Spirulina

A spirulina alga hatása az egészségre és szerepe az alakformálásban

A spirulina alga hatása az egészségre és szerepe az alakformálásban

Hunyd be a szemed, és képzelj el egy mindentudó varázsétket, amely hatásos a rákmegelőzésben, megszépíti a bőrödet, miközben segít túlélni a pollenszezont; sőt, a belőle készült űrételeken még a jövendő Mars-utazók is vígan elélnek majd. Azt mondod, szálljunk vissza a Földre? Rendben, de mindjárt merüljünk is alá a tengerek világába! Ott él ugyanis a szuperételek királya, a „zöld aranyként" is emlegetett spirulina.

Mi az a spirulina alga?

A mikroalgák a Föld legősibb lakói, már 3,6 milliárd évvel ezelőtt is léteztek. Sok országban (mint Japán, Kína) a mindennapi táplálkozás fontos részét képezik. A mikroalgák közül kiemelkedő tulajdonságokkal rendelkezik a Spirulina platensis.

A WHO adatai szerint a spirulina tápértéke nagyobb bármilyen ismert élelmiszernél vagy orvosi készítménynél. Szerepel az űrhajósok étrendjében is, mivel minden benne van, amire az emberi szervezetnek szüksége van.

 

 

 

 

A spirulina alga apró fonálszerű édesvízi alga, mely nem rendelkezik növényi tulajdonságokkal, nincs gyökere, szára és levelei. Nincsen sejtmagja, sejtfala, sejthártyája, ennek köszönhetően igen magas a felszívódás hasznosulása, amely közel 90%. Immunerősítő hatása verhetetlen, közel 4000 féle hatóanyagot tartalmaz! Talán nem is gondolnád, de csak proteinből négyszer annyi van benne, mint a halban vagy a húsokban. Ezért, például a vegetáriánusoknak, jelentősen megkönnyítheti a fehérjebevitel kiegészítését.

Nagyon gazdag ásványi anyagokban: vasat, káliumot, magnéziumot, nátriumot, foszfort és kalciumot is tartalmaz. Emellett vitamintartalma is rendkívüli. A spenótnál például negyvenszer több sejtvédő béta-karotint foglal magában. Egyedülálló komplexitása miatt a Föld legegészségesebb táplálékai közé sorolják a kutatók azóta, hogy újra felfedezte a modern világ.

A spirulina alga jótékony hatásai az egészségre

A spirulina alga jótékony hatásai az egészségre

Gyakorlatilag az összes, az emberi szervezet számára szükséges és nélkülözhetetlen vitamint, ásványi anyagot, aminosavat, enzimet és fehérjét könnyen emészthető, természetes formában tartalmazza.

 

 

 

 

Ezek a tápanyagok védik, táplálják, méregtelenítik és energiával töltik fel a szervezetet és annak életfolyamatait.

1. Spirulinával az allergia ellen

Korunk egyik legkínzóbb civilizációs betegsége az allergia. Amikor egy eredetileg ártalmatlan anyagra – például valamilyen ételre vagy a levegőben szálló pollenekre – a kelleténél érzékenyebben reagál a szervezet, túl sok hisztamin termelődik. Ez a vegyület nagy dózisban olyan kellemetlen tüneteket okoz, mint a bőrön jelentkező allergiás kiütés, az orrfolyás, a szemszárazság, a kellemetlen viszketés, vagy az emésztőszervi panaszok. A túlbuzgó immunrendszernek gyakran már az allergia elleni gyógyszerek sem hoznak megkönnyebbülést, nem is beszélve sokuk kellemetlen mellékhatásairól. A spirulina kékes árnyalatát adó phycocyanin nevű anyag azonban természetes módon segíti a hisztamin lebomlását. Így fellélegezhetnek az allergiás náthával küszködők.

2. A méregtelenítés kiegészítője

Mivel a spirulina lúgos hatású, segítséget nyújt a szervezet elsavasodásával szemben. A méregtelenítő kúra kiegészítésére a legjobb, mert akadályozza a nehézfém tartalmú mérgek felszívódását, megtisztítja a vért az ártalmas anyagoktól és a salakoktól. A benne lévő klorofill elősegíti a máj, az epe, a vastagbél, a teljes emésztőrendszer, a nyirokrendszer, a légző szerveink (tüdő, légcsövek, orr, orrüreg, torok), a vizeletkiválasztó rendszer (vesék, hólyag, húgycső), a bőr (verejték-, könny-és faggyúmirigyek ) méregtelenítési folyamatait. A lúgosító diétát folytatók vagy a savas refluxban szenvedők is kedvelik, mert segít helyre billenteni a szervezet felborult egyensúlyát.

