A konjugált linolsav és a CLA kapszula jótékony hatásai

2019-09-24 15:58:00

Tudj meg mindent a konjugált linolsavról, vagyis a CLA kapszuláról: milyen szerepet tölt be anyagcsere folyamatainak
optimalizálásában és hogyan alkalmazd a siker érdekében.


A konjugált linolsav és a CLA kapszula jótékony hatásai

A fogyás alapvető feltétele az, hogy kevesebb energiát vigyünk be a szervezetbe, mint amennyit elhasznál a szervezetünk, így a keletkező energiahiányt a testünk a tartalékaiból fogja kiegészíteni, ezzel segítve a zsírpárnák bontását. Az energiahiányt pedig a megfelelő tápanyagbevitellel tudjuk kontrollálni. A táplálék-kiegészítők nagy segítségünkre lehetnek abban, hogy kontrollálni tudjuk a kalória bevitelt például úgy, hogy az étvágyat csökkentik vagy segítik a nagyobb energiafelhasználást mozgással vagy mozgás nélkül. A CLA kapszula is kiváló segítség akkor, ha fogyni szeretnél legyen nagy vagy kicsi a súlyfelesleg, amitől meg szeretnél szabadulni. Ebben a cikkben megtudhatod, mi is az a CLA, mire jó a CLA kapszula, hogyan működik, hogyan érdemes fogyasztani a maximális hatékonyság érdekében?

Mi az a CLA?

Mi az a CLA?

A CLA a Conjugated Linoleic Acid rövidítése, ami magyarul konjugált linolsavat jelent. A linolsav egy zsírsav, amelynek az elnevezése a lenből származik, bár nem csak abban található meg. A konjugált szó pedig összetartozót jelent.

A lenmagból köztudottan az egyik leghasznosabb többszörösen telítetlen zsírsav forrás, a lenmagolaj is készül. A CLA tehát többszörösen telítetlen esszenciális zsírsav forrás.

 

Mire használják a CLA-t?

A rengeteg állati eredetű hús fogyasztása miatt, valamint néhány növényi olaj rossz hőtűrő tulajdonsága miatt nagyon kevés esszenciális zsírsav forrást foygasztunk, amelyek fontosak lennének a szervezet számára sok szempontból. Bár a zsírok ősi ellenségei a diétás étrendnek és szeretünk első körben megszabadulni tőlük fogyás céljából, tudni kell, hogy az anyagcsere fenntartása és megfelelő működése érdekében fogyasztani kéne őket. Az erek tisztaságáért, a vérkeringés megfelelő működéséért, a vitaminok felszívódásáért, az idegrendszer működéséért és még számos okból kifolyólag nagyon fontos a zsírok különösen az esszenciális zsírok fogyasztása.

Az egyik legenergiaigényesebb szövetünk az izomszövet, ami rendkívül előnyös, hiszen nagyobb izomtömeg mellett több kalóriát tudunk bevinni. Ugyanakkor a szervezet ettől az izomszövettől is megszabadul, ha nincs megfelelő tápanyag ellátása. Ha pedig az izomzatot égetjük el, akkor a zsírtömeg nem csökken kellő mértékben.

A CLA jótékony hatásai

1. Zsírégetés:

Ahogy fentebb már olvasható, a CLA segít a raktározott zsírok lebontásában és energiaként történő felhasználásában, így járulva hozzá a zsírégetés folyamatához. Azáltal ugyankkor, hogy segíti az izomtömeg növekedését is, tovább fokozza hatékonyságát, hiszen nő a szervezet energiaigénye, így a korábbi izomtömegnek megfelelő energiabevitel további energiahiányt eredményez, ami további fogyáshoz vezet majd, amennyiben megfelelően táplálkozunk mindehhez! A CLA csökkenti a szervezetben az inzulin szintet is, amely  hormon felelős a raktározásért a szervezetben, így kevesebb kalória raktározódik el a bevitt ételekből, és sokkal jobban  hasznosulnak mindezek a mozgás, sportolás során.

2. Asztma:

A CLA növeli a szervezetben a DHA és az EPA szinteket, amelyek omega 3 zsírsavak, rendkívül hasznosak az emberi szervezet működése szempontjából. Ezek a zsírsavak hatékonyan harcolnak a gyulladások ellen, amely hatékony lehet asztmás betegek esetében. Javul a légutak állapota és a hiperaktivitást is mérsékli a napi 4,5g CLA fogyasztása.Az asztmások szervezetében leukotriének termelődnek, amely olyan zsírmolekulája az immurendszernek, amely hörőszükületet eredményez. A CLA az asztmások állapotának javulásához úgy járul hozzá, hogy a leukotriének termelését szabályozó molekulák működését gátolja anélkül, hogy az erek károsodnának ezáltal.

3. Rák, daganatok:

Bár még csak állatkísérletek mutattak sikereket abban, hogy a CLA segítségével akár 50%-kal is tudtak csökkenteni bizonyos daganatokat, a kísérletek mégis rendkívül ígéretesek. Ilyen daganattípusok voltak a bőr-, emlő vagy akár a tüdődaganat is. Nem csak a már létező daganatok állapotában állt be pozitív változás az állatkísérletek során, de a kutatók úgy találták,hogy a rák kialakkulásának veszélyét is hatékonyan csökkenetette a CLA adagolása, mert a CLA megvédte a sejteket attól,hogy elrákosodjanak olyan körülmények között, amely támogatta a rák kialakulását.

4. Immunrendszer:

A sok testmozgás, a tápanyaghiányos étkezés a rengeteg káros anyag, ami bejut a szervezetbe, mind-mind nagyon kártékonyan hatnak az immunrendszerre. A szervezet a kimerültségét azzal jelzi,hogy fáradékonyabbak vagyunk, fogékonyabbá válunk bizonyos megbetegedésekre, mint például a megfázás. A tanulmányok kimutatták,hogy a CLA fogyasztása segíti az immunrendszer hatékony munkavégzését, mérsékli a katabolikus vagyis bontó, romboló folyamatokat, amelyek betegség, láz idején beindulnak a szervezetben. A CLA szedésével javul az immunrendszer válasza is.

5. Magas vérnyomás:

A keringési rendszeri betegségek a rák mellett a vezető halálokok között szerepelnek hazánkban. A stressz okozta magas vérnyomás pedig ezek közül is kiemelkedő ok. A kutatások alapján a CLA segíthet az állapot javulásában megfelelő étrend mellett, persze nem kompenzálja a stresszmentes életet és a stresszfeldolgozási képesség hiányát. Azáltal azonban, hgoy a CLA hozzájárul a testzsír mennyiségének csökkentéséhez és a trigliceridszint mérsékléséhez, ami a vérerekben történő lerakódást és érszűkülést is okozza. Az erek beszűkülélése a vérnyomás növekedés egyik okozója. A CLA komplex hatásának köszönhetően hozzájárul a vérnyomás csökkentéséhez.

6. Szívbetegség:

Az előző pontban már volt szó arról, hogy a CLA fogyasztása hogyan segíti a keringési rendszer egészségének fenntartását és a hanyatló állapot megállítását. A triglicerid- és koleszterin szint csökkentésével a véráramlás hatékonyabb, így hatékonyabb az oxigénáramlás és a tápanyag áramlás is, amihez hozzájárul a CLA. Az inzulinrezisztens állapothoz kapcsolható kardiovaszkuláris megbetegedések kockázata is csökken a CLA fogyasztásával.

7. Izomnövelés:

A CLA növeli az alapanyagcserét, így is hozzájárulva a napi energiafelhasználáshoz és a zsírtömegünk csökkentéséhez. Ugyanakkor a kutatások azt találták, hogy a zsírtömeg csökkenés ellenére nincs össztesttömeg csökkenés, amelynek az az oka, hogy ezzel párhuzamosan a CLA fogyasztása segíti és javítja a sovány izomtömeg növekedését, javítva ezzel azizom-zsír arányt. Így az izomtömeg növekedésével nő a kalóriaigény és felhasználás is a szervezetben, valamint a sportolás hatására javul a külső megjelenés, az esztétikus izomzat.

