B1-vitamin

A legtöbb B-vitamin szükséges az idegrendszer egészséges működéséhez, emiatt nélkülözhetetlen a szervezetben.

A vitaminok közül a B1-vitamint (tiamin) fedezték fel először

A B1-vitamin igen kedvező hatással van az idegrendszerre és a szellemi teljesítményre, nem véletlenül nevezik agyserkentő vitaminnak. Elsősorban az idegrendszer energiaellátásában játszik nagyon fontos szerepet. A gerincvelő és az agy közötti idegi jelátvitelért felelős, továbbá nélkülözhetetlen a szénhidrátokból energiát termelő enzimek működéséhez is. Ezenkívül szükséges a zsírok és alkohol lebontásához és átalakításához, valamint a szívizom és az idegsejtek megfelelő működéséhez.

Vízben oldódó vitamin, a feleslegesen bevitt vitamin tulajdonképpen nem tárolódik a szervezetben, hanem kiürül, éppen emiatt naponta kell pótolni. A tiaminból az a kis készlet, ami viszont elraktározódik a szervezetben, az is 14 nap alatt lemerül.

A B1-vitamint nem lehet túladagolni, hiánya azonban problémákat okozhat.

A B1-vitamin legnagyobb koncentrációban a szívben, a vesében, a májban, az agyban és a vörösvértestekben fordul elő.

A tiamin-szükséglet a szénhidrátbevitellel függ össze, ezért a gyakorlatban az energiabevitellel számolnak, illetve annak függvényében határozzák meg napi szükségletét. Mivel a modern társadalomban igen sokan fogyasztanak sok cukrot és feldolgozott szénhidrátokat, így általánosan elmondható, hogy a B1-vitamint szinte mindenkinek naponta kell pótolnia.

A B1-vitamin gyorsan felszívódik, de nagyon sérülékeny is egyben: a fagyasztás, tárolás, hő, a finomított cukor, a nikotin, az alkohol lényegesen megnehezítik, illetve gátolják a felszívódását. Továbbá a nem rendszeres testmozgás, az alkohol- és a teafogyasztás, a stresszes életmód,  illetve a terhesség is mind fokozzák a szervezet B1-vitamin igényét. Ezenkívül érdemes tudni azt is, hogy a kor előrehaladtával a szervezet B1-vitamin igénye tovább növekszik. Ugyancsak a kor előrehaladtával már nehezebb például a szívbetegségek megelőzése is, ha nem jut a szervezet megfelelő mennyiségű B1-vitaminhoz. A magas vérnyomás kezelésére, a pangásos szívelégtelenségre és a vízvisszatartásra gyakran felírt vizelethajtó szerek tovább csökkentik a szervezet tiamintartalékait (sok más tápanyaggal együtt), így ezeket ismét csak pótolni kell.

A tiamin fokozza a vérkeringést, segíti a vérképződést, jelentős szerepe van a szénhidrát-anyagcserében, energiát generál, segíti a szénhidrátok elégetését, valamint létfontosságú szerepet tölt be az idegrendszer, az izmok és a szív normális működésében.

Optimalizálja a szellemi tevékenységet és az agyi funkciókat. Pozitív hatással van az energiatermelésre, a növekedésre, az éhségérzetre és a tanulási képességekre. Antioxidáns hatása révén védi a szervezetet az öregedés, az alkoholfogyasztás és a dohányzás degeneratív hatásaival szemben.

A B1-vitamin élettani hatásai:

  • elősegíti a növekedést
  • javítja a szellemi tevékenységet, így segít tanulási nehézségek esetén is
  • fenntartja az idegrendszer, az izmok és a szív normális működését
  • segít leküzdeni a légi- és tengeribetegséget
  • enyhíti a fogműtétek utáni fájdalmat
  • elősegíti az övsömör kezelését
  • felelős a gerincvelő és az agy közötti idegi jelátvitelért
  • nélkülözhetetlen azoknak az enzimeknek a működéséhez, amelyek révén a szervezet  szénhidrátból és zsírból energiát szabadít fel
  • segíti az emésztést
  • hozzájárul a normális izom- és szívizom működéséhez
  • a vérben található glükóz a tiamin segítségével állítja elő az idegi ingerületátvivő anyagot, az acetilkolint, amely az agyi memória és koncentráció szemszögéből is fontos
  • a B1-vitamin segítségével csökkenteni lehet a cukoréhséget
  • segíthet megelőzni az idő előtt bekövetkező időskori elbutulást.

B1 vitamin és tanulás, koncentráció

Kutatások szerint a nagy dózisú B1-vitaminbevitel nemcsak a tanulási nehézségekben szenvedőknek nyújthat segítséget, hanem az értelmi fogyatékosokat is segíti a jobb koncentrációban és a szellemi képességeik hatékonyabb kihasználásában.

Más kutatási eredmények is vannak, így például volt egy kísérlet, melyben azon főiskolai hallgatók, akik naponta 50 mg tiamint szedtek két hónapon keresztül, gyorsabb reakcióidőt értek el a kontrollvizsgálatok során, miközben sokkal világosabban tudtak gondolkodni, és jóval energetikusabbak voltak a kiindulási állapothoz képest.

Érzelmi zavarok és a B1-vitamin

Az agresszív viselkedés és a szenvedélybetegségek, valamint más személyiségzavarok és elmebetegségek gyakran tiaminhiányra vezethetők vissza. Kutatások szerint a depresszió egyes típusai tiamin terápiával jól kezelhetők.

Alzheimer-kór

Az Alzheimer-kórban szenvedők körében a B1-vitamin szintje jellemzően alacsonyabb a normális értéknél. Bár az egészséges tiaminszint visszaállítása sajnos nem képes helyreállítani a betegség által okozott károkat, a kutatások szerint egyes Alzheimer - betegek jól reagálnak a nagydózisú kezelésekre.

A B1-vitamin kiegészítők segítségével megelőzhető vagy késleltethető az Alzheimer - kór megjelenése. De segít azokon is, akik az idegrendszer más megbetegedéseiben szenvednek, mint például a szklerózis multiplex, depresszió, szorongásos zavarok és ideggyulladás.

 

 

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

LEGOLVASOTTABB CIKKEINK

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

KAPCSOLÓDÓ TERMÉKEK

B-Complex - 60 tabletta

B-Complex - 60 tabletta

MULTIVITAMIN KÉSZÍTMÉNY, NYOMELEMEKKEL ÉS NÖVÉNYI KIVONATOKKAL.