Melyik BioTechUSA fehérjét válasszam?

2020-01-17 13:45:00

Óriási a választék, ha fehérje turmixot szeretnénk inni. Nem csak azt kell eldönteni, hogy melyik ízt válasszuk, de az összetételt is alaposan meg kell nézni, hogy az megfeleljen a céljainknak. Ebben próbálunk ezzel a cikkel segíteni.

Melyik BioTechUSA fehérjét válasszam?

Mi az a fehérje?

A fehérje eredeti, görög eredetű neve protein, aminek jelentése „elsődleges fontosságú”. Nem véletlenül: a szervezet számára az energiát három makronutriens szolgáltatja, ezek a fehérje, a zsír és a szénhidrát.

Miért fontos a fehérje?

A protein nem más, mint az összekapcsolódott aminosavak lánca, az aminosavak pedig szervezetünk elsődleges nitrogénforrásai. A pozitív nitrogén egyensúly elengedhetetlen az izomépítéshez és regenerálódáshoz, de a protein emellett még számos egyéb funkciót is ellát a szervezetben.

A fehérje funkciói

  • a protein hatással van a vér pH értékére
  • óvja az izomszövetet: energiaforrásként szolgál, ha nincs elérhető szénhidrát (pl. fogyókúra)
  • a protein részt vesz a hormonképzésben és az optimális hormonszint fenntartásában is, többek között az étvágyért felelős hormonok egyensúlyát segíti elő
  • szükséges bizonyos kémiai reakciókhoz, szerepétől függően, hiszen vannak transzportfehérjék, védőfehérjék, hormonok, struktúra fehérjék stb.
  • a fehérje hozzájárul a szervezet immunrendszerének megfelelő működéséhez
  • hozzájárul a szervezet folyadékegyensúlyának fenntartásához

Fehérje és izomnövekedés

Fehérje és izomnövekedés

Súlyzós edzést végzel? Ha megnöveled mellette a napi protein bevitelt, jelentősen segítheted vele az izomtömeg növekedést. Szervezetünkben az izomszövetek regenerálódnak és cserélődnek, a fehérje áramlás folyamatos. Ennek maximalizálásához folyamatos pozitív nitrogén egyensúly szükséges, amit többlet fehérje bevitellel lehet biztosítani.

Az izmok nem tudnak újraépülni, ha a protein beviteled nem elegendő; ilyenkor a szervezet fokozatosan leépíti az izomzatot. Az elégtelen fehérje bevitel egyéb olyan testi funkciókra is negatív hatással van, amelyek proteint igényelnének (pl. hormonszabályozás, vér pH értéke, stb.).

Súlyzós edzésnél a normálisnál több izomszövetnek kell regenerálódnia, így a súlyemelőknek, erőemelőknek, testépítőknek fokozott fehérje bevitelről kell gondoskodniuk, hogy biztosítva legyen a szükséges mennyiségű protein. Állóképességi sportolóknak is többlet fehérje-bevitelre van szükségük, hiszen a fokozott sportterhelés és stressz alapvetően katabolikus, tehát lebontó folyamatokat indít be, amit ellensúlyozni kell a plusz fehérje bevitellel. Ugyanakkor az állóképességi sportban nem előny a nagy izomtömeg, hiszen az többlet súly, ami rontja a sebességet, robbanékonyságot. Ebből egyértelműen látszik, hogy a különböző sportágakban más-más mennyiségben szükséges biztosítani a fehérje bevitelt.

Fehérje szerepe a fogyásban

A fehérjedús ételek termogenikus hatásúak, tehát a feldolgozás során a szervezet hőtermelése fokozódik, a testhő minimálisan megnő. Mivel a protein feldolgozásához (megemésztéséhez) 30%-kal több energiára van szükség, mint a szénhidrát vagy zsír esetében, a magas fehérje tartalmú ételek fogyasztása gyorsítja az anyagcserét.

Ahhoz is megfelelő mennyiségű és minőségű proteinre van szükség, hogy a zsírraktárak mobilizálódjanak. Ha nem viszel be elegendő fehérjét, a szervezeted inkább az izomszövetek lebontásával fog energiát nyerni.

