Az izomvesztés valódi okai

2018-03-02 14:51:00

Sokan bosszankodtunk már izomveszteség miatt, vagy éppen mert nem úgy fejlődik az izomzatunk ahogyan azt elvárnánk. A leggyakrabban arra gyanakodhatunk, hogy nem edzünk eleget. Ám az igazi okok nem biztos, hogy itt keresendők.

A testünket felépítő fehérjék legnagyobb része az izomzatban található, ezt a legtöbben jól tudják. Azt a tényt azonban kevesen ismerik, hogy a fehérjék más, fontosabb feladatot is ellátnak szervezetünk megfelelő működésében; ilyenek például a különböző immunfunkciók, enzim- és hormonműködések, sejtek közti anyagcsere folyamatok.

Ha a szervezetünknek szüksége van fehérjékre, jellemzően táplálkozásból fedezi ezt az igényt, de bizonyos fontossági sorrend alapján állítja elő azokat. Tehát az izomzat tömegének növelése helyett elsősorban a már említett, például enzimműködésre és/vagy hormonfunkciókra fog fókuszálni. Ha minden fontos életfunkció elegendő mennyiségű fehérjét kap, akkor kerül sor az izomtömeg növekedésére, „érettségének” kialakítására. Többek közt ezért is fontos megfelelő mennyiségű proteint fogyasztani. Ha két fehérjetartalmú étkezés között több, mint 12 óra telt el, akkor valószínűleg ennek már az izomzatunk látja kárát. Betegségek esetén például emiatt is láthatjuk magunkat „összeesettnek”, tónustalannak. Valamint ezért nincs túl sok értelme a fehérjementes diétának sem; nemcsak a szerkezeti fehérjék épülnek le, de szervezetünk az alapvető életfunkcióit sem tudja ellátni.

Másik lényeges szempont, ha túl sokáig, túl intenzíven edzünk. Mint tudjuk, szervezetünk alapvetően szénhidrátból nyer energiát, de képes fehérjéből is előállítani, bár ez sajnos nem szerencsés eset. Ez akkor történik meg, ha edzés alatt az izomzatban és májban található szénhidrátraktárakat (összesen kb. 4-500g) kiürítjük, ezért a két óránál tovább tartó súlyzós edzés rombolhatja az izomzatot, ahogyan a hosszú távú, állóképességi sportok is. Ennek a negatív hatásnak kiküszöbölése érdekében találták ki a szénhidráttartalmú edzés alatti energizálókat, izotóniás koncentrátumokat.

Ahhoz tehát, hogy elkerüld az izomzat leépülését fogyassz naponta testtömeg kilogrammszor 1-1,5 gramm fehérjét, legalább három étkezésre osztva, és figyelj oda az elégséges szénhidrátbeviteledre is, amely minimum értéke testtömeg kilogrammszor 0,5 gramm diéta esetén!

 

Kővágó Heni


Mit javítanál ezen a cikken?




A tartalom lehetett volna...





Mégse

TETSZETT EZ A CIKK?

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK