Edzés előtti formulák: mire jók és hogyan használd?

2018-12-17 16:22:00

Régóta szemezel az edzés előtti formulákkal, de nem ismered azok összetevőit és hatását? Cikkünkben elárulunk mindent az előnyeiről és más tudnivalókról!)

Edzés előtti formulák: mire jók és hogyan használd?

Amikor egész nap dolgozol vagy tanulsz, szellemileg annyira el tudsz fáradni, mire odaérsz edzésre, hogy nem fog menni a koncentráció, nem fogod tudni kihozni a gyakorlatokból a fejlődéshez szükséges szintet. Ilyenkor jön igazán jól egy edzés előtti formula, ami felpörget erre a két órára, segít koncentrálni, segít a bedurranásban, az energiaellátásban és a regenerációban is.

Nagyon fontos, hogy úgy állj neki az edzésnek, hogy testben, lélekben, fejben is ott vagy. Ha ez nem stimmel, akkor az edzésed nem lesz olyan intenzív, ami a fejlődésedhez kell. Legyél fáradt, vagy szimplán hagyd ki az edzés előtti étkezést és máris dobhatod az edzésedet a kukába. De van megoldás a vészhelyzetre. Néha nem is gondolnád, hogy össze bírod szedni még magadat, de bedobsz egy edzés előtti formulát és pár perc múlva széttéped a súlyzókat!

 

Mit tartalmaznak az edzés előtti formulák?

Sokféle edzés előtti formulát találhatsz a boltok polcain. Más néven nitrogén oxid fokozóként találod meg, ha keresnéd. Többnyire többféle természetes összetevőből épülnek fel, egyik leggyakoribb hatóanyaga a koffein, de sok tartalmaz arginint, amely a nitrogén oxid szint fokozásáért felel. Ennek köszönhetően az erek kitágulnak, a tápanyag áramlás az izomzat felé gyorsul, ugyanúgy a salakanyag eláramlása is, ami a regenerációt segíti. Az izmok könnyebben jutnak energiához, így hatékonyabban tudnak dolgozni.

Sok edzés előtti formula tartalmaz kreatin monohidrátot is, ami a tápanyagokból történő energianyerésért és újraelőállításért felel, így hosszabban bírod az erős terhelést.

Béta alanint és citrullin malátot is találhatsz az összetevők között, amelyek az állóképességedet, a kitartásodat fokozzák, így tovább bírod savasodás és energiaszint csökkenés nélkül az edzést!

Mire jók az edzés előtti formulák?

Mire jók az edzés előtti formulák?

Mit vársz az edzésedtől, ha nem figyelsz arra oda, hogy hogyan dolgoznak az izmaid, hogy megvan-e a teljes mozgástartományban történő munka, hogy megvan-e a szükséges terhelés, hogy eléred-e a szintet, amit a múltkor megütöttél vagy túl is tudod esetleg szárnyalni? Ha nem vagy ott fejben a teremben, ha az esti programon vagy a holnapi munkán vagy tanuláson jár az eszed, ha 5 perceket beszélgetsz a sorozatok között, elfelejtheted, hogy bármit is fejlődj. Persze ez lehet nem lustaság vagy az érdeklődés hiánya, hanem egyszerűen szellemi kimerültség, ami már a fizikai munkát is gátolja. Ilyenkor jön igazán jól az edzés előtti formula.

Amikor megiszod ezeket a vízben oldható italokat, vagy beveszed kapszulaként, lassan érezni kezded a bizsergést a testedben, ami már indít is a súlyzók felé.


Az edzés előtti formulának köszönhetően felpezsdül a véred, beindul a vérkeringés, érzed, hogy semmi más nem létezik, csak a súlyok és Te.


Érzed, hogy a megedzett izmok dúskálnak a vérben, hogy pumpálódik és minden ismétlés egy lépés a nagyobb izmok felé. Nagyobb súlyokkal és kitartóbban tudsz dolgozni és úgy hozod ki magadból a maximumot, hogy fél órával előtte még azon gondolkodtál, hogy hazamész inkább és kihagyod az edzést.

A nagyobb terhelés természetesen az izomtömeg növelésében is fokozott eredményt hoz majd. De akkor is érdemes fogyasztanod az edzés előtti formulát, ha fogyás a cél, mert jobban felpörögsz és az alacsony szénhidrátbevitel mellett is remekü tudsz koncentrálni és érzed az edzés eredményét a bedurranáson.

 

Melyik számodra a legjobb?

Az edzés előtti formulák összetételét nézd meg első körben. Ha koffeinérzékeny vagy, akkor kerüld a koffeineseket, ha keringési rendszeri problémád van – mint a magas vérnyomás –, akkor kerüld a kreatin tartalmúakat. Tapasztald ki, melyik számodra a legmegfelelőbb. Ha fogyás a cél, keresd a cukormentes változatokat. Ha tömegnövelés a cél, nyugodtan mehet a cukros verzió. Kardióhoz inkább a béta alanin, citrullin malát tartalmúakat keresd, a kreatin itt sem biztos, hogy jó ötlet lesz és argininra sincs szükséged.

Léteznek por állagú, vízben higítandó vagy kapszulás, tablettás verziók is. Mindegyik megfelelő, kérdés,hogy számodra melyiket kényelmesebb magaddal vinni, fogyasztani/bevenni. Szereted-e a gyümölcsös ízeket, amik az italokra jellemzők, vagy inkább csak bedobnád kapszulaként? A kapszulákat, tablettákat érdemes kicsit előbb fogyasztani, a folyadék hamarabb jut el az emésztőrendszerbe. A hatásuk között nincs különbség.

 

Mikor és hogyan fogyaszd az edzés előtti formulákat?


Az edzés előtti formulákat edzés előtt nagyjából 20 perccel érdemes elfogyasztani, hogy kifejtse a hatását.


Előtte 2-3 órával, ahogy jól esik, fogyassz szilárd ételt, illetve edzés után jöhet egy turmix és egy órán belül ismét szilárd étel. A szükséges mennyiség a dobozra lesz írva, óvatosan bánj a koffein tartalmú kiegészítőkkel, főleg, ha egyébként is iszol kávét napközben vagy későn edzel.

 

Túladagolható az edzés előtti formula?

Jellemzően több eszpresszónyi koffeint tartalmaznak az edzés előtti pörgetők, ezekkel számolni kell. Ráadásul esti edzésnél sem biztos, hogy praktikus a koffeines változat, mert nem fogsz tudni elaludni utána. Semmiképpen sem javasolt több adagot fogyasztani azért, mert nagyobb a testtömeged, vagy mert keményebben edzel, mint általában az edzőterembe járók.

Ha túl sokat fogyasztasz belőle, remegést, hányingert tapasztalhatsz, de a dobozra írt mennyiségekkel semmiképp sem lehet gond. Ha nem vagy hozzászokva az összetevőkhöz, célszerű fél adaggal kipróbálni és utána növelni az adagot.

Ha rendszeresen fogyasztod, vagy minden edzéshez, célszerű egy hónap használat után pihentetni vagy más termékre, más hatóanyagokra áttérni, hogy elkerüld a hozzászokást.

 

Milyen természetes összetevőkkel növelheted még az energiaszintedet?

Húsokban, magvakban és diófélékben, bizonyos zöldségekben is számos olyan hatóanyag található, amelyek segítik az erőszint fokozást.

Az energizáló ételekkel az a probléma, hogy nem tartalmazzák a szükséges hatóanyagokat olyan koncentrációban és olyan tisztán, mint az edzés előtti formulák. Az ételekből a hatóanyagok felszívódása is lassabb, nehézkesebb.

A legjobb megoldás, ha tisztán étkezel, megfelelő minőségű és mennyiségű ételekkel, amelyek nem terhelik túl az emésztőrendszeredet és olyan tápanyagokat tartalmaznak (vitaminok, ásványi anyagok, antioxidánsok), amelyek segítségedre lesznek az edzésben és a regenerációban, és ezt egészíted ki az edzés előtti formulával, ami pont az edzésre, a megfelelő időben fogja a kellő lökést megadni neked.

Ha fontos számodra a célod,a fejlődés, a változás, de a mindennapok helytállása az edzés idejére már nem hagy elég figyelmet és erőt, akkor próbáld ki az edzés előtti formulákat és pörögj fel úgy az edzésre, ahogy korábban nem is gondoltad volna, hogy lehet!


Mit javítanál ezen a cikken?




A tartalom lehetett volna...





Mégse

TETSZETT EZ A CIKK?

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

LEGOLVASOTTABB CIKKEINK

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

KAPCSOLÓDÓ TERMÉKEK