Nem akarsz lemaradni cikkeinkről? Iratkozz fel hírlevelünkre
FELIRATKOZOM
A feliratkozom gomb megnyomásával elfogadom az adatvédelmi nyilatkozatot

A fizikai teljesítményhez fontos vitaminok és ásványi anyagok

2014-09-02 13:11:00

A mikronutriensek fontos szerepet töltenek be az energiatermelésben, a hemoglobin szintézisben, a csont egészségének fenntartásában, a megfelelő immunfunkciók ellátásában és a szervezet védelmében az oxidatív károkkal szemben.

One-A-Day - 100 tablettaAz edzés számos olyan anyagcsere funkciót érint, ahol mikronutriensekre an szükség, de az edzés során létrejövő alkalmazkodási folyamatok is ide tartoznak. A sportolók gyakran táplálkoznak vitamin hiányosan, főleg, ha az energiabevitelt is megszigorítják diéta idején, vagy ha egy vagy két ételcsoportot kivonnak az étkezésükből, illetve akik kiegyensúlyozatlanul táplálkoznak. Számukra a legfontosabb a napi multivitamin és ásványi anyag bevitel táplálék-kiegészítők segítségével.

A legáltalánosabb vitaminok és ásványi anyagok, amelyek egy sportoló étrendjében fontosak a kalcium, D-vitamin, B-vitaminok, vas, cink, Magnézium és antioxidánsok, mint a C-vitamin, E-vitamin, béta karotin, szelén.

B-vitaminok: tiamin, riboflavin, niacin, B6 vitamin, pantoténsav, biotin, folát, B12 vitamin

A B-vitamin megfelelő bevitele fontos az optimális energiatermelés és az izomszövet éülése, regenerálódása érdekében. A B komplex vitaminnak két fontos funkciója van, amely szorosan az edzéshez kapcsolódik. A tiamin, riboflavin, niacin, B6, Pantoténsav és a biotin közvetlenül résztvesznek az energia termelésben az edzés alatt, míg a folát és B6 vitaminok a vörös vérsejtek termelődésében, a fehérje szintézisben, a szövetregenerációban és a központi idegrendszer működésének fenntartásában vesznek részt. A hosszú időn át tartó nem megfelelő B-vitamin bevitel okozhat anémiát, és csökkent teljesítményt.

/sites/testbiotechusashop/documents/news/_extra/1683/o_bigstock-fresh-fruits-and-vegetables-is-15504422_20140902143411.jpg

D-vitamin

A D-vitamin fontos a megfelelő Kalcium felszívódás érdekében, valamint a szérum kálcium és a Foszfor szintjének szabályozásában, de a csontok egészségének megőrzésében is fontos szerepe van. Szabályozza az idegrendszer egyensúlyát. Az északi országokban élő sportolók, akik főleg edzőteremben készülnek és viszonylag magas a napsütés nélküli órák száma, nagyobb eséllyel szenvednek D-vitamin hiányban. Az őszi-téli évszakban, főleg, ha tartósan rossz az idő, érdemes a D-vitamin pótlásáról gondoskodni.

Antioxidánsok: C-vitamin, E-vitamin, béta karotin, szelén

Az antioxidánsok fő feladata, hogy védik a sejtmembránt az oxidatív károsodástól. Az edzés során nő az oxigén fogyasztás, amely hosszú távon oxidatív károsodást okozhat az izomzatban és más sejtekben. Egy jól edzett sportolónál az antioxidáns rendszer jobban alkalmazkodik a magasabb stressz szinthez, mint egy nem sportoló egyénnél.

Az antioxidánsoknak, mint amilyen az E-vitamin, fontos szerepük van a gyulladások csökkentésében és az intenzív edzés követő izomregenerációban. Főleg állóképességi sportolóknak ajánlott a nagyobb mennyiségű E-vitamin fogyasztás.

Az állandó és hosszú időtartamú edzések megnövelik a C-vitamin szükségletet, így sportolók számára az előírt mennyiségnél nagyobb dózis bevitele ajánlott!

Ásványi anyagok: kalcium, vas, cink, magnézium

A diétázók esetében gyakran fordul elő, főleg nőknél, hogy nem megfelelő a kalcium, vas, Cink és Magnézium bevitel. Vegetarianusok esetén fokozottabb a kockázat.

Kalcium: különösen fontos a növekedés idején, hiszen segíti a csontszövetek regenerációját, a vér Kalcium szintjének fenntartását, az izom összehúzódás szabályozásában is szerepet játszik, valamint az idegi összeköttetésben és a normális véralvadásban. A Kalcium és D-vitamin hiánya alacsony csontsűrűséget és stressz törést okozhat.

/sites/testbiotechusashop/documents/news/_extra/1683/o_Fotolia_16538931_M_20140902143528.jpg

Vas: az oxigén szállító fehérjék, hemoglobin és mioglobin, valamint az energiatermelésben résztvevő enzimek képződésében játszik fontos szerepet a vas. Az oxigén ellátás minden sportágban fontos szemont csak úgy, mint a megfelelően működő idegrendszer és immunrendszer is. A vashiány az egyik leggyakoribb a sportolók körében, különösen a nők között. Diétázók, vegetáriánusok között is gyakori az alacsony vasbevitel.

Cink: fontos szerepe van a növekedésben, az izomszövet építésében és regenerálódásában, az energiatermelésben és az immunrendszer egészségének fenntartásában. Az állati fehérjében szegény étrend, a magas rosttartalmú étrend és a vegetáriánus életvitel általában alacsony cinkbevitelt eredményez. A cinkbevitel szoros összefüggésben van a tiroid hormon szintjével, és a fehérje hasznosulásával. Tanulmányok összefüggést találtak a cinkbevitel és a keringési rendszer működése, az izomerő és az állóképesség között.

Magnézium: a sejtszintű anyagcserében és a sejtmembrán stabilitásának szabályozásában is szerepet játszik, mindezek mellett az idegrendszer,a  keringési rendszer, az immunrendszer és a hormonális rendszer normális működésében is szerepet játszik.

A nátrium kritikus fontosságú elektrolit, amely az izzadás során távozik a szervezetből, hiányának jelentős tünetei vannak, például fáradékonyság, izomgörcsök. A kálium a nátriumhoz hasonlóan a folyadék és elektrolit egyensúly fenntartásában játszik szerepet.

Ha minden vitaminról és ásványi anyagról gondoskodni szeretnél, akkor célszerű egy multivitamin mellett letenni a voksodat. Ilyen például a One-a-day multivitamin.

BioTechUSA


Mit javítanál ezen a cikken?




A tartalom lehetett volna...





Mégse

TETSZETT EZ A CIKK?

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

KULCSSZAVAK

multivitamin » akció » one-a-day » ásványi anyag » vitamin »

LEGOLVASOTTABB CIKKEINK

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

KAPCSOLÓDÓ TERMÉKEK

One-A-Day - 100 tabletta

One-A-Day - 100 tabletta

3.490 Ft

35 Ft / tabletta
Megveszem

KAPCSOLÓDÓ VIDEÓK

Edzés a szabadban