Fehérje és regeneráció

A protein alapvető az izomszövetek regenerálásában. Edzés közben két dolog történik a szervezetedben:

  1. Az izmok glikogén raktárai kiürülnek
  2. Az izomrostokban mikrosérülések keletkeznek, amiket helyre kell állítani

Ha biztosítva van a megfelelő fehérje ellátás, és szervezeted pozitív nitrogén egyensúlyban van, akkor az edzés után azonnal megkezdődik az izomregeneráció. Minél gyorsabb a folyamat, annál gyorsabban épülnek az izomszövetek és következhet az újabb edzés.

Fehérje források

Fehérje források

Tipikus fehérje források: tojás, sajt, tej, csirke, tengeri halak, pulyka, marhahús, bárányhús, szója, mogyoró és a hüvelyes termések.

A fehérje forrásokat két csoportba sorolhatjuk: komplett és inkomplett fehérje források.

Komplett protein források: Minden esszenciális aminosavat tartalmaznak; ezek az állati eredetű fehérje források.

Inkomplett protein források: Ide tartoznak a növényi fehérjék; ezekből hiányoznak bizonyos esszenciális aminosavak.

Protein turmixok: Szintén remek fehérje források, amik nem tartalmaznak semmilyen felesleges tápanyagot, így felszívódásuk rendkívül gyors. Biztosítják az edzés utáni gyors aminosav ellátást. Nem kell főzni vagy sütni, a fehérje turmix fogyasztása igen időtakarékos és költséghatékony megoldás.

A fehérjeturmixok előnyei

Egy testépítő vagy erősportoló 5-8 kisebb étkezést folytat naponta. Ennyi ételt elkészíteni időigényes és macerás feladat, ráadásul ezerféle dolog jöhet közbe, ami miatt nem tudod az ételt megmelegíteni és elfogyasztani. Ezzel szemben egy egyszerű protein turmix csupán vizet igényel, és a shakerben pillanatok alatt elkészíthető, ráadásul bárhol, bármikor elfogyasztható.

  • Könnyen és gyorsan elkészíthető.
  • A fehérje tuxmixhoz nem kell tányér, nem igényel hűtést vagy melegítést.
  • Gyorsan elfogyasztható, és gyorsan felszívódik.
  • Egyszerűen gondoskodhatsz vele a szükséges protein bevitelről, nem kell számolgatnod a különböző összetevők fehérje tartalmát.
  • A fehérje turmix a tápanyagtartalmát tekintve költségkímélő is.
  • Gyors felszívódása és emészthetősége miatt különösen előnyös edzés után fogyasztani.

Mik a legfontosabb szempontok, amikor fehérjét választunk?

Mik a legfontosabb szempontok, amikor fehérjét választunk?

  • ár
  • minőség
  • tartalom (fehérje, cukor, adalékanyagok stb.)
  • márkané
  • ízek
  • érzékenységek, ételallergiák szerinti megfelelőség
  • ajánlások, vélemények, javaslatok

Ár-érték arányban izomépítési és regenerációs céllal a legnépszerűbb fehérje turmixok a tejsavó fehérjék. A tej fehérjetartalmának közel 1/5-ét a tejsavó teszi ki. A sportolók körében ez a legnépszerűbb fehérje forrás napjainkban. Biológiai értéke kitűnő, rendkívül jól hasznosul a szervezetben, ráadásul BCAA tartalma is magas. A glutamin- és Arginin tartalma viszont alacsony alapesetben (ha nincs hozzáadott mennyiség). A feldolgozottság szerint megkülönböztetünk tejsavó fehérje koncentrátumokat, izolátumokat, hidrolizátumokat. A fehérjék, mint tudjuk, aminosav láncolatokból állnak. A feldolgozottság pedig azt határozza meg, hogy ezek az aminosav láncok milyen hosszúak, így tehát milyen hosszú ideig tart a szervezetnek lebontani aminosavakra és felhasználni a szükséges célokra, akár fehérjét építve belőlük. A leghosszabb aminosav lánccal a fentiek közül a koncentrátum rendelkezik, ezután következi az izolátum, majd a hidrolizátum. Olykor mindezeken felül a fehérje turmixok tartalmaznak még plusz hozzáadott értéket, például egyes aminosavakat, mint L-glutamin, BCAA vagy arginin. A BCAA tartalom azért fontos egy fehérje turmix esetén, mert a BCAA három aminosava, a leucin, izoleucin és valin az izomépítés és regeneráció szempontjából legfontosabb része.

Miben különböznek a BioTechUSA tejsavó fehérjéi, melyiket válasszam?

A BioTechUSA három tejsavó fehérjéje a 100% Pure Whey, az Iso Whey Zero és a Hydro Whey Zero.

