Nem akarsz lemaradni cikkeinkről? Iratkozz fel hírlevelünkre
FELIRATKOZOM
A feliratkozom gomb megnyomásával elfogadom az adatvédelmi nyilatkozatot

Az egészséges táplálkozást meg kell tanulni!

2013-08-28 12:43:00

Számos olyan alkalom van, amikor olyan gyereket látok, aki szinte tíz éves sincs, s alig bír futni a játszótéren, hamar kifullad, s mindezt annak köszönheti, hogy legalább 7-8 kg felesleget kell pluszként magán cipelnie. De legyen ez kevesebb, a tény akkor elkeserítő... Az egészséges élet másik fontos területe a mozgás mellett a helyes táplálkozás. Itt pedig igen fontos megemlíteni a gyermekek fogazatát is, ami sajnálatos módon–ahogyan azt a statisztikák is mutatják-nem az egészséges ételek fogyasztásáról árulkodik. Rettentő módon, nagyon gyalázatos állapotban van nagyon sok gyerek esetében.

Ezen esetekért többnyire a mozgásszegény életmód és a helytelen táplálkozás, a túl sok édesség és rágcsálnivaló tehető felelőssé. Ezért is van óriási jelentősége annak, hogy a helyes táplálkozási szokásokat minél korábban kialakítsuk és megtanulhassák a gyermekek, hiszen  ennek köszönhetően tehetik a szülők a gyermekük számára felhőtlenné a gyermekkort, illetve tehetik egészségesebbé a későbbi, felnőttkori életet.

Az egészséges táplálkozást nem felnőttként, egy diéta alkalmával kellene megismerned. A közmondás, miszerint „nem lehet elég korán elkezdeni“, itt is teljesen megállja a helyét. A szülőknek igen fontos szerepük van a gyeremekek nevelése, de azon belül is az egészséges táplálkozás és a mozgás szeretetének kialakításában is.

Van meglévő genetikai hajlam, mely esetén a gyermekkori helytelen táplálkozási szokások elősegítik az érelmeszesedés, szívinfarktus, magas vérnyomás, agyvérzés kialakulását felnőttkorban. Ezenkívül arra vonatkozóan is vannak biztos adatok, hogy az érelmeszesedés már gyerekkorban kezdődik! A felnőtt típusú cukorbetegség, az elhízás, az epekövesség, a csontritkulás, de bizonyos, nemcsak a tápcsatornát érintő rosszindulatú daganatok szintén azon betegségek közé tartoznak, melyek részben megelőzhetők lennének a helyes étkezési szokások kialakításával. Ezt pedig mielőbb, már óvodáskorban el kell kezdeni!

Ha gondolatban visszamész kicsit a gyerekkorodba, biztosan emlékezni fogsz arra, hogy már az  óvodában  (3-6 éves korban) sokat foglalkoznak e kérdéssel: megpróbálják kialakítani a táplálkozási szokásokat, s ezek az ismeretek bizony igen meghatározóak a későbbiekre nézve, sokszor az egész felnőtt életre nézve is, hiszen a helyes ételválasztás, az étkezési ritmus, az ízlés kialakulása, valamint a táplálkozási minták és a táplálkozási magatartás rögzülése mind erre az életkorra tehető.

Annak ellenére, hogy a gyermekek többsége étkezései egy részét az óvodában folytatja, a nap hátralevő részében otthon étkezik. Èppen emiatt igen nagy felelősség hárul a szülőkre is, hogy gyermekük minél egészségesebben táplálkozzon, korosztályának megfelelően fejlődjön.

Az óvodáskorúak energiabevitele nem csupán a szervezet fenntartásához és a fizikai aktivitáshoz szükséges, hanem a gyermek növekedésére fordított energiát is fedeznie kell. Ezért olyan fontos, hogy megfelelő mennyiségű és jó minőségű fehérje (baromfihús, húskészítmények, szálkamentes hal, tojás, tejtermékek) szerepeljen az étrendjében, de ugyanez vonatkozik a többi tápanyagfélére is: a szénhidrátokra és a zsírra.

Az energiaszükségletet természetesen megatározza a kor és a testalkat is. A fejlődés mértéke, üteme, valamint a gyermek egészségi állapota nagyon jól jelzi a gyermek energia-és tápanyag-ellátottságát.