Milyen ételekben található CLA?

Milyen ételekben található CLA?

A CLA megtalálható számos élelmiszerben, amelyeket jellemzően napi szinten fogyasztunk. Ugyanakkor ez az adott ételek zsírtartalmának töredékét jelenti. Ha megnézzük az egyes élelmiszerek zsírtartalmának CLA tartalmát, láthatjuk, hogy csak rengeteg zsír fogyasztásával juthatunk csak hozzá ahhoz a CLA mennyiséghez, amelyre szükségünk van annak előnyös hatásainak kiaknázásához. Ez pedig egyértelműen túlzott zsírfogyasztáshoz vezethet. Tehát, bár elméletileg lehet élelmiszerből elég CLA-t bevinni, gyakorlatban ez jelentős többlet kalória bevitelét is jelenti. Ezért érdemes ebben az esetben táplálék-kiegészítőhöz fordulni, hogy elkerüljük a felesleges kalóriabevitelt. Jellemzően az állati eredetű élelmiszerek tartalmaznak CLA-t, így vegetáriánusoknak is érdemes elgondolkodni, hogy táplálék-kiegészítő formájában visznek be CLA-t. A marhahús és a bárányhús, valamint a tehétntej és a túró 4,5-5,5 mg CLA-t tartalmaz a 1 zsírtartalmuk grammjában, a sajtok közül pedig a cheddar sajt tartalmaz nagyobb mennyiséget, pontosan ami 3,6 mg-ot / 1 gramm zsír. Ugyanakkor a csirkehúsban, sertéshúsban még 1 mg CLA sem található meg a zsírtartalom grammját tekintve.

CLA tartalom a különböző élelmiszerekben zsírtartalmában:

  • Marha: 4.2 mg / 1 g zsír

  • Bárány: 5.6 mg / 1 g zsír

  • Csirke: 0.9 mg / 1 g zsír

  • Sertés: 0.6 mg / 1 g zsír

  • Tehéntej: 5.5 mg / 1 g zsír

  • Túró: 4.5 mg / 1 g zsír

  • Cheddar sajt: 3.6 mg / 1 g zsír

Hogyan kell adagolni a CLA-t?

A kutatások jellemzően 1-2 g közötti CLA mennyiségeket alkalmaztak. A kutatások során olykor alkalmaztak 3 g mennyiség feletti adagot, ahol bár mellékhatást nem észleltek, a hatás fokozódását sem tapasztalták, így annak ilyen mértékű növelése nem szükséges. A túladagolást tekintve semmilyen toxikus, egészségre káros hatást nem találtak, ám az anyagcsere gyorsításának  kellemetlen tünetei lehetnek, akárcsak bármilyen túlzott zsír vagy olaj fogyasztása esetén.

CLA 400 - 80 lágyzselatin kapszulaA CLA-t lehet hosszú távon fogyasztani annak egészségre gyakorolt pozitív hatásai miatt.

Adagolása a korábban említett mennyiségben a nap során szétbontva ajánlott két étkezés után, így például ebéd és vacsora vagy más, két nagyobb étkezés után.

A CLA fogyasztható mind egészséges testsúllyal rendelkezőknek, akik szeretnék ezt megőrizni, mind azoknak, akik fogyni szeretnének, vagy a testkompozíciójukon javítani. Az élelmiszerekben ugyan megtalálható ez a zsírsav, de mennyisége nem elégséges ahhoz, hogy célt érjünk, így csupán ételekből nehézkes bevinni a szükséges adagot. Pontosan ilyen esetekben ajánlott a táplálék-kiegészítőként történő fogyasztása.


Mit javítanál ezen a cikken?




A tartalom lehetett volna...





Mégse

TETSZETT EZ A CIKK?

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

LEGOLVASOTTABB CIKKEINK

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

KAPCSOLÓDÓ TERMÉKEK