Ásványi anyagok

Az ásványi anyagok fontossága, szerepe

Manapság már minden reklámban azt hallhatjuk, hogy a vitaminok milyen fontosak és mennyire nagy szükségünk van rájuk. Azt azonban kevesebben tudják, hogy nemcsak vitaminokra, hanem az ásványi anyagokra is szükségünk van, hiszen azok nélkül a vitaminok nem tudnak hasznosulni szervezetünkben, nem tudják érvényesíteni hatásukat, nem tudják elvégezni feladatukat.

A sportolóknak különösen fontos, hogy ügyeljenek a vitaminok és ásványi anyagok bevitelére, hiszen extra terhelésnek teszik ki a szervezetet, emiatt a vitamin– és ásványi anyag igényük megnő. Pótlásukra mindenképp gondot kell fordítani, hiszen minden kis apró részre szükség van, hogy arra építkezni lehessen, izmot növelni, stb. Ha egy elem is hiányzik a körforgásból, már komoly gondot jelenthet nemcsak a célunk kitűzésének elérése érdekében, hanem szervezetünk számára is. Ezért nagyon fontos a helyes étrend kialakítása minden ember számára.

Az ásványi anyagok azért is rendkívül fontosak, mert szervezetünk nem képes előállítani őket, így külső forrásból, a táplálékból kell biztosítani. Ezek az ásványi anyagok nem adnak energiát, de valamilyen mértékben szükséges a szervezet zavartalan működéséhez.

Az ásványi anyagok a szervetlen környezetben a kőzetekben vagy ércekben előforduló vegyületek. A talajba kerülnek, s onnan szívódnak fel a növényekbe. A növények közvetítésével kerülnek a táplálkozási folyamatba.

Egy egészséges felnőtt testtömegének nagyjából 4-5% -át teszik ki az ásványi anyagok. Ezek jó része a csontokban található.

Szervezetünk egészséges működéséhez elengedhetetlenek az áványi anyagok. A mennyiség és arány sem elhanyagolható, de ezt befolyásolják az életkor, a nem, az egészségi állapot és az is, hogy végez-e valamilyen fizikai megterhelést az ember.

Az ásványi anyagok az anyagcsere szinte minden lépcsőjében fontos szerepet töltenek be. Egy-egy ásványi anyag több funkciót is ellát annak érdekében, hogy a szervezet zavartalanul  működhessen.

Elegendő mennyiségű ásványi anyag megléte szükséges ahhoz, hogy  megfelelő legyen az ember testi és szellemi fejlődése. Ezenkívül az egészség fenntartásához is nagyon fontos, hiszen csak az egészséges szervezet tud ellenálni a betegségeknek, fertőzéseknek.

Makro- és mikroelemek, nyomelemek

Az ásványi anyagok közül azokat az elemeket, amelyek a szervezetünkben a test tömegének 0,005%-nál nagyobb mennyiségben fordulnak elő, makroelemeknek nevezzük; amelyek ennél kisebb mennyiségben vannak jelen, azok a mikroelemek. Az ásványi anyagok összességükben a szervezetünk 4-5%-át teszik ki. A mikroelemek és nyomelemek fogalmát sokszor egybekötve használjuk, pedig nem ugyanazt jelentik.

A makroelemek esetében szervezetünk számára naponta néhány száz milligramm vagy néhány gramm szükséges. Mikroelemnél viszont a napi szükséglet csak néhány milligramm vagy még ennél is kevesebb.

Azokat nevezzük nyomelemeknek, amelyek valóban csak nyomokban fordulnak elő a szervezetben és nem is kell őket minden nap felvenni. Ez viszont nem jelenti azt, hogy nincs rájuk szükség! Éppen ellenkezőleg: a nyomelemeknél is megtalálhatók az esszenciális nyomelemek, amikre feltétlenül szüksegünk van. A szemiesszenciális nyomelemek kevésbé jelentősek, de azért rájuk is szüksége van a szervezetnek. A harmadik csoportba pedig a toxikus anyagok tartoznak, mint például a higany. Azzal ugye mindenki tisztában van, hogy az élelmiszeripar mennyi tartósítószert, stb alkalmaz, amelyek mégha csak parányi mértékben is, de sajnos tartalmaznak mérgező anyagokat.

Védekezni pedig úgy tudunk a mindennapi életben ezellen, ha arra próbálunk törekedni, hogy amit csak lehet, a természetes formájában fogyasztunk.

Az ásványi anyagok, illetve a nyomelemek számos összetett kémiai reakcióban együttesen vesznek részt és erősítik egymás hatását. Tehát, ha egyikük is hiányzik közülük, a többi sem tudja megfelelöen ellátni feladatát, érvényesíteni a hatását.

Makroelemek a következök:

Foszfor, kálium, kálcium, kén, magnézium, nátrium

Mikroelemek / nyomelemek:

Cink, fluor, jód, króm, mangán, molibdén, réz, szelén, vas

A fent felsorolt ásványi anyagok az esszenciális csoportba tartoznak. Természetesen vannak további ásványi anyagok, mint például: nikkel, ón, szilícium, vanádium; és jelen vannak olyan nyomelemek is, amelyenknek a funkciója még “ismeretlen”: alumínium, kadmium, ólom, arzén, bárium, stroncium, higany, ezüst, arany, antimon.

Mikor érdemes az ásványi anyagokat fogyasztani kiegészítőként?

Az ásványi anyagok napi szükséges mennyiségét – amennyiben kiegészítőként fogyasztjuk -, érdemes reggel és esti órákban bevenni, illetve ha edzés is szerepel a napirendben, akkor közvetlenül a tréning után.

Az ásványi anyagok, különösen a mikroelemek és nyomelemek biológiai sajátosságaival a bioszervetlen kémia foglalkozik, ami a biológia és kémia határterülete.

A BioTech USA kínálatában itt találod a vitaminokat és ásványi anyagokat: http://shop.biotechusashop.hu/vitaminok

LEGOLVASOTTABB CIKKEINK

KAPCSOLÓDÓ TERMÉKEK