Problémák az étkezéssel/sites/testbiotechusashop/documents/news/_extra/1535/o_good-nutrition_20130828151537.jpg

Számos olyan eset van, amikor egy kisgyerek nem eszik meg mindent, és nem azért, mert  nem ízlik neki. Sok esetben még meg sem kóstolt bizonyos ételeket, ennek ellenére valamiért “nem szereti”. Annak érdekében, hogy ezt kiküszöböld, minél korábban be kell iktatni étrendjükbe a tápanyagokban gazdag ételeket, zöldségeket és gyümölcsöket, továbbá tekintettel kell lenni arra is, hogyan bánsz az édességekkel… Minél korábban hozzászoktatod a gyermeked bizonyos dolgokra, annál hamarabb válnak szokássá, s ez volna a cél: az legyen a megszokott, ami egészséges.

Sokszor előfordul, hogy a gyermek válogatós, evés közben csak játszik az étellel, figyelme sokkal inkább valami másra terelődik…

A probléma sok esetben elkerülhető, ha az otthoni étkezések nem csak mellékes kísérői például a tévézésnek, hanem kizárólagos “eseménynek” számítanak, amikoris a megterített asztal mellett, nyugodt körülmények között, közösen eszik a család.

Másik gyakran előforduló probléma, ha a gyerek nem akar megenni bizonyos ételeket. Erre sok esetben lehet megoldás, ha ilyenkor bevonják a gyermeket az előkészületekbe, a terítésbe, amit a legtöbbjük biztosan élvezni fog, és büszkék is lesznek rá, hogy a reggeli vagy ebéd elkészítéséhez ők is aktívan hozzájárultak, és talán nagyobb eséllyel eszik meg az eddig elutasított ételt. (Például megpucolhatják a főtt tojást, vagy megkérhetjük őket, hogy a megkent kenyérszeletekre rátegyék a felvágottat, sajtot, zöldséget, stb.)

A sajtok, vagy a gyakran nem kedvelt friss zöldségek (például paradicsom, paprika, uborka, retek) iránti érdeklődést fel lehet kelteni, ha különféle alakzatba vágva tálalod őket.

A húsokat sokféle módon és formában el lehet készíteni, ezzel a változatossággal könnyebben elérhető, hogy a gyermekek elfogadják azt. Ha például azt tapasztalod, hogy a főtt húst többszöri próbálkozásra sem hajlandó elfogyasztani, próbáld meg valamilyen más formában, például rakott ételekben elkészíteni.

A tej és tejtermékek fogyasztása is sokszor falba ütközik, pedig ez az élelmiszercsoport különösen fontos a gyermekek táplálkozásában. Könnyen emészthetők, táplálók, értékes fehérjéket, vitaminokat, ásványi anyagokat tartalmaznak.

A tejtermékek egyik fontos értékes ásványi anyaga a kalcium, ami fontos a csontok és fogak kialakulásához, illetve azok egészséges fejlődéséhez. A gyermekkorban különösen fontos a megfelelő mennyiségű Kalcium bevitele, hiszen óriási szerepet játszik a megfelelő csontozat megalapozásában, a felnőttkori csontritkulás rizikójának csökkentésében.

A kalciumbevitel rendkívüli jelentőséggel bír gyerekkorban, hiszen az említett betegségek elkerülését, illetve minél későbbi megjelenését érheted el általa. Jó, ha tudod, hogy a csontozat körülbelül 25 éves korig tud erősödni, egyre tömörebb, szilárdabb lenni. Ezt követően szinten lehet tartani, illetve rosszabb esetben romlik az “állapota”. Ezért is van ennek akkora jelentősége, hogy jó alapokat kapjon a gyermek, hiszen az élete nagy részében ebből fog “táplálkozni”!

A gyerekek válogatóssága többnyire idővel alábbhagy, persze ez minden gyereknél más–más időszakot jelent. Kinél hamrabb, kinél csak tizenévesen, de általában ekkorra már változik az ételek iránti igényük. Sokszor előfordul, hogy elég csak egy vendégség, ahol megkóstolnak valamit, s rájönnek, hogy az nem is olyan rossz. Továbbá ahogy bővül a tudásuk és ismeretük az egészségről, illetve az ételek milyenségéről, sokkal inkább hajlandóak lesznek kipróbálni a korábban nem fogyasztott ételeket.

Az étkezési szokások/sites/testbiotechusashop/documents/news/_extra/1535/o_fitness-nutrition_20130828151544.jpg

A napi ötszöri étkezést érdemes már óvodáskorban kialakítani, így ez válik a későbbekben a megszokottá. Amennyire a lehetőség adja, az étkezéseket tedd mindig közel azonos időpontokra, s persze ahogyan a felnőtteknél is, úgy a gyermekek esetében is figyelni kell, melyik étkezésnél mennyit és milyen összetételben eszik a gyermek, hogy az energiaellátottsága a nap folyamán egyenletesen legyen elosztva.

