Nem akarsz lemaradni cikkeinkről? Iratkozz fel hírlevelünkre
FELIRATKOZOM
A feliratkozom gomb megnyomásával elfogadom az adatvédelmi nyilatkozatot

A fehérjék szerepe a mindennapi táplálkozásban

2014-03-05 15:27:00

Sporttáplálkozás képzéseken és egyéni tanácsadásoknál is sokszor tapasztalom, hogy az emberek fejében nincs rend a fehérjékkel kapcsolatban. Sokan a virslit, szalámit is a fehérjében gazdag élelmiszerekhez sorolják. A felvágottak között is óriási eltérések tapasztalhatók. Érdemes ezeknek az összetételét végignézni, mielőtt megvásároljuk. Sokan meglepődnek egy-egy szalámiban, virsliben mennyi zsír is található és arányaiban általában kevesebb fehérje, mint zsír. Figyeljünk, mi kerül a kosárba!

/sites/testbiotechusashop/documents/blog/_extra/43/o_FB_cover_IsoWhey_20140305163724.jpg

Fehérjék szerepe:

A fehérjék a szervezet fő építőanyagai, emellett az enzimek, a hormonok és az immunrendszer által termelt ellenanyagok felépítésében is szerepet játszanak. Aminosavakból állnak, az emberi szervezetben 20 különféle aminosav építi fel a fehérjéket. Ebből 11-et a szervezet elő tud állítani, 9-et táplálkozással kell biztosítanunk, ezeket nevezzük esszenciális, vagyis nélkülözhetetlen aminosavaknak. Az állati eredetű fehérjék komplettek, teljes értékűek, míg a növényi fehérjéknek nem teljes az aminosav palettája, ezért ezeket kombinálni, komplettálni kell a jobb felszívódás, hasznosulás miatt.

Fehérjéknek sporttáplálkozás szempontjából az izomépítés, az izomtömeg megtartás a legfontosabb feladata, szükség esetén energiaforrásként is használja a szervezet.

Amikor diétázunk akkor is fontos, hogy a szervezet alapanyagcseréjéhez szükséges kalóriát biztosítsuk, hogy ne kezdjen tartalékoló üzemmódba és biztosítsuk a megfelelő fehérjebevitelt, hogy ne az izomzatunk szenvedje kárát és persze a hormonrendszer.

Sportáganként és céltól függően egyéni a szükségletünk, melyet az alábbi táblázatban találsz:

Csoportok g/ttkg Sportágak
1 1,4- 1,6 Állóképességi sportágak
2 1,6-1,8

kajak-kenu, evezés, a sportjátékok többsége,

pályakerékpározás, teke, vitorlázás, úszás

3 1,8-2,0

rövidtávfutás, torna, birkózás, cselgáncs,

ökölvívás, karate, akrobatika, gimnasztika,alpesi sí,

motorsport, atlétikai ugrószámok,tíz- és hétpróba

4 2,0 atlétikai dobások, súlyemelés,erőemelés, testépítés
5 1,5-2,0 Fejlődésben lévő serdülő, junior sportoló
6 2,0-3,0 Izomtömeg növelő sportoló
7 1,8-2,0 Fogyókúrázó élsportoló

 

/sites/testbiotechusashop/documents/blog/_extra/43/o_protein-food_20140305163700.jpg

Silye Gabriella

KÉRDEZD GABRIELLÁT

MEGVÁLASZOLT KÉRDÉSEK

SZAKÉRTŐINK

FACEBOOK