Németh Sándor
Táplálék-kiegészítő specialista, oktatási referens
Kevesen tudják, hogy a jó minőségű táplálék-
kiegészítők modern és rohanó világunk legfontosabb
felügyelői az egészségmegőrzés tekintetében.
A BioTech USA szakértői csapatának tagjaként a következő témákkal kapcsolatban segítem céljaid megvalósulását:
- fogyás felgyorsítása kiegészítők használatával
- izomtömeg növelés
- teljesítménynövelés
- erőszint fokozás
- vitalitás és közérzet javítása. tovább »

Németh Sándor BEJEGYZÉSEI

A C-vitamin - mennyit és milyet?

2014-10-06 14:44:00

A C-vitamin a legnépszerűbb és a legnagyobb volumenben használt és keresett vitamin forrás, de nem mindegy hogy milyet és mennyit fogyasztunk!

D- és L-aszkorbinsav

Az aszkorbinsav a C-vitamin kémiai elnevezése, amelyet sok gyümölcs és zöldség, valamint a tej is tartalmaz. Két aszkorbinsav típus létezik, úgymint az L-, és D-aszkorbinsav. Az L-aszkorbinsav természetes, ennek van a legjelentősebb biológiai aktivitása. A D-aszkorbinsav csak mesterséges körülmények között fordul elő, cukorból állítják elő, vitaminhatása elhanyagolható.

Mindkét típust használják az élelmiszeriparban adalékanyagként, az L-aszkorbinsav (E300) és D-aszkorbinsav vagy izo-aszkorbinsav (E315), ezt tartósításra használják.

A C-vitamin hatásai

Az emberi szervezetben a C-vitamin részt vesz többek között a sejtek oxigénfelvételében és a kollagén képződésben, ami a csontok és a porcok kötőszövetének felépítéséhez szükséges. Ezen felül erősíti az immunrendszert és így véd a vírusok támadásaitól, továbbá javítja a vas felszívódását.

A C-vitamin antioxidáns hatásánál fogva véd a szervezetet fenyegető rákkeltő anyagok káros hatásától. Az antioxidáns kifejezés azt jelenti, hogy az aszkorbinsavnak kémiailag olyan a szerkezete, hogy a rákkeltő anyagok szabadgyökeit megköti.

Jakabos Zsuzsanna BioTechUSA C-vitamin

Mennyit fogyasszunk?

A legtöbb gerinces - a főemlősök, a gyümölcsevő denevérek és az ember kivételével - képes saját maga előállítani a szervezetének működéséhez szükséges C-vitamin mennyiséget. Ez a mennyiség testsúlykilogrammokként 170-180mg C-vitamin naponta! Ezért nekik nem kell odafigyelni a C-vitamin bevitelére, ezért is létezik kevesebb állati eredetű betegség és ez az oka annak is, hogy az emberek gyakrabban betegednek meg.

Ha utánaszámolunk, akkor hamar kiderül, hogy ezt a mennyiséget szinte lehetetlen táplálék formájában bevinni, ezért érdemes azt külön vitamin formájában fogyasztani.

Az EU ajánlás (RDA) napi 80 mg C-vitamin (a vitamin hiány minimalizálásához talán elég). Napjainkban a szakemberek 1000 mg C-vitamint ajánlanak naponta.

Az aszkorbinsav veszélytelennek számít. Vízoldható, így a vizelettel kiválasztódik.

Hosszútávon (hónapokig), magas dózis fogyasztása (3g/nap felett) az állatkísérletekben vesekőképződést okozott. Ezért az oxálsav a felelős, amely az aszkorbinsav bomlásakor képződik a szervezetben.

Mikor használjuk a C-vitamint?

Ha olyan hiánytüneteket észlelünk, mint a fáradékonyság, izomfájdalom, levertség, rossz közérzet, fogínyvérzés.

Ha nem tudjuk a megfelelő mennyiséget bevinni ebből a rendkívül fontos esszenciális vitaminból, akkor olyan betegségek alakulhatnak ki, mint a skorbut, kóros fáradtság, rendszeres megfázás.

A rendszeresen sportolónak és a nagyvárosban élőnek pedig hatványozottan fontos a magasabb vitaminpótlás, hiszen a környezeti hatások, illetve a sportolás alatti vitamin veszteség együttesen növeli a C-vitamin szükségletet.

Sportolás előtt alkalmazva segíti csökkenteni a fáradtság szintünket és csökkenti a savképződést is.

Néhány gyümölcs, zöldség, mint természetes C-vitaminforrás:

Csipkebogyó: 400mg

Fenyőtű: 200mg

Petrezselyemlevél: 185mg

Paradicsompaprika: 180mg

Zöldpaprika: 125mg

Brokkoli: 90mg

Káposzta: 87mg

Barack: 50mg

Eper: 50mg

Citrom: 45mg

Narancs: 45mg

Burgonya: 24 mg

(C-vitamin tartalom 100g nyersanyagban)

 

C-vitamint mindenkinek!

