, króm, cink, jód. A napi adagot, ami 2 tabletta, főétkezés előtt fél órával kell elfogyasztani.

L-carnitine 70.000 + Chrome: adagonként 100 mg inulint tartalmaz, de fő hatóanyagként 1500 mg l-carnitine-t és 100 mcg krómot, folyékony formában, így hatékonyan szívódik fel és hasznosul akár közvetlenül edzés előtt fogyasztva. A visszajelzések alapján hatékony segítség ahhoz, hogy az edzésed alatt kitold a elfáradást.

Thermo Drine Liquid: ez a folyékony testsúly-kontroll formula 100 mg inulint tartalmaz adagonként. Számos más hatóanyagával együttesen segíti a testsúlykontrollt, melyek között megtalálható a koffein, taurin, l-carnitine, zöldtea kivonat, kolin. Naponta 1 adag fogyasztása javasolt 2 dl folyadékban feloldva.

Black Burn: már kapszulaként és italporként is megvásárolható formula. Inulin az italpor változatban található, adagonként 1333 mg mennyiségben. A vitaminokon és ásványi anyagokon kívül tartalmaz számos hatóanyagot, mint pl. L-karnitin, az L-tirozin, a CLA, a HCA vagy az inozitol. Növény hatóanyagai között szerepel Coleus forskohlii gyökerének kivonata, a zöldtea levelének extraktumai, vagy épp a zöldkávé és guarana kivonatai. 1 adagot két étkezés között javasolt elfogyasztani, vízben feloldva.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

LEGOLVASOTTABB CIKKEINK

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

KAPCSOLÓDÓ TERMÉKEK