1. 100% Pure Whey:

A 100% Pure Whey tejsavó fehérje koncentrátum és izolátum keveréke. Ez azért hasznos, mert biztosítja az edzés utáni azonnali aminosav ellátást, így az izmok nem éheznek, rögtön hozzájutnak a regenerációhoz szükséges aminosavakhoz, hogy az izmok újjáépüljenek. Ugyanakkor a koncentrátum tartalma hosszabb időn keresztül táplálja a szervezetet a szükséges fehérjével, hiszen lassabban hasznosul. Ennek köszönhetően alkalmas akár reggelihez is pl. zabpehelyre öntve a turmixot, és alkalmas vacsora helyett is fogyasztani, hogy az éjszaka során is segítse az izomzat regenerációját.

Fehérje tartalma 78%, ami tökéles fehérje tartalmat jelent. A koncentrátum formák jellemzően tartalmaznak laktózt, így az arra érzékenyeknek nem ajánlott, ugyanakkor a 100% Pure Whey 16 íze közül 3 kapható laktózmentes verzióban is, melyek a csokoládé, eper és a cookies & cream. A 16 ízesített verzión felül azok számára, akik az ízesítőket kerülik vagy más célra használnák a fehérje port, a 100% Pure Whey kapható ízesítetlen formában is.

Minimális, elhanyagolható mennyiségű, adagonként 1,1g cukrot tartalmaz. A fehérje tartalmának 16,4%a BCAA.

2. Iso Whey Zero

Méltán az egyik legnépszerűbb fehérje turmix a BioTechUSA kínálatában.

Glutén- cukor- és laktózmentes fehérje, amely 18 ízben kapható, ráadásul plusz ízként a Caffe Latte 88mg koffeint is tartalmaz, így akár kávé helyett, edzés előtt is fogyasztható, ha a kellemest összekötnéd a hasznossal, vagyis a kávéfogyasztást a fehérje bevitellel. 84G-os fehérje tartalmával a három fehérje közül a legmagasabbal rendelkezik. Tiszta tejsavó izolátum. Gyors felszívódásának köszönhetően, valamint egyéb adottságait tekintve versenyzőknek is ajánlott a fogyasztása akár a felkészülés utolsó fázisában is. BCAA tartalma is kiemelkedő, a három fehérje turmix közül az Iso Whey Zeronak a legmagasabb a BCAA aminosav tartalma, 18g.

Az Iso Whey Zero fogyasztását kifejezetten javasoljuk edzés után az izomzat regenerációjának érdekében. Ha nem szeretnél többféle fehérje turmixot vásárolni, de lassítanád a felszívódását, érdemes joghurttal vagy túróval keverni pl. vacsorára, természetesen, ha laktózérzékeny vagy, akkor válassz ezekből laktózmentes verziót. Reggelihez keverd pl. zabpehellyel és túróval, tegyél hozzá diót, vagy gyümölcsöt, hogy még ízletesebbé és kellemesebbé tedd.

3. Hydro Whey Zero

A tejsavó fehérje hidrolizátum a fehérjék legújabb generációja, amely egy előemésztett fehérje forma.  A hidrolizálás folyamata során a fehérjeláncok peptidre bontása következik be speciális enzimek segítségével, ennek köszönhetően a leggyorsabb felszívódást teszi lehetővé. Hozzáadott L-glutamin és arginin tartalma tovább növeli a fehérje turmix hasznos értékét. Az L-glutamin megakadályozza a kemény edzés vagy diéta során bekövetkező izombontást, vagyis katabolikus folyamatokat. Az arginin pedig közvetetten segíti a tápanyagok megfelelő helyre történő áramlását és a megdolgoztatott izmoktól segíti a salakanyagok, felhalmozódott méreganyagok eltávozását. A Hydro Whey Zero a tejsavó hidrolizátum mellett tejsavó izolátumot is tartalmaz, ami szintén rendkívül gyors felszívódást biztosít, így ez a fehérje kifejezetten ajánlott versenyzők számára, vagy azoknak, akiknek különösen fontos a gyors felszívódás, az edzés során eléhezett izomzat extrém gyors tápanyaghoz juttatása.

A glutén- cukor- és laktózmentes Hydro Whey Zero 5 ízben elérhető, 80%-os fehérje tartalmú turmix por.

Hasonlóan az Iso Whey Zero-hoz túróval, zabpehellyel lassíthatód a felszívódását reggelihez vagy vacsorához igényednek megfelelően, ha csak egyféle fehérjje turmix port szeretnél vásárolni.