Fontos tehát, hogy a gyermek étkezése napközben mindig hasonló időben történjen. A jó étvágy alapfeltétele, hogy üres legyen a gyomra. Étkezések után nagyjából 3-4 órával ürül ki a gyomor, amit általában egy fő étkezés követ. Éppen ezért nem szabad hagyni, hogy gyermeked a főétkezés előtt rágcsáljon valamit, hiszen akkor a főétkezésnél nem fog úgy/annyit enni, amennyit kellene. Ugyanígy, ha egy kiadós tízórait vagy uzsonnát adsz neki, nem várható, hogy a fő étkezésen jól egyen a gyermek.

Ez azt jelenti, hogy a tízórai és az uzsonna mennyiségének nem kell túl nagynak lennie. Erre megfelel például egy szendvics, tejtermék, vagy egy gyümölcs is. A reggelinek és a vacsorának viszont már bőségesebbnek kell lennie.

Fontos, hogy a reggeli sose maradjon ki, valamint tartalmazzon valamilyen gabonakészítményt (zsemle, kifli, teljes örlésű kenyér, gabonapehely, zabpehely, műzli stb.), állati eredetű fehérjét (tej, kefir, joghurt, sajt, túró, tojás, húskészítmény), friss zöldséget, és folyadékot is. A vacsora lehet meleg étel, de ha nincs mód az elkészítésére, akkor valamilyen hideg étel. Amire figyelned kell, hogy a gyerek sose feküdjön le éhesen aludni.

A legbőségesebb étkezése az ebéd legyen, ami lehetőleg minden esetben meleg étel legyen, és tartalmazzon levest is. Az óvodáskorú gyerekek szinte minden olyan ételt el tudnak fogyasztani, mint a felnőttek, így az elkészíthető ebédvariációk skálája igen széles. Ajánlatos a főzelékféléket gyakran szerepeltetni az étrendben. Emellett természetesen ehetnek burgonya vagy rizsalapú köretet is, és ritkábban (heti 1-2 alkalommal) tésztaétel is fogyasztható.

Az ebédnek, a reggelihez és a vacsorához hasonlóan minden esetben komplettnek kell lennie, vagyis a növényi fehérjék mellett állati eredetű fehérjét is kell tartalmaznia (például fött vagy sült tojás, főtt vagy sült virsli, natúr máj, natúr sertésszelet, natúr csirkemell, grillcsirke, párolt hússzelet, szálka nélküli sült hal, pörkölt, stb).

Nagy kedvenc szokott lenni gyerekeknél a rántott hús, azonban bő zsírban sült étel fogyasztása csak heti egy alkalommal ajánlott, ezen kívül próbáld meg kevesebb zsír felhasználásával elkészíteni a húsételeket, illetve egyéb feltéteket részesíts előnyben. A zöldségeket mielőbb ajánlott az ovisok étrendjében szerepeltetni nemcsak leves, főzelék, köret, hanem friss saláták formájában is.

Törekedj a változatosságra, mert csak úgy tudod biztosítani, hogy minden tápanyag bevitele meglegyen, melyek szükségesek a gyermekek egészséges fejlődéséhez.

Nem szabad kihagyni az édességek kérdését sem, hiszen a gyerekek nagyon szeretik azt. Megtiltani nem kell, ám ez a legmegfelelőbb életkor arra, hogy megtanítsd nekik, az édességek nem önálló étkezésre valók, hanem a főétkezések után, desszertként ajánlatos fogyasztani őket. Figyelemmel kell lenned arra is, hogy az édesség ne kerüljön minden nap az étrendbe, hetente csak 1-2 alkalommal kapjon a gyermek, s  ez alkalommal se legyen egy  adag egy egész tábla csokoládé, csomag cukorka vagy egy fél torta, hanem egy kis szelet csoki, 1-2 szem cukorka, vagy egy szelet sütemény. Ha korlátok közé tudod szorítani az édesség fogyasztását, azzal hosszú időre meghatározható az egészséges étrend.

S nem utolsó sorban meg kell említeni a folyadékfogyasztást, mely nemcsak a felnőttek számára, hanem a gyerekeknek is ugyanolyan fontos. Érdemes minden étkezéshez, és közöttük is biztosítani valamilyen folyadékot, ne csak akkor igyanak, amikor már szomjasak. A folyadék lehet víz, gyümölcstea, tej, tejes ital, gyümölcslé. A 100%-os gyümölcsleveket ajánlott vízzel hígítani.

A megfelelő folyadékpótlás különösen nagy melegben, hányás, hasmenés vagy lázas állapot esetén nélkülözhetetlen, mivel a gyerekek sokkal érzékenyebbek a kiszáradásra, mint a felnőttek.


Mit javítanál ezen a cikken?




A tartalom lehetett volna...





Mégse

TETSZETT EZ A CIKK?

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

KULCSSZAVAK

táplálkozás » egészség » Az egészséges táplálkozást meg kell tanulni! » helyes táplálkozás » folyadékfogyasztás » étrend » testmozgás »

LEGOLVASOTTABB CIKKEINK

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

KAPCSOLÓDÓ TERMÉKEK

Multivitamin for Women - 60 tabletta

Multivitamin for Women - 60 tabletta

MULTIVITAMIN, ÁSVÁNYI ANYAG ÉS ANTIOXIDÁNS KOMPLEX HÖLGYEK SZÁMÁRA.
Megveszem
Multivitamin for Men - 60 tabletta

Multivitamin for Men - 60 tabletta

MULTIVITAMIN, ÁSVÁNYI ANYAG ÉS ANTIOXIDÁNS KOMPLEX, HOZZÁADOTT AMINOSAVAKKAL FÉRFIAK SZÁMÁRA.
Megveszem
Vitabolic - 30 tabletta

Vitabolic - 30 tabletta

MULTIVITAMIN ÉS ÁSVÁNYI ANYAG KOMPLEX, MAGAS B-VITAMIN TARTALOMMAL, SPORTOLÓK SZÁMÁRA.
Megveszem
Vitamin Complex - 60 tabletta

Vitamin Complex - 60 tabletta

ÁLTALÁNOS VITAMIN ÉS ÁSVÁNYI ANYAG TABLETTA.
Megveszem
B-Complex - 60 tabletta

B-Complex - 60 tabletta

MULTIVITAMIN KÉSZÍTMÉNY, NYOMELEMEKKEL ÉS NÖVÉNYI KIVONATOKKAL.
Megveszem
Calcium Zinc Magnesium - 100 tabletta

Calcium Zinc Magnesium - 100 tabletta

KIEGYENSÚLYOZOTT FORMULA KALCIUMMAL, MAGNÉZIUMMAL, CINKKEL ÉS TOVÁBBI AKTÍV HATÓANYAGOKKAL.
Megveszem
Vitamin C 1000 Bioflavonoids - 100 tabletta

Vitamin C 1000 Bioflavonoids - 100 tabletta

1000 MG C-VITAMINT TARTALMAZÓ ÉTREND-KIEGÉSZÍTŐ, BIOFLAVONOIDDAL ÉS CSIPKEBOGYÓ KIVONATTAL.  
Megveszem
Vitamin D3 - 60 tabletta

Vitamin D3 - 60 tabletta

D3-VITAMINT TARTALMAZÓ SPECIÁLIS GYÓGYÁSZATI CÉLRA SZÁNT TABLETTA.
Megveszem
Amino Essentials - 300 g

Amino Essentials - 300 g

BCAA-KAT, GLUTAMINT, ESSZENCIÁLIS AMINOSAVAKAT ÉS MSCL MÁTRIXOT TARTALMAZÓ KOMPLEX AMINOSAV KÉSZÍTMÉNY
Megveszem
Amino Essentials - 300 g

Amino Essentials - 300 g

BCAA-KAT, GLUTAMINT, ESSZENCIÁLIS AMINOSAVAKAT ÉS MSCL MÁTRIXOT TARTALMAZÓ KOMPLEX AMINOSAV KÉSZÍTMÉNY
Megveszem
BCAA+B6 - 200 tabletta

BCAA+B6 - 200 tabletta

BCAA-T TARTALMAZÓ, GLUTÉNMENTES TABLETTÁS KÉSZÍTMÉNY B6-VITAMINNAL KIEGÉSZÍTVE.
Megveszem
Morning Protein - 30 g

Morning Protein - 30 g

FEHÉRJE ÉS REGGELI KÁVÉ EGYBEN, 100 MG/150 MG KOFFEIN ÉS 21 G FEHÉRJE EGY ADAGBAN.
Megveszem
Morning Protein - 30 g

Morning Protein - 30 g

FEHÉRJE ÉS REGGELI KÁVÉ EGYBEN, 100 MG/150 MG KOFFEIN ÉS 21 G FEHÉRJE EGY ADAGBAN.
Megveszem
Energy Shot - 25 ml

Energy Shot - 25 ml

FOLYÉKONY KOMBINÁCIÓJA A KEVERT SZÉNHIDRÁTOKNAK, A TAURINNAK, A GUARANÁNAK ÉS AZ L-ARGININ AMINOSAVNAK.
Megveszem

KAPCSOLÓDÓ VIDEÓK

Giants Live Budapest, 2013. Interjú Nagy Ákossal