Minden, amit a D-vitaminról tudnod kell

2019-12-10 11:02:00

Bár D-vitamint a szervezet napfény hatására tud előállítani, a populáció nagy része D-vitamin hiányban szenved. Hogy mik a tünetei és hogyan pótolhatod, az cikkünkből kiderül.

Minden, amit a D-vitaminról tudnod kell

Bár a nevében vitamin van, a D-vitamin tulajdonképpen nem egy vitamin, hanem sokkal inkább egy pro-hormon. A vitaminok olyan tápanyagok, amelyet a szervezet nem tud előállítani, ezért táplálkozás útján kell biztosítani, azonban a D-vitamin nem tartozik ebbe a csoportba.

Napfényvitaminnak is szokták hívni, hiszen a bőrünket érő napfényből a szervezetünk képes D-vitamin előállítására.

Heti készer-háromszor 5-10 perc napsütés a csupasz bőrön megfelelő mennyiségű vitamintermelést eredményez, ám az előállított D-vitamin igen hamar kiürül a szervezetből, különösen télen. Éppen ezért a populáció jelentős százaléka szenved D-vitamin hiányban.

MIÉRT OLYAN FONTOS A D-VITAMIN?

MIÉRT OLYAN FONTOS A D-VITAMIN?

A D-vitamin számos fontos szerepet tölt be a szervezet működésében, hiánya pedig komoly problémák előfutára lehet, tartós hiánya pedig számos betegség okozója.

1. Egészséges csontok

A D-vitamin szabályozza a vér kalcium és foszfor szintjét, amelyek különösen fontosak az egészséges csontozat szempontjából. D-vitamin szükséges a kalcium felszívódásához, ennek hiányában a vese kiválasztja és kiürül. Gyerekeknél a D-vitamin hiány angolkórt okozhat, ami a lágyuló csontoknak köszönhetően a lábak deformációját eredményezi. Felnőtteknél pedig csontlágyulást, csontritkulást okozhat. A csontlágyulás esetén nem csak a csontsűrűség nem megfelelő, de az izomzat is jellemzően gyenge. Az izomerősítés ugyanis a csontok sűrűségére is hat, tehát az edzésnek is köszönhető az, ha valakinek erős, sűrű csontjai vannak.Posztmenopauzás hölgyeknél és idős uraknál pedig sajnos általános probléma a csontritkulás.

2. Csökken a megfázás kockázata

Elsősorban gyerekeknél vizsgálták meg,hogy 4 hónapon keresztül történő 1200 NE mennyiségű D-vitamin bevitel 40%-kal csökkentette az influenza A-típusától történő megfertőződést.

3. Csökken a diabétesz kockázata

A vér D-vitamin koncentrációja és a 2-es számú diabétesz összefüggnek egymással. A 2-es típusú diabétesztől szenvedők estén a D-vitamin bevitel hiánya negatívan hatott az inzulin kiválasztásra és a glükóz toleranciára.

4. A gyermekek egészségE

Az alacosny D-vitamin szintet összefüggésbe hozzák gyermekek esetén olyan problémákkal, mint az allergia, asztma, dermatitisz, ekcéma. A D-vitamin fokozza a glükokortikoidok gyulladásgátló hatását, így hatékány segítség asztmás betegeknél.

5. Terhesség idején

Terhes nőknél a D-vitamin hiány esetén nagyobb a kockázata a terhességi magas vérnyomás kialakulásának és ezáltal a császármetszés szükségességének. Ráadásul az alacsony D-vitamin szint és a gyermek első két évében kialakuló ételallergiák között is van összefüggés.

6. Rák, megelőzés

A D-vitamin különösen fontos szerepet játszik a sejtnövekedésben és a sejtek közötti kommunikációban. Bizonyos tanulmányok azt találták, hogy a D-vitamin hormonálisan aktív formája csökkenteni képes a ráksejtek növekedését azzal, hogy gátolja az azokban lévő vérsejtek kiépülését. A rákos sejtek pusztulását segíti, gátolja azok szaporodását, áttétek kialakulását, A D-vitamin több, mint 200 emberi génre van hatással.

Régi megfigyelés a sportolóknál, hogy nyáron – amikor többnyire megfelelő a D-vitamin ellátottság – általában nagyobb csúcsteljesítmény leadására képesek, mint télen.

Régi megfigyelés a sportolóknál, hogy nyáron – amikor többnyire megfelelő a D-vitamin ellátottság – általában nagyobb csúcsteljesítmény leadására képesek, mint télen.

Hol fordul elő a D-vitamin

A napfényt már említettük és talán érzékelhetted is, hogy az a mennyiség az egyszerű beszerzési lehetősége ellenére sem elég egy emberi szervezetnek. Sajnos nem sok ételben található meg D-vitamin és főleg zsíros halakban, mint a lazac, tonhal, makréla, halmájolajban. Kis mennyiségben van még a marhamájban, sajtban, tojássárgájában.

A legcélszerűbb módja a D-vitamin pótlásnak a táplálék-kiegészítőként történő fogyasztása. Kapszula, por, folyadék formában is beszerezhető és gyorsan tudod vele biztosítani a szükségletedet.


Mik a D-vitamin hiány első tünetei?

  • gyakori megbetegedések, gyulladások

  • állandó fáradtság érzés

  • fájó csontok, hát

  • depresszív hangulat

  • nehézkes sebgyógyulás

  • hajhullás

  • izomfájdalom

Hosszú távú D-vitamin hiány problémák:

  • elhízás

  • diabétesz

  • magas vérnyomás

  • depresszió

  • fibromialgia

  • krónikus fáradtság szindróma

  • csontritkulás

  • Alzheimer kór

Mennyi az ajánlott D-vitamin mennyiség?

A D-vitamin szükséglet az életkortól függ. Általában nemzetközi egységekben számolunk, így tehát a számok a következőek:

Újszülött 0-12 hónap - 400 NE* (10 mcg**).

Gyermek 1-18 év - 600 NE (15 mcg).

Felnőtt 70 éves korig - 600 NE (15 mcg).

Felnőtt 70 év felett - 800 NE (20 mcg).

Várandós és szoptatós anyák - 600 NE (15 mcg).

*Nemzetközi egység

**Mikrogramm

Milyen D-vitamin táplálék-kiegészítőt válassz?

Milyen D-vitamin táplálék-kiegészítőt válassz?

BioTechUSA Vitamin D3 60 tabletta

2000 NE azaz 50 mcg D3-vitamint tartalmaz, így csupán egy darabbal is bőségesen fedezhető a napi javasolt bevliteli mennyiség.

BioTechUSA vitamin D3 powder 150 gramm italpor

400 NE (10 mcg) tartalmú D3-vitamin italpor adagonként. Citrom ízesítésének köszönhetően a gyerekek is kedvelik, illetve jó alternatíva azoknak, akik nem szeretik a tablettás kiszerelést.

 

Nagy Dóra

személyi edző, táplálkozási tanácsadó


Mit javítanál ezen a cikken?




A tartalom lehetett volna...





Mégse

TETSZETT EZ A CIKK?

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

LEGOLVASOTTABB CIKKEINK

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

KAPCSOLÓDÓ TERMÉKEK