Ha a három fehérje turmix por elemzését végig olvasod, választ kaphatsz a minőségre, összetételre, ételallergiákra és érzékenységekre vonatkozó kérdésekre. Amennyiben a számodra megfelelő ízt is megtalálod, a rászánt összeg felülvizsgálatával könnyedén ki tudod választani, melyik fehérje turmixra van szükséged.

Mikor kell fehérjeturmixot fogyasztani?

Mikor kell fehérjeturmixot fogyasztani?

A protein bevitel időzítése fontos ahhoz, hogy a legjobb eredményeket érhesd el. Meg kell találnod a számodra legmegfelelőbb fehérje forrást, és oda kell figyelned az időzítésre is, hogy kihasználhasd a fehérje turmix előnyeit:

  • Ébredés után: A legutóbbi étkezés óta hosszú idő telt el, a szervezet „ki van éhezve”, aminosav ellátást igényel. Olyan protein turmix javasolt, ami lassú- és gyors felszívódású fehérje forrást is tartalmaz. A gyorsan felszívódó fehérjének köszönhetően a sejtek gyorsan tápanyaghoz jutnak, míg a lassú felszívódású protein jópár órára biztosítja a megfelelő aminosav szintet.
  • Edzés előtt: Az edzés előtti étkezés is tartalmazzon lassú felszívódású proteint, hogy a gyakorlatok során legyen elég aminosav a szervezet számára.
  • Edzés után: A legfontosabb időpont a protein turmix fogyasztásához. Annak érdekében, hogy az anabolikus folyamatok minél gyorsabban beinduljanak, gyors felszívódású fehérje forrás javasolt. Az ún. anabolikus kapu időtartama az edzést követő max. 30 perc; ilyenkor maximális hatásfokon hasznosítja a szervezet a regenerációhoz szükséges aminosavakat. Az edzés után 1-2 órával egy komplex, lassú felszívódású fehérje forrást tartalmazó étkezés szükséges.
  • Étkezések között: Ha szilárd étel fogyasztására nincs mód, akkor érdemes napközben is egy-két lassú felszívódású protein turmixot elfogyasztani.
  • Éjszaka: Lefekvés előtt szintén jó a lassú felszívódású fehérje, hogy a pozitív nitrogén egyensúly éjszakára is biztosítval egyent. Ha pedig felébredsz, éjjel jó választás egy kazein turmix.

Mikor érdemes még fehérjét fogyasztani?

  • Étkezések között: Ha szilárd étel fogyasztására nincs mód, akkor érdemes napközben is egy-két lassú felszívódású protein turmixot elfogyasztani.
  • Éjszaka: Lefekvés előtt szintén jó a lassú felszívódású fehérje, hogy a pozitív nitrogén egyensúly éjszakára is biztosítval egyent. Ha pedig felébredsz, éjjel jó választás egy kazein turmix.

Fehérje és szénhidrát a tömegnöveléshez

Ha épp tömegnövelő időszakban vagy, a proteint minőségi szénhidráttal fogyaszd. Erre tökéletesen megfelelnek a tömegnövelő táplálék-kiegészítők, de saját magad is összerakhatod a különböző összetevőkből, ha pontos mennyiségeket szeretnél fogyasztani.

A minőségi szénhidrátok segítik a fehérje szállítását és hasznosulását. A bevitt szénhidrát hatására megnő a vércukorszint, aminek visszaállításához a szervezet inzulint bocsát ki. Az inzulin egy anabolikus hormon, ami a vérben található tápanyagokat a sejtekbe tereli. Így a vérben áramló aminosavak is könnyebben jutnak az izomsejtekhez, ráadásul a kemény edzés hatására kiürült glikogén raktárak is gyorsan visszatöltődnek, ami segíti a regenerációt.

Fehérjék a BioTechUSA kínálatában itt találhatók.


Mit javítanál ezen a cikken?




A tartalom lehetett volna...





Mégse

TETSZETT EZ A CIKK?

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

LEGOLVASOTTABB CIKKEINK

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

KAPCSOLÓDÓ TERMÉKEK

Ultra Loss - 450 g

Ultra Loss - 450 g

4.890 Ft

8.644 Ft / kg
Megveszem
Protein Chips

Protein Chips

590 Ft

23.600 Ft/kg
Megveszem

KAPCSOLÓDÓ VIDEÓK