Németh Sándor

oktatási referens, táplálék-kiegészítő szakértő

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

A multivitaminok fontossága

2014-09-09 09:47:00

A vitaminok és az ásványi anyagok, olyan mikrotápanyagok, melyekből kis mennyiség elegendő a szervezet egészséges működésének fenntartásához.

A kiegyensúlyozott, sokoldalú, változatos táplálkozás elegendő mennyiségben szolgáltatja az összes vitamint és ásványi anyagot, ezért kiegészítésre (multi vitamin típusú étrend kiegészítők) nincs folyamatosan szükség. A hiánytünetek az illető vitamin vagy ásványi anyag függvényében különfélék lehetnek, de általában nem tapasztalhatók egyértelmű elváltozások, amíg a hiány nem jelentős.

One-a-Day Multivitamin BIoTechUSA Szilágyi Áron olimpikon ajánlásával

A vitaminhiány-és ásványi anyag hiánybetegségek fontosabb tünetei:

Fényérzékenység, látás zavar, fáradtság/gyengeség, anyagcserezavarok, emésztési problémák, étvágytalanság, bőrproblémák, izomgörcsök, idegrendszeri problémák, regenerálódó képesség lassulása, növekedési zavarok, hormon problémák, skorbut, arthritisz, vérszegénység, hajhullás, koncentráció zavar, csontritkulás, izomsorvadás, ízületi bántalmak, keringési zavarok, stb.

A vitamin-és ásványi anyag hiánybetegségek kiváltó okai

  • Hiányos rendszertelen táplálkozás, szegénység/éhség/háború, amelyek messze a leggyakoribb okok lehetnek.
  • Súlyos alkoholfüggőség, erős dohányzás. Nem megfelelő táplálkozás. Egyoldalú táplálkozás, pl.: vegan étrend.
  • Viszonylagosan megnövekedett tápanyagigények, pl. a terhesség/szoptatás alatt, súlyos baleset/műtét után.
  • Felszívódási zavarok (a bélrendszer működési hibája, melyben zavart szenved bizonyos vitaminok/ásványi anyagok szervezetbe jutása), egyes májbetegségek.
  • Az egyes vitaminok felszívódását megnehezítő gyógyszerek pl. lipidszintcsökkentők elhúzódó használata (amely a zsírban oldódó vitaminok (A, D, E és K) hiányához vezethet).
  • Hosszú ideig tartó antibiotikumos kezelés, amely elpusztítja a bélbaktériumokat, melyek a K vitamint előállítják.
  • A napfényhiány a D vitamin hiányához vezethet, pl. nagyon kis gyermekeknél, ha állandóan a lakásban tartózkodnak, és az éjszakai műszakban dolgozóknál, akik nappal alszanak. A táplálék mellett a D vitamin az emberi bőrben is képződik napfény hatására.

Vitamin szint – vitamin szükséglet

Ez a szint nem azonos az RDA értékkel, amely az ajánlott napi táplálékbevitel angol megfelelőjének a rövidítése és azon túl, hogy több évtizedes, szükségleti értékre támaszkodik, már nem az optimális szintet jelenti. Az RDA értékű vitamin dózis a hiánybetegségek megelőzésére elegendő csak, az immunrendszer működését nem javítja, a vitalitást nem fokozza, a szervezet antioxidáns szintjét nem növeli. Gyermekek számára ideálisabb, de felnőttek számára a magasabb dózisú készítményeket érdemes fogyasztani.

Nem mindenkinek jött el az „állat” és „szörny” pakkok ideje, fontos hogy a zsírban oldódó vitaminok felszívódása kalória beviteltől, kortól és életmódtól is függ. Figyeljünk arra, hogy ha nem rendszeresen sportolunk, és/vagy nem eszünk eleget elégszer, akkor könnyen felhalmozhatjuk ezeket a vitaminokat.

Vitaminfogyasztó célcsoportok

  • A gyermek vitaminok 4 éves kortól ajánlása, ezek általában az RDA dózist tartalmazzák 2-3 rágótablettában.
  • A rendszeresen sportoló gyerekek, 8-10 éves kortól már fogyaszthatnak, az RDA szint feletti  vitamin komplex-et, ez persze ugyanúgy a változatos étrend és elegendő folyadék fogyasztása mellett ajánlott.
  • Nem sportoló felnőttek: megelőzésképpen az RDA értékek megfelelőek
  • Sportoló, fizikai munkát végző felnőttek: RDA többszörösére is szükségük lehet intenzitástól függően

A fizikai teljesítményhez fontos vitaminokról bővebben ITT olvashatsz.

Tipp: A multi vitamin készítményeket érdemes évente 2-3 alkalommal váltogatni.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Ne stresszelj már!

2014-06-12 14:01:00

Ne stresszelj már! Könnyű ezt mondani, ugye!?

