
A piaci kihívások mellett is növekedni tudott a BioTechUSA-cégcsoport
Közzétette éves jelentését cégcsoportunk: a gazdasági nehézségek ellenére stabil eredményeket mutattunk fel 2024-ben, bár a növekedési ütem némileg lassult a korábbi évekhez képest. Árbevételünk 3,5 százalékkal, 93,7 milliárd forintra emelkedett, miközben az EBITDA 2 százalékkal 10,68 milliárd forintra nőtt. Cégcsoportunk az elmúlt évben is nagy hangsúlyt fektetett a hatékonyságnövelésre, a technológiai és termékfejlesztésekre, a stratégiai beruházásokra, valamint a belföldi piacvezető pozíciónk megtartása mellett tovább terjeszkedtünk a külpiacokon.
Moderált növekedés a turbulens környezetben
Magas bázisról vágtunk neki a 2024-es évnek, miután 2021 és 2023 között a sorrendben 42, 29, majd 15 százalékos növekménnyel három év alatt megdupláztuk a forgalmunkat. Ahhoz, hogy megtarthassuk ezt a versenyelőnyt az étrendkiegészítők piacán, a beszerzéstől a gyártáson át az értékesítési csatornákig minden folyamatot optimalizálnunk kellett, emellett értékteremtő beruházásokra és innovatív szemléletű termékfejlesztésre is szükség volt. Mindezek eredményeként a B2B és a B2C értékesítési adatokat összegezve végül 3,5 százalékkal 93,7 milliárd forintra növeltük az árbevételünket. Bár a növekedési ütem némileg lassult a korábbi évekhez képest, ez vállalatunk eddigi történetét tekintve abszolút árbevételi rekordnak számít. A profitabilitás és a jövedelmezőség is megmaradt: az adózott eredmény során az egy évvel korábbi 7,17 milliárd forint után 7,77 milliárdot láthatunk, míg az EBITDA, vagyis a kamatok, adózás, értékcsökkenés és amortizáció előtti eredmény 10,47-ről 10,68 milliárd forintra nőtt.

Befektetés a jövőbe a kihívások korában
2024-ben csaknem 6,5 milliárd forintot költöttünk beruházásokra, technológiai innovációra és termékfejlesztésekre. Az elmúlt évek legnagyobb beruházása az 5,5 milliárd forintból megvalósult, évente 55 millió darab komplex proteinszelet előállítására alkalmas multilayer szeletsor, melynek köszönhetően megtripláztuk éves szeletgyártó kapacitásunkat, mellette pedig egy új prémium szelet- és egy új prémium vitamincsaláddal is piacra lépünk. Az európai szinten is egyedi fejlesztés mellett új shaker logózó üzemet építettünk, folytattuk a kollégáink jólétét érintő szociális fejlesztéseket, valamint gyártókomplexumaink energetikai modernizációját is, utóbbinak köszönhetően a mindkét telephelyünkön az áramfelhasználás 30%-át biztosítjuk a jövőben zöld megoldásokkal.

Kulcsszerepben az omnichannel stratégia és az exporttevékenység
A BioTechUSA már évekkel ezelőtt piacvezető lett Magyarországon és elérte azt a méretet, hogy a további érdemi növekedése elsősorban az árbevétel 80%-át jelentő exporttevékenység eredményességén múljon. Ennek megfelelően a terjeszkedést 2024-ben is folytattuk, így öt új országban Egyiptomban, Hondurason, Curacaon, Kambodzsában és Üzbegisztánban is megjelentünk márkáinkkal; a spanyol, francia, szlovák, román, izraeli és lengyel piacokon pedig két számjegyű növekményt értünk el. Folyamatosan zajlott a fizikai expanzió is. A tavalyi évben 1,5 milliárd forintos invesztíció eredményeképp 31 új boltot nyitottunk, ennek köszönhetően már 143 üzletünk várja a vásárlókat a nemzetközi piacokon. Így a 185 magyar boltot is beleszámítva 328-ra nőtt az üzleteink száma.
Emellett az elmúlt évben azt is megmutattuk, hogy egy már meglévő – nevezetesen a spanyol – piacon is lehet újat mutatni, amelyre az egész világ felfigyel: a régióban egyedülálló globális együttműködési megállapodást kötöttünk a világ egyik legpatinásabb futballklubjával, az FC Barcelonával.
Biztos, stabil lábakon 2024-ben
„A megváltozott körülmények 2024-ben alaposan megrángatták az étrendkiegészítők piacát is. Jó példa erre, hogy ismételten szembe kellett néznünk az elszálló alapanyagárak és az infláció kihívásával, különösen a fehérjebeszerzés terén, de bátran támaszkodhattunk a meglévő tudásunkra” – kezdte értékelését Lévai Bálint, cégcsoportunk vezérigazgatója és társtulajdonosa. „A csökkenő növekmények korában is nyereségesek maradtunk, köszönhetően annak, hogy a célzott beruházásainkon túl optimalizálással és tőkelekötéssel sikerrel vettük az akadályokat. Sajnos a piac jelentősen felhígult, számos, alacsony árat és egyúttal alacsony minőséget kínáló konkurencia jelent meg, de mi a termékeink prémium jellegével kapcsolatban továbbra sem hozunk kompromisszumot” – tette hozzá.

Lévai Bálint kitért arra is, hogy a pandémia, illetve a háború viszontagságai sok mindenre felkészítették a BioTechUSA-cégcsoportot: megedzették a csapatot, még hatékonyabbá, versenyképesebbé tették a belső folyamatainkat. Szükség is volt erre abban a környezetben, amelyben az emelkedő költségek nem ültethetők át maradéktalanul a fogyasztói árakba, ugyanakkor pozitív piaci hír, hogy töretlen fejlődésnek lehettek tanúi – a teljesség igénye nélkül – számos egyéb EU-s tagállamban, de a Balkán térség országaiban éppúgy dinamikusan növekedtünk, mint a közel-keleti piacokon.
Termékfejlesztésről és prémium termékekről szól majd a 2025-ös év
A 2025-ös célokat azokhoz az iparági trendekhez illeszkedően fogalmaztuk meg, amelyek szerint folytatódik az étrendkiegészítők térhódítása, élen az impulzív és funkcionális termékekkel. A tervek között szerepel további digitális fejlesztések bevezetése, a termékportfóliónk bővítése és új piaci lehetőségek feltárása. Érkezik zászlóshajó termékünk, az Iso Whey Zero eddigi legjobb verziója, valamint hydration és protein coffee jellegű termékek fejlesztésébe is kezdtünk. Az új technológiai beruházások révén célunk, hogy 2025-ben újabb növekedési szakaszba lépjünk. A hosszú távú stratégia a nemzetközi piacokon való terjeszkedést és az innovatív, fenntartható termékek fejlesztését helyezi előtérbe. Folyamatosan figyeljük a fogyasztói igényeket és alkalmazkodunk az iparági változásokhoz, hogy versenyképesek maradjunk a dinamikusan fejlődő táplálékkiegészítő piacon.
Cégcsoportunk éves beszámolója teljes egészében itt érhető el.