Olaj-ismertető

2016-12-17 16:09:00

Mi az, amire a gépjárművek, és az emberi szervezet működéséhez is szükség van? Olaj! Természetesen nem ugyanaz az anyag a kettő -, mégis amiben hasonló, hogy mind a gépeket, mind minket, embereket energiához juttat! Ezen kívül még segíti egészségünk megőrzését; a zsírban oldódó vitaminok felszívódása által, részt vesz bizonyos hormonok és az epesav termelődésében, ill. a sejthártya felépítésében. Szóval nagyon hasznos és nélkülözhetetlen, ám fontos tudnod azt is, milyen formában használhatod őket – melyek hevíthetőek, melyek viszont nem!

Egy kanál olívaolaj

 

Egy kis ismétlés

Bizonyára már mindnyájan tisztában vagytok vele, mégsem árt, ha még egyszer röviden átnézzük, mik is azok az olajok, milyen arányban fogyasszuk őket…

 

  • a zsírok makro-tápanyagcsoportjába tartozik minden olaj;
  • 1 g olaj kb. 9 kalória;
  • napi energiabevitelünk 15-30%-a származik belőle;
  • telített – telítetlen zsírsavakból épülnek fel, 1:3 arányban fogyasztandó (a telítetleneket preferáljuk) – főleg növényi olajokat használjunk;
  • a transz-zsírsavak kerülendők – a beszennyezett (többször felhasznált, nem megfelelően szűrt) olajok.
  • Füstpont

 

Ezen a hőmérsékleten kezdenek el égni, és toxikussá - azaz mérgezővé -, válni az olajok. Ez alapján háromféle csoportba oszthatjuk őket: alacsony, közepes, és magas füstpontúak. Az alacsonyakat tilos hevíteni, a közepesek max. 160-180 °C-ig melegíthetőek, a magas füstpontúak pedig a legalkalmasabbak a sütéshez, főzéshez, akár 200 °C felett is kitűnően viselkednek. Hogy melyik olaj, melyik típushoz tartozik, és mennyi az égési pontja – alábbi táblázatba gyűjtöttem össze Nektek:

Az olajok füstpont tartalma táblázat

*Érdekesség: a tévhittel ellentétben; az olívaolaj nem csak salátákhoz használható; közepes hőmérsékleten hevíthető is!

A legnépszerűbbekről pár szót

1.)   Napraforgóolaj

A napraforgó magjából hidegen sajtolással állítják elő, 35–60 % zsírsavat tartalmaz; melynek 65-70%-a többszörösen telítetlen. Alkalmas főzésre, húsok, halak, zöldségek sütésére, szószok készítésére, magas omega 6 és E-vitamin tartalommal rendelkezik.

2.)   Kókuszolaj

90%-ban telített zsírsavak alkotják, MCT zsírsavakban gazdag. Tudományosan még nem teljesen bizonyított, de számos kutatás, tanulmány feltételez vélt pozitív egészségügyi hatásokat: a rák megelőzésével, fogyással, a normális koleszterinszint visszaállításával, az Alzheimer megelőzésével, vírus- és gombaölő kezelésekkel kapcsolatosan.

3.)   Olívaolaj

Esszenciális telítetlen zsírsavakat (linolsav, linolénsav és arachidonsav), E-, K-vitamint tartalmaz. Könnyen emészthető, erősíti az izomsejteket, jótékony hatású reumás ízületi gyulladás esetén, rendszeres fogyasztása megakadályozza az epekövek kialakulását, csökkenti a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát.

Mondanom sem kell; az olaj kiválasztásakor nem csak azt kell figyelembe venni; milyen célra szeretnénk felhasználni azt, hanem a minőségre is! Az ár gyakran árulkodik; kerüljük a gyanúsan olcsó fajtájúakat, és mindig olvassuk el a címkét; a „szűz”, „100%-os tisztaságú” jelzők segítenek.

 

Plézer Panna

Sportedző


Mit javítanál ezen a cikken?




A tartalom lehetett volna...





Mégse

TETSZETT EZ A CIKK?

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

KULCSSZAVAK

» olaj » egészség » főzés »

LEGOLVASOTTABB CIKKEINK

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

KAPCSOLÓDÓ TERMÉKEK

KAPCSOLÓDÓ VIDEÓK

Arnold Classic Europa 2013 - 2. nap