A koffein 5 hatása a teljesítményre és a zsírégetésre

2020-05-06 10:20:00

A koffein kiválóan hat a sportteljesítményre és segítség a zsírégetésben is. Ismerd meg cikkünkből a koffeinfogyasztás 5 legfőbb előnyét és termékajánlónkat is!

A koffein 5 hatása a teljesítményre és a zsírégetésre

Talán ismerős neked is az érzés, hogy milyen jó lenne inni egy kávét vagy pihenni kicsit egy kávé mellett, meginni egy energiaitalt, esetleg felpörögni a következő pár órára valami koffeines itallal? Többnyire pontosan ezért iszunk koffeines italt, hogy felfrissüljünk, kikerüljünk az álmosságból, felpörögjünk az edzésre vagy egy újabb munkafázisra, vagy egyáltalán, hogy képesek legyünk kikelni az ágyból. Ebből a cikkből megtudhatod, mikor és miért is érdemes kávét, energiaitalt vagy más koffeines italt fogyasztani, mit várhatsz tőle és hogyan hat a koffein sportteljesítményedre.

Mi a koffein és mitől stimuláns hatóanyag?

A koffein egy természetes stimuláns, amely a teában, kávéban és a kakaóban található meg.

Az agy és a központi idegrendszer stimulálásával működik, gátolja a fáradást és segíti az ébren maradást.

 

A koffein gyorsan felszívódik a belekből és jut be a vérkeringésbe, nagyjából 20 perc alatt, majd a fogyasztás után 1 órával fejti ki maximális hatását.  Innen a májba jut, ahol összetevőire bontódik és kifejti hatását a különböző szervekre. Leginkább az agyra hat, mégpedig úgy, hogy blokkolja az adenozin hatását, amely egy agyat nyugtató és fáradást okozó neurotranszmitter. Normál esetben az adenozin szintje fokozatosan emelkedik a nap során, hogy estére elálmosodj és könnyen elaludj.

A koffein funkciói közé tartozik, hogy megemeli az adrenalin szintet és a dopamin, valamint norepinefrin aktivitását is az agyban. Így eredményez állandó készültséget, figyelmet, összpontosítást. Sokan együtt fogyasztják a koffeint taurinnal, aminek hatása együtt remekül javítja a fizikai és mentális teljesítményt. A taurin segíti a glükóz áramlását az izmokhoz, valamint segíti a fehérje beépülését, vagyis az izomtömeg növekedését.

A koffein egészségre gyakorolt hatása

Antioxidáns forrás: A hagyományos hétköznapi étrendet követők számára a koffein előnyös az antioxidáns tartalom miatt is. A koffeinben magas az antioxidáns tartalom és egy tanulmány szerint kávéval többet tud bevinni egy átlag táplálkozású ember, mint amennyit zöldségből és gyümölcsből összesen bevisz.

Esszenciális tápanyagokat tartalmaz: Egyetlen csésze kávéban megtalálható a napi szükséglet 10%-a B2 vitaminból, 6%-a pantoténsavból, 3%-a mangánból és káliumból, valamint 2%-a magnéziumból és B3 vitaminból. Ami még jelentősebb mennyiség lehet, ha több kávét is fogyasztasz naponta.

Fokozza az anyagcserét: A koffein megtalálható szinte minden zsírégetőként reklámozott táplálék-kiegészítőben, nem véletlenül. A koffein az egyik olyan természetes hatóanyag, amely segíti az anyagcsere fokozását, a tanulmányok szerint akár 3-11%-kal. A kutatások ugyanakkor azt is alátámasztották, hogy ez a hatás idővel csökken, ahogy az ember hozzászokik a folyamatos, napi szinten bevitt mennyiséghez.

Védi a májat: A máj egy olyan szerv, amely többszáz fontos funkciót lát el a szervezetedben. Sok megbetegedés érinti viszont közvetlenül a májat, mint a hepatitis vagy a zsírmáj. Ezek gyakran vezetnek májzsugorodáshoz. A koffein azonban védhet ez ellen. Napi 4 kávé 80%-kal csökkenti ennek kockázatát.

A koffein hatása a sportteljesítményre

A koffein hatása a sportteljesítményre

1. Fokozza a fizikai teljesítményt

A feljebb említetteknek megfelelően a koffein késlelteti a kifáradást a központi idegrendszer stimulálásán keresztül. Növeli a zsír felhasználását az izomban, valamint állóképességi sportoknál kifejezetten növeli a maximális oxigénfelvevő kapacitást. Mindehhez nagyjából testtömegkilogrammonként 3-6 g koffeint célszerű elfogyasztani terhelés előtt kb. 1 órával, ami egy 65-70 kg-os ember esetén kb. 200 mg-ot jelent. Ezt tabletta formájában egyszerűbb elfogyasztani, mint kávéval.

