Aminosav kalauz

2020-02-14 13:11:00

Tudj meg mindent az aminosavakról: melyikre lehet szükséged a különböző sportoknak és céloknak megfelelően? Mutatjuk azt is, hogy melyik termékben találod meg.

Aminosav kalauz

Az aminosavak az alapvető makronutriens, a fehérje építőkövei, amelyek rengeteg funkciót betöltenek a szervezetben. Bizonyos elemeit a szervezet nem tudja előállítani, ezért feltétlenül szükséges táplálkozás útján hozzájutni. Szükségesek az emésztéshez, szervek működéséhez, izomépítéshez, regenerációhoz, sebgyógyuláshoz, hormonok, enzimek termeléséhez, ingerületátvitelhez és még rengeteg folyamathoz. Sok aminosav van, amelyikből elég, ha csak egy hiányzik és máris érezzük a hatását, ami lehet fáradtság, emésztési problémák vagy gyengébb immunrendszer.

Minden fehérje tartalmú étel tartalmaz aminosavat, hiszen a fehérje azokból épül fel. A szervezet aminosavakra bontva hasznosítja a fehérjét, hogy aztán a szükséges funkciókhoz felhasználja. Az állati eredetű táplálékok, húsok, tejtermékek a leggazdagabb aminosav források, de a növényi táplálékok is tartalmazzák azokat, ám legtöbbször hiányosan. Viszont több növényi fehérje forrást kombinálva már komplettálhatjuk az aminosav készleteiket. Sportoláskor a regeneráció feltétele a megfelelő aminosav bevitel, amit nem egyszerű biztosítani, ha valaki nem figyel oda a táplálkozásában arra, hogy minden étkezésnél fogyasszon fehérjét és ezt a testtömegének és céljának megfelelően elegendő mennyiség legyen.

Ilyenkor jönnek képbe a táplálék-kiegészítők, aminosav formulák. A különböző aminosav formulák az egyes céloknak megfelelően tartalmaznak aminosav kombinációkat. Ebben a cikkben ezekről az aminosav készítményekről tudhatsz meg többet és az aminosavakról általában.

Mik azok az aminosavak?

A fehérjék aminosavakból épülnek fel. Amikor a fehérjét emészted, lebontod, akkor ezek specifikus aminosavakra bomlanak, majd a szervezet számára szükséges funkciókhoz összeállnak különböző kombinációkban. Ezek a kombinációk építik fel és újjá a bőrt, a szemet, a szívet, a beleket, a csontokat és persze az izomzatot is. Izomépítés és sport szempontból fontos, hogy biztosítsd a megfelelő mennyiségű aminosavat a szervezeted számára, hogy regenerálódni, fejlődni tudj. Ha aminosav formájában fogyasztod ezeket mint táplálék-kiegészítő, akkor értelemszerűen a szervezetnek nem kell lebontania, hogy újra alkossa, hanem azonnal felhasználható formában kapja meg.

Az aminosavakat két nagy kategóriába oszthatjuk. Vannak esszenciálisak, amelyeket muszáj táplálkozás útján biztosítani a szervezet számára, mert nem tudjuk előállítani. Míg a nem esszenciális aminosavakat a szervezet önmaga is elő tudja állítani.

Ezen a két kategórián kívül meg kell említeni a kondicionális aminosavakat, amelyek alapvetően nem esszenciálisak, de speciális tevékenységek, felhasználás, ürülés esetén esszenciálissá válnak, tehát a szervezet nem tudja megfelelő mennyiségben előállítani. A 20-22 aminosavból, amelyek a protein felépítéséhez szükségesek 8-10 esszenciális, amelyeket tehát muszáj táplálkozás útján bevinni. Ehhez fontos, hogy megfelelő mennyiségű húst fogyassz vagy vegetáriánusként ennek alternatíváiból biztosítsd a szükséges mennyiséget.

Az aminosav tabletták és porok nagy segítséget jelenthetnek ebben. Tisztán, célodnak megfelelően ki tudod választani a legfontosabbakat és legszükségesebbeket, vagy akár az összeset. Vannak olyan készítmények, amelyek BCAA-t tartalmaznak, ami három aminosavat foglal magában: a leucin, izoleucin és valin hármast, amelyek az izomépítésben játszanak fontos szerepet a BCAA egyéb jótékony hatásai mellett. A glutamin az izombontást gátolja, tápanyaghiányos táplálkozáskor vagy diétában különösen ajánlott, az immunrendszer feladataiban is részt vesz. Vannak kifejezetten csak esszenciális aminosavakat tartalmazó termékek, amelyek EAA rövidítést is kaphatnak. Más speciális aminosavak energizálnak, segítik a zsírfelhasználást az anyagcserében stb.

Az aminosavak szerepe a sportban és az alakformálásban

Az aminosavak szerepe a sportban és az alakformálásban

A különböző aminosavak más-más funkciót töltenek be a szervezetben, ugyanakkor bármi is legyen a célod, akár fogyás, stresszcsökkentés, tömegnövelés, mindig van olyan aminosav, amely különösen hasznos lesz számodra.

Tömegnövelés és aminosavak:

Ha tömegnövelés a célod, egyértelmű, hogy a kemény edzések után az izomrostok regenerációjához, illetve ezáltal a fejlődéshez szükség van aminosavakra, hiszen az izomzat fehérjéből áll.

Tömegnövelés idején a fehérje turmixon kívül célszerű BCAA-t és glutamint is fogyasztani, de át lehet gondolni a kreatin fogyasztását is, amely energizál, segíti az erőkifejtéshez szükséges energiaegység, az ATP termelődését. Aminosav az arginin és a HMB is, amelyek szintén hasznosak lehetnek tömegnövelés idején. A Glutamine Peptide-del gyorsan felszívódó glutaminhoz juttatod az izomzatodat, a BCAA 8:1:1 Zero pedig a tökéletes arányú BCAA kombinációval táplál.

Állóképességi sportok és aminosavak:

A BCAA aminosavat atléták gyakran használják arra, hogy a fáradást késleltessék és persze az izomzat regenerációját is segítsék.

 

 

 

Egy tanulmányban azt találták, hogy a BCAA egyik összetevője, a leucin hozzájárult az megnövekedett sportteljesítményhez. Szénhidrát hiányos táplálkozás esetén a szervezet szívesen mozgósítja az aminosavakat is energiaként. A BCAA Zero Amino Energy Drink koffein tartalmának köszönhetően is ad egy kis lendületet. A Glutamine Peptide akár edzés közben is praktikusan alkalmazható, nem kell higitani, öntögetni csupán egy-két korty víz rá és már biztosítottad is a szervezeted számára szükséges glutamin mennyiséget, ha edzés közben “eléheznél”.

Aminosav fogyáshoz:

Ha fogyás a célod, akkor az aminosavak segíthetnek elkerülni az alacsony kalóriabevitel miatt esