Ugrás a tartalomhoz
Életmód
Táplálék-kiegészítő tippek

Vitamin ABC – a vitaminok szerepe a szervezetünkben   

A vitaminok a nemcsak egészségmegőrző hatásuk miatt lehetnek fontosak, hanem az anyagcsere folyamatokban is szerepet játszhatnak. Immunrendszerünket rengeteg külső hatás éri, például az őszi-téli időszakban a vírusok által okozott fertőzések, melyeket igyekszünk elkerülni.  Az egészségünk megőrzésének alapja a változatos és egészséges alapanyagokból összeállított étrend, olykor azonban érdemes felmérni, hogy szükségünk lehet-e étrendkiegészítőkből történő vitamin- és ásványi anyag pótlásra.  

Miért fontos a vitamin-kiegészítés manapság?  

Mert bizonyos élethelyzetek vagy egy rosszul összeállított étrend azt eredményezheti, hogy valamilyen vitaminból vagy ásványi anyagból hiányunk keletkezik a változatos és kiegyensúlyozott étrend ellenére.

A sok sport, stresszes életvitel, alváshiányazt, hogy az életmód változtatása mellett érdemes lehet a vitaminokat, ásványi anyagokat mesterséges forrásból is pótolni. 

A zöldségeket, gyümölcsöket ideális esetben frissen szedve érdemes fogyasztani. 

Amikor fogyás, életmódváltás a cél, ilyenkor nagyon pontosan kell terveznünk, hogy a szervezetünk hozzájusson a megfelelő tápanyagokhoz és elérjük a célunkat

Ha aktív, sportos életet élünk és mindemellett nincs lehetőség a megfelelően változatos, kiegyensúlyozott étkezésre, akkor is szükség lehet kiegészítésre.

B-vitaminoknak fontos szerepük van az idegrendszer normál működésében és segítik a fáradtság legyőzésében, a pszichológiai funkciók fenntartásában is. A normál izomműködést és ingerületátvitelt pedig kalcium és magnézium bevitellel is segítjük, oldják az izomfeszültséget is

Mire használja a szervezet a vitaminokat?

Mire használja a szervezetem a vitaminokat és ásványi anyagokat? 

A vitaminok olyan non-kalorigén, energiát nem adó tápanyagok, amelyek a szervezet számára esszenciálisak. Feladatuk rendkívül szerteágazó: egy részük hozzájárul az immunrendszer normál működésének fenntartásához, a fáradtság és a kifáradás csökkentéséhez, a sejtek oxidatív stresszel szembeni védelméhez, az idegrendszer normál működéséhez, másik részük pedig részt vesz a normál energiatermelő anyagcsere-folyamatokban, a makrotápanyagaok normál anyagcseréjében.

Az ásványi anyagok a vitaminokhoz hasonlóan non-kalorigén tápanyagok és szintén nélkülözhetetlenek a szervezet számára. A kalcium például szükséges a normál csontozat fenntartásához, a vas hozzájárul a normál vörösvérsejt- és a hemoglobin-képződéshez, a jód pedig hozzájárul a pajzsmirigyhormonok normál termeléséhez és a pajzsmirigy normál működéséhez.

Bármelyik vitaminból és ásványi anyagból lehet túl keveset és túl sokat is bevinni – természetesen egyik sem célszerű. Érdemes megelőzni a hiányállapotokat, ugyanakkor a túlzott bevitel sem célszerű.

  

Multivitamin vagy természetes kiegészítők?

Vitaminpótlás élelmiszerekkel és természetes anyagokkal 

A vitaminoknál alapvetően két típust különböztetünk meg, a vízben és a zsírban oldódó vitaminokat. Az első kategóriába tartozik például a C-vitamin és a B-vitaminok, a 2. csoportba pedig a D-, E-, K- és A-vitamin. A vízben oldódódó vitaminok kiürülnek, így ezek fogyasztása rendszeresen, naponta szükséges, míg a zsírban oldódóak raktározódnak, így ezeket túl tudjuk adagolni.  

Vitamin NRV (%) Miben található? 
A-vitamin 200 200g sárgarépa 
C-vitamin 150 kb. 100 g petrezselyem, 1 db nagy paprika (piros)/2 db kiwi 
D-vitamin 200 1 tojás sárgája 
E-vitamin 112 2 ek (20 g) repceolaj 
tiamin 273 150 g napraforgó/ 18 g élesztő 
riboflavin 214 700-800 g csiperke gomba 
niacin 188 227 g marhamáj 
B6 214 600g csirkemell 
folsav 200 300g spenót 
B12 360 15 g sertésmáj 
biotin 30  
pantoténsav 167 3 db avokádó 
kalcium 17 1-1,5 dl tej 
foszfor 15  
vas 121 100 g sertésmáj 
jód 100 3 pohár tej 
magnézium 27 kb 160 g banán 
cink 150 330 g zabpehely 

Zsírban oldódó vitaminok 

Bevitelükre figyeljünk, mert felhalmozódnak, tudnak tárolódni a szervezetben, így vitamin túladagolást érhetünk el.  

A-vitamin 

Szerepük a szervezetben: 

  • Részt vesz a normál vas anyagcserében 
  • Hozzájárul a nyálkahártyák normál állapotának fenntartásához 
  • Hozzájárul a bőr normál állapotának fenntartásához 
  • Hozzájárul a normál látás fenntartásához 
  • Szerepet játszik a sejtosztódásban 

Túlzott bevitel 

  • Kiegyensúlyozott táplálkozáskor nem vaslószínű, hogy kialakul, inkább a túlzásba vitt étrend-kiegészítőkkel lehet ezt elérni 
  • UL: 3 mg 
  • Tünetei: hányás, csont-izomrendszeri rendellenességek, májkárosodás 

Multivitaminok, amelyekben megtalálható az A-vitamin: 

*Az ajánlott napi fogyasztási mennyiséget ne lépd túl! Az étrend-kiegészítő nem helyettesíti a kiegyensúlyozott, változatos étrendet és az egészséges életmódot! A terméket kisgyermekek elől elzárva kell tárolni!

D-vitamin

Szerepük a szervezetben 

  • hozzájárul a kalcium és a foszfor normál felszívódásához/hasznosulásához. 
  • hozzájárul a vér normál kalciumszintjének fenntartásához. 
  • hozzájárul az egészséges csontozat, fogazat és az izomfunkció fenn­tartásához. 
  • Hozzájárul a normál immunműködéshez 
  • Szerepet játszik a sejtosztódásban 

*Az ajánlott napi fogyasztási mennyiséget ne lépd túl! Az étrend-kiegészítő nem helyettesíti a kiegyensúlyozott, változatos étrendet és az egészséges életmódot! A terméket kisgyermekek elől elzárva kell tárolni!

E-vitamin 

Szerepük a szervezetben 

  • Antioxidáns (Hozzájárul a sejtek oxidatív stresszel szembeni védekezéséhez) 

Túlzott bevitel 

  • UL: 300 mg 
  • Extrém dózis bevitelekor véralvadási zavarokat okozhat 

*Az ajánlott napi fogyasztási mennyiséget ne lépd túl! Az étrend-kiegészítő nem helyettesíti a kiegyensúlyozott, változatos étrendet és az egészséges életmódot! A terméket kisgyermekek elől elzárva kell tárolni!

K-vitamin 

Szerepük a szervezetben 

  • Részt vesz a normál véralvadásban 
  • Részt vesz a normál csontozat fenntartásában 

K-vitamin megtalálható a multivitamin termékeinkben 

A C-vitamin is vízben oldódó vitamin

Vízben oldódó vitaminok 

Rendszeres pótlásukról ne felejtkezzünk el, mert kiürülnek a szervezetből. De a teljesség igénye nélkül nézzük melyek ezek és hogyan pótolhatóak. 

Bizonyos élettani tényezők, mint a dohányzás, aktív sport, terhesség, elhúzódó betegség, stressz növelik a szükségletet. Nézzük, mik a vízben oldódó vitaminok szerepe a szervezetben.

B-vitamin complex 

Szerepük a szervezetben 

  • Részt vesznek a normál energiatermelő anyagcsere folyamatokban 
  • Részt vesznek a makrotápanyagok normál anyagcseréjében 
  • Hozzájárulnak a fáradtság és a kifáradás csökkentéséhez 
  • Hozzájárulnak az idegrendszer és az immunrendszer normál működéséhez 

Mely élelmiszerekben található meg? 

  • Zöldségek, gyümölcsök, gabonafélék, húsfélék, hüvelyesek 

C-vitamin 

Szerepük a szervezetben :

  • Mindenki ismeri az immunrendszert segítő hatását, de ne feledkezzünk meg, hogy a vas felszívódásához is szükséges
  • erősíti az adrenalin hatását, hiányában nemcsak orr és fogínyvérzést tapasztalhatunk, de fáradékonyságot is.  
  • Pótlásakor figyeljünk, hogy a tárolás és a hőkezelés elősegíti a bomlását.
  • C- vitamin forrás: gyümölcsök, főzelékfélék, a zöldségek, de savanyú közegben őrződik meg bomlás nélkül legtovább, ezért a citrusfélék, a savanyú káposzta, fekete ribizli a legjobb források. 
  • C-vitamin termékeink széles palettája megtalálható a BioTechUSA webshopban 

  

Mely élelmiszerekben található meg? 

  • citrusfélék, eper, nyers zöldpaprika, brokkoli, karfiol, kelbimbó, burgonya

*Az ajánlott napi fogyasztási mennyiséget ne lépd túl! Az étrend-kiegészítő nem helyettesíti a kiegyensúlyozott, változatos étrendet és az egészséges életmódot! A terméket kisgyermekek elől elzárva kell tárolni!

Biotin, vagy H-vitamin  

Szerepük a szervezetben 

  • Enzimek kofaktora 
  • hozzájárul az ideg­ rendszer normál működéséhez 
  • Részt vesz a normál energiatermelő anyagcserefolyamtokban 
  • részt vesz a makro 
  • Hozzájárul a haj, bőr és a nyálkahártyák normál állapotának fenntartásához 

Mely élelmiszerekben található meg? 

  • Húsok, gabonák, máj, tojás, gomba, egyes sajtok és zöldségek 
One-a-day - hogyan válassz multivitamint?

Hogyan válassz multivitamint 

Az életmód nagyban befolyásolja, hogyan válassz multivitamint. Ha rendszeresen, akár heti 3x-4x sportolsz, aktív életet élsz, és még fogyókúrázol is vagy tömeget növelsz, esetleg stresszes az életviteled, akkor leginkább egy komplexebb összetételű vitaminban kell gondolkoznod. 

Amikor a szervezetet nagyobb terhelés éri, bizonyos vitaminokból növekszik a szükségletünk.

Az egészségünk megőrzése érdekében a változatos táplálkozás mellett ajánljuk egy alap napi multivitamin fogyasztását. A One-A-Day multivitamin minden olyan vitamint és ásványi anyagot tartalmaz, amelyre a szervezetnek a normál működéshez szüksége van. Gazdaságos kiszerelésének köszönhetően egy doboz multivitamin 100 napra elegendő adagot tartalmaz.  

*Az ajánlott napi fogyasztási mennyiséget ne lépd túl! Az étrend-kiegészítő nem helyettesíti a kiegyensúlyozott, változatos étrendet és az egészséges életmódot! A terméket kisgyermekek elől elzárva kell tárolni!