2. Növeli az izom oxigén szaturációját

Egy 2019 novemberében publikált brit tanulmányban azt találták, hogy a sporttevékenység során adagolt 3 mg/ttkg koffein mennyiség javította az aerob csúcsteljesítményt és fokozta a tüdőkapacitást. Szubmaximális teljesítménynél növelte az izom oxigén szaturációját, vagyis a vér oxigén felvevő képességét, amit a koffein ergogenikus hatásának tulajdonítottak.

3. Emeli a testhőt, ezáltal fokozza a zsírégetést

A koffein termogenikus hatással bír, vagyis több kalória elégetését segíti elő azáltal, hogy enyhén emeli a testhőt. Ez a hatása segíti az anyagcserét, a magasabb testhő biztosítása a szervezettől plusz energiát, vagyis kalóriát kíván. A tanulmányban 400 mg koffeint alkalmaztak. Ezért fordul a legtöbb "zsírégető" készítményekben koffein mint fő hatóanyag.

4. Segíti az izom visszatöltését edzés után

A glikogén az elsődleges energiaforrás az edzés során, amelyet sokkal hatékonyabban tölt vissza a szervezt, ha az elfogyasztott szénhidrát mellé koffeint is fogyasztunk. Az így eljáró atléták a intenzív, a glikogén raktárak kiürülését eredményező edzés után négy órával 66%-kal jobb glikogén betöltődést tapasztaltak ahhoz a csoporthoz képest, akik csak szénhidrátot fogyasztottak.

5. Segíti a koncentrációt és energizál

Állóképességi sportolók esetén egyértelműen jól működik a koffein, ami segíti a koncentrációt és a sportteljesítményt, míg erősportok esetén hatékonynak bizonyult az edzett sportolóknál, viszont kevésbé a kezdőknél. Valamint különbség mutatkozott a nagy izomcsoportokon és a kisebb izomcsoportokon végzett gyakorlatok között. A koffein hatékonyabb erőszint fokozónak bizonyult, amikor nagyobb izomcsoportokon végeztek gyakorlatokat, így például fekvenyomásnál és guggolásnál.

Táplálék-kiegészítés koffeinnel

Táplálék-kiegészítés koffeinnel

A tanulmányok kb. 200 mg koffein fogyasztását javasolják edzések előtt, ami lehet akár kávé formájában is, de hatékonyabb edzés előtti táplálék-kiegészítőket.

A nitrogén oxid fokozók a koffeinen kívül számos olyan hatóanyagot is tartalmazhatnak, amelyek kiegészítik és fokozzák a koffein hatását.

 

Szigorúan tilos azonban azok számára a koffein nagy dózisú fogyasztása, vagy egyáltalán a fogyasztása, akik keringési rendszeri problémával vagy koffein érzékenységgel rendelkeznek!

A BioTechUSA kínálatában az alábbi koffein tartalmú táplálék-kiegészítők találhatók meg:

  • Black Blood CAF+: kifejezetten magas (400 mg) koffein tartalmú termék edzés előtt, amely számos más sportteljesítményt fokozó hatóanyagot is tartalmaz, 9 aktív hatóanyag által. Cukormentes.SuperNova - 282 g

  • Supernova: 200 mg koffeint tartalmazó edzés előtti cukormentes teljesítményfokozó formula kreatinnal, és további 11 aktív hatóanyaggal.

  • Caffeine + Taurine: a sportteljesítmény fokozásához kifejezetten ajánlott koffeint (8m mg) és taurint (600 mg) is tartalmazó termék, praktikus, kapszulás kiszerelésben.

  • Thermo Drine: az anyagcsere fokozásához, a testhő emeléséhez kifejlesztett hatóanyag kombináció azok számára, akik fogyni szeretnének és támogatnák a zsírégetést. 132 mg koffeint tartalmaz.

  • Desert: akkor javasolt fogyasztani, ha úgy érzed, vizesedsz vagy az utolsó kilóktól szeretnél már csak megszabadulni, amelyek az izmaidat fedik - például a strandszezon előtti két hétben. Ebben a 4 természetes összetevőn túl a koffein lehet segítségedre.


Mit javítanál ezen a cikken?




A tartalom lehetett volna...





Mégse

TETSZETT EZ A CIKK?

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

LEGOLVASOTTABB CIKKEINK

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

KAPCSOLÓDÓ TERMÉKEK