Ugrás a tartalomhoz
Hírek

Országos szinten a legjobb 10%-ba tartozik adományozási tevékenységünk

A gazdasági válság ellenére is többet, vagy az ideivel azonos összeget költ a hazai vállalatok többsége CSR-tevékenységre, és a megkérdezettek szerint a társadalmi felelősségvállalás (corporate social responsibility, CSR) szerepe nőni fog a cégek életében – derül ki a társadalmi hatásvizsgálatokkal foglalkozó Scale Impact és a Magyar PR Szövetség közös kutatásából.

A fentiek fényében meglepő, hogy a CSR-költés a hazai cégek 60%-a esetében meglehetősen alacsony, 1-15 millió forint közötti, csupán a válaszadók 10%-a adományoz vagy költ társadalmi, fenntarthatósági programokra 100 és 200 millió forintnál többet. Büszkék vagyunk rá, hogy a BioTechUSA adományozási tevékenysége ebbe a kategóriába esik, így az átfogó kutatási jelentés a Decathlon, a Foxpost, a Szerencsejáték Zrt. és a Wolt Magyarország mellett Magyarországon egyedülálló jógyakorlatként tüntette fel cégcsoportunkat. 

Magyarországon a vállalatok mindössze 10%-a költ jótékony célokra éves szinten 100 millió forint felett

A kutatás módszertanának kidolgozásában szakmai tanácsadóként vállalati kommunikációs és CSR vezetőnk, Dr. Pintér Dániel Gergő is részt vett, aki a Scale Impact felkérésére elmondta:

“2020 novemberében dolgoztuk ki a vonatkozó stratégiát, azóta pedig már megkülönböztető arculatot, szlogeneket és charity mercheket is létrehoztunk, tisztáztuk a támogatási szerződések jogi és adminisztratív hátterét, felelősségvállalási aloldalt fejleszttünk, számos jótékony márkanagykövettel leszerződtünk és hosszútávú partneri viszonyt alakítottunk ki a legnagyobb hazai civil szervezetekkel és kórházakkal. A programot évente 100 milliió forintos nagyságrendben, mintegy 20 karitatív aktivitáson keresztül valósítjuk meg, legfőképpen az egészségügy és sport témájában.”

Munkaerő megtartása, márkaérték növelése és employer branding

A kutatás főbb megállapításai között olvasható továbbá, hogy:

  • a válaszadók 63%-ának már van vagy most készíti CSR stratégiáját, ám meglepő, hogy a nagyvállalatok 12%-a ennek hiányában jótékonykodik – ez Nyugat-Európában elképzelhetetlen lenne.
  • a cégek alig több mint harmada, 36% méri csak aktivitásainak hatását. 
  • a cégek 81%-a költene nonprofitok fejlesztésére, mégis egyelőre csak 50%-uk dolgozik együtt rendszeresen egy-egy civil szervezettel. 
  • a cégek a legszívesebben az alábbi témákra költenek: 1. társadalmi ügyek képviselete, 2. helyi közösségi ügyek, 3. környezetterhelés csökkentése, 4. közösségi események támogatása/helyi oktatás támogatása, 5. helyi önkormányzat vagy más közintézmény pénzügyi, tárgyi eszköz támogatása. 
  • az ügyek közül a válaszadók fontosnak tartják: 1. társadalmi és gazdasági fejlődés, 2. oktatás, képzés, 3. környezet- és állatvédelem, 4. egészségügy, jólét. 
  • a CSR tevékenység motivációi között az élen szerepel a munkaerő megtartása, vagyis a dolgozók véleménye a vállalat társadalmi erőfeszítéseiről; a márkaérték növelése és az employer branding. 
  • nem érdemes azonban eladásösztönzésre használni ezeket az aktivitásokat – ezzel a kérdőívet kitöltők 90%-a egyetért. 

A kutatás egy online kérdőív kitöltésével és CSR-ért (is) felelős vezetőkkel készült mélyinterjúkkal zajlott. Kitöltői között többségben voltak a nagyobb vagy kifejezetten nagyvállalatok: 45%-uk bevétele meghaladja a 20 milliárd forintot, további 16% pedig 1 és 20 milliárd forint feletti forgalmú. 

A “Tudják-e a vállalatok, hogyan kell tényleg jót tenni?” című kutatás riportja grafikonokkal, pdf formátumban, teljes terjedelemben innen tölthető le: CSRKutatas – Scale Impact