A spirulina olyan alapos méregtelenítést végez, hogy azokat a régóta elraktározott és zsírral körbevett savas melléktermékeket és méreganyagokat is feloldja és kiüríti a testünkből, amitől minden más méregtelenítő diétával vagy böjttel sem tudnánk megszabadulni.

3. Spirulina és a szív- és érrendszer egészsége

Krómtartalma jelentősen javítja a szív- és érrendszer működését, szabályozza a vércukorszintet és a zsíremésztést. A spirulinában található klorofill pedig gyorsítja a sérült májsejtek regenerálódását, és az erek tágításával növeli a vérkeringést az összes szerv irányába. A szívben a klorofill segíti az irányító összehúzódások idegi impulzusainak átvitelét. Lassítja a szívdobogás ütemét, mégis minden összehúzódás erejét növeli, így javítva a vérkeringés teljes hatékonyságát.

A spirulina gamma-linolénsav tartalma is igen magas. Eme zsírsavnak igen sokrétű szerepe van a szervezetben. Részben fontos az immunrendszer megfelelő működéséhez, másrészt pedig gyulladáscsökkentő hatású, csökkenti a vérnyomást és javítja a keringést. Megakadályozza a vérlemezkék összetapadását, ezáltal csökkenti a vérrögök kialakulásának veszélyét. Pozitívan befolyásolja a koleszterinszintet, így csökkenti az érelmeszesedés kockázatát. Javítja az idegrendszeri működést, kiüríti a felesleges folyadékot a szervezetből.

4. Fokozza a sejtmegújulást

Ahhoz, hogy egészségesnek mondhassuk magunkat, a sejtek szintjén kell gondoskodni azok megfelelő működéséről, regenerálódásáról. Naponta több millió sejtünk regenerálódik, cserélődik, mindeközben a sejtek felemésztik a szervezetünk létfontosságú aktív tápanyag tartalékait. Egyoldalú táplálkozás, stressz, környezeti vagy fizikai megterhelés esetén, illetve ha ezek a létfontosságú anyagok nincsenek újratöltve, akkor az a szervezetben hiányt fog okozni, mely előbb vagy utóbb különféle betegségek kialakulását eredményezi.

A spirulina nemcsak a megelőzésben segíthet, de ezt a sejtszintű „törődést“ is teljes mértékben biztosítja számunkra, a benne rejlő és kinyerhető vitálanyagoknak köszönhetően. A magas klorofill tartalom – mely élénk zöld színét adja –, az emésztéshez és az anyagcseréhez igen fontos, rengeteg oxigént képes megkötni és szállítani a sejtekhez.

5. Bőrre, hajra, körömre gyakorolt pozitív hatásai

A spirulina alga már jó ideje megtalálható a kozmetikai alapanyagok között is, melyekben az alga karotinoid és más színanyagát, E-vitamin antioxidáns és az oxidatív stresszt kivédő hatását, továbbá jelentős nyomelemtartalmát használják fel. A spirulina gamma-linolénsav tartalma révén hatékony bőrnyugtató, csökkenti a szárazságot és viszketést, gátolja az aknék, pattanások kialakulást, mivel csökkenti a bőr faggyúszintjét. Bizonyítottan bőröregedést gátló hatással bír. A benne lévő enzimek serkentik a bőr anyagcseréjét, segítik a sebgyógyulást.

A spirulina szerepe az alakformálásban

A spirulina szerepe az alakformálásban

Fogyokúrázók számára is kapóra jöhet a spirulina fogyasztása: felpörgeti az anyagcserét, az agyadban a jóllakottság érzetét kelti, így segít elnyomni az étvágyadat.

Kiemelkedően magas fehérjetartalmú

A spirulina kb 65 %-os proteintartalma jelentős, s ezek  biológiailag teljesek, vagyis megfelelő arányban tartalmazza mind a 8 esszenciális aminosavat. Mivel négyszer több fehérjét tartalmaz a húsoknál, halaknál, ezért nagyban hozzájárul a fehérjedús diétához.

Aminosavakban gazdag - izmaink jó barátja!

Mivel a spirulina alga nem rendelkezik sejthártyával, ezért az emésztőszerveink igen könnyedén juthatnak hozzá a benne lévő létfontosságú anyagokhoz. Az algában található aminosavak magasan felülmúlják a tejtermékekben és egyéb ételeinkben található mennyiséget, ráadásul olyan összetételben, mely pontosan megfelel az emberi szervezet szükségleteinek. Az pedig köztudott, hogy az izmok megóvásának és fejlődésének kulcsa a megfelelő aminosav bevitel!

A spirulina esszenciális zsírsavainak jótékony hatása

A benne lévő esszenciális zsírsavakat minden sejt használja, és különösen fontosak az oxigénszállítás szempontjából. Hatással vannak még a haj, bőr, köröm egészségére, és szerepet játszanak a véráramban lévő koleszterin lebontásában. Ezek létfontosságúak az egészséghez és a kívánt testsúly eléréséhez, megtartásához. Omega-zsírsavakból például a tengeri halakban található mennyiségnek a többszörösét tartalmazza. Az Omega-3 hatásait pedig kortól, nemtől, életviteltől függetlenül is élvezheted!

A többszörösen telítetlen zsírsavak (köztük a gamma-linolénsav) részt vesznek a zsír anyagcseréjében és kiegyensúlyozó hatással van a vércukorszintre. Bár a spirulina nagyon kis mennyiségben cukrot is tartalmaz (az összes-szénhidrát tartalmának kb 10-15%-a), elsődlegesen rhamnos és glikogén formájában. Mindkét poliszacharidot könnyen feldolgozzák az emberi sejtek és minimális hatásuk van az inzulinra.

A mikroelemek pozitív hatásai a diétában

A spirulinában lévő króm igen hasznos a perifériás idegrendszer számára. A vanádium részt vesz a zsír-és szénhidrát-anyagcserében, a krómmal együtt javítja az inzulin-anyagcserét, serkenti az inzulin termelését. A króm közismerten hatásos a normál vércukorszint fenntartásában, ami a diéta idején segíthet a vércukorszint ingadozásból eredő rosszullétek, éhségrohamok elkerülésében.

Mikroelemek közül megtalálható benne a vas, jód, kalcium, nátrium, kálium, réz, magnézium, mangán, cink, foszfor, szelén, króm, vanádium.

 

 

 

A cink kulcsfontosságú szerepet tölt be a szervezet sejtjeinek védelmében, a sejtek anyagcseréjében és vírusölő hatását tekintve nagyon jó immunerősítő anyag. Ezen kívül részt vesz a fehérjék építésében és a zsíranyagcserében, így a zsírok lebontásában is a vérből - ez különösen fontos magas koleszterinszint esetén.

A spirulina jód tartalmának köszönhetően segít normalizálni a pajzsmirigy működését.

Kiknek javasolt a spirulina alga fogyasztása?

  • azoknak, akik emésztési problémákkal küzdenek, vagy rossz a felszívódás az emésztőrendszerben. Ezek a mikroalgák nagyon könnyen emésztődnek és szívódnak fel
  • gyenge vitalitással és vérszegénységgel küzdő emberek számára
  • akik sok állati fehérjét fogyasztanak, mivel a mikroalga proteinje azokkal szemben sokkal könnyebben szívódik fel és egyensúlyban tartja az ásványi anyagokat
  • azoknak, akik sok finomított és kész ételt fogyasztanak
  • azok számára, akik rendszeresen szednek gyógyszereket
  • túlsúllyal küzdőknek, mivel a spirulina támogatja az étvágy- és a testsúly csökkentését (étkezések előtt 2-3 gramm spirulina elfogyasztását ajánlják)
  • azoknak, akik fizikai terhelésnek vannak kitéve, továbbá testépítő gyakorlatokat rendszeresen végzők számára
  • akik könnyen fáradnak, gyakran lehangoltak

A spirulina alkalmas savtalanító diétához, otthoni vagy munkahelyi stressz esetén, tanuláshoz, sportoláshoz, és számos egészségügyi folyamat támogatásához.

 

 

 

 

Fogyasztását az élet bármely szakaszában ajánlják, még várandósság ideje alatt és szoptatáskor is, változókor idején, általános közérzet javításra, kimerültség esetén a regenerációhoz, vegetáriánus táplálkozás mellett is, de pozitívan hat a szellemi teljesítőképességre is.

A spirulina napi használata

Az ázsiai népek étrendjének egyik legkedveltebb élelmiszere ez a különleges alga. Japánban vagy Indonéziában még ízesített chips is készül belőle. Nem csak tengerekből vagy sós tavakból nyerik; ma már ipari mennyiségben termesztik főleg szubtrópusi vidékek speciális vízifarmjain, például Thaiföldön, vagy Hawaiin. A világtermelés évente több mint 4000 tonna. Szükség is van erre a mennyiségre, mert a belőle készülő étrendkiegészítők egyre népszerűbbek. Por állagban gyümölcslébe vagy smoothie-be, levesekbe, turmixokba keverve fogyasztják. Íze nem túl markáns, de ha mégis kellemetlennek találnád, szedheted kapszula vagy tabletta formájában is. A BioTechUSA Spirulina tablettája naponta fogyasztható. Egy tablettában 450 mg spirulina van. Maximum 8 tabletta az ajánlott adag. Kíváncsi vagy azok véleményére, akik naponta szedik? Olvass tovább itt a véleményekért!

LEGOLVASOTTABB CIKKEINK

KAPCSOLÓDÓ TERMÉKEK