Szedjük össze, mitől is lehetünk stresszesek!

Környezeti ártalmak (légszennyezettség, UV sugárzás, stb.), felhalmozódó kortizol szint, a felgyorsult életmóddal járó külső-belső hatások, a túledzettség vagy a mozgás hiány okozta fáradalmak, kevés pihenés, feltöltődés hiánya. Nem megfelelő ételek, italok fogyasztása, valamint vitaminok és nyomelemek hiánya, illetve a sokáig tartó fogyókúra.

Mivel jár a folyamatos vagy rendszeres, magas stressz szint?

Az anyagcsere felborul, hajlamosak leszünk a zsírosodásra (hasi tájakon), izomtömegünkből sokat veszítünk, közérzetünk leromlik, idegrendszerünk kihasznált lesz, szervezetünk elsavasodik, emésztésünk lelassul, vitamin és tápanyag igényünk megnövekszik, étvágyunk viszont csökken, csökkenő immunitás.

Legyengült immunrendszerünk nem ad már elegendő biztonságot a külső kórokozókkal és a belsőhatásokkal szemben.

Milyen kiegészítőkkel tudjuk csökkenteni a stressz szintünket?

 

  • L-Glutamin
  • Acetil L-karnitin
  • C-vitamin (minimum 1-2 g)
  • Olaj Falevél kivonat
  • Rhodolia Rosea (Aranygyökér)
  • B-komplex
  • …egyéb antioxidánsok
L-Carnitine - 60 tablettaVitamin C 1000 Bioflavonoids - 100 tablettaB-Complex - 60 tabletta

 

No Stress!

Zsírégetőkről egymást közt - 4. rész

2014-05-20 09:23:00

Hogyan válasszunk a zsírégetők közül?

A fokozatosság a legfontosabb. Ha megvan az elhatározás és a cél is és sikerült kijavítani, változtatni az étrend hibáin és hiányosságain, akkor érdemes a zsírégetők között megkeresni a számunkra megfelelőt. Mindez akkor vezet a legjobb eredményre, ha sikerült beiktatni rendszeres heti 2-3 alkalmankénti 1 órás testmozgást is.

Testmozgás előtt használjunk l-karnitin készítményt, estére esszenciális zsírsavat (CLA, Lecithin). Főleg a koffein tartalom határozza meg a következő lépéshez tartozó termék kiválasztását, 10kg feletti súlytöbbletnél (zsír%) válasszuk lipotróp összetevőket tartalmazó termékeket. Ha nincs koffein tolerancia zavarunk, vagy magas vérnyomásunk, akkor a 10kg alatti felesleg leküzdését termogén termékekkel támogathatjuk.

/sites/testbiotechusashop/documents/blog/_extra/77/o_FB_cover_ThermoDrine_20140507150213.jpg

Az eredményesebb hatásért kombinálhatjuk is ezeket a termékeket vagy válasszunk, olyan termékeket, amelyek mindkét összetevő típusból tartalmaznak.

Legyetek jó formában!

Németh Sándor

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Zsírégetőkről egymást közt - 3. rész

2014-05-16 09:31:00

Melyek a lipotróp hatóanyagok?

 

/sites/testbiotechusashop/documents/blog/_extra/76/o_FB_cover_ThermoDrine_20140507143602.jpg

A leggyakoribb összetevőeket itt is röviden bemutatnám:

CLA: a konjugált linolsav (Omega-6) a vércukorszintet és a vér koleszterin szintjét csökkenti, valamint fokozza az anyagcserét. Segít megőrizni az izomtömeget a diéta alatt, és a zsírsejtek méretének csökkenéséhez is hozzájárulhat.

HCA: Hidroxi-citromsav, a Carcinia Cambogia gyümölcs kivonata, amely növeli a szerotonin szintet és így támogatja a zsír felhasználását a Szénhidrátok helyett.

Kitozán: nem emészthető állati eredetű összetettszénhidrát, normalizálja a koleszterin szintet és képes magához kötni a zsírmolekulákat mielőtt azok felszívódnának.

Króm: ez felel a vércukorszint szabályozásáért. A krómnak köszönhetően a szervezet jóval kevesebbet raktároz el a feleslegből. Stabilizálja az energia szintet, támogatja az edzés utáni regenerációt.

Rostok (Inulin): csökkenti az étvágyat, a telítettség érzetet képes elnyújtani.

Zöld kávé: magas antioxidáns alacsony koffein (3%) tartalom jellemzi, növeli a zsírok oxidációját (zsírégetés) és javítja az anyagcserét.

L-karnitin: egyik kategóriába sem fér be igazán, hiszen a mozgás hatására képes javítani a szervezet energia szintjét, amit a zsírtartalékok mobilizálásával ér el.

Folytatjuk...

Németh Sándor

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

04

KÉRDEZEK TŐLE

MEGVÁLASZOLT KÉRDÉSEK

SZAKÉRTŐINK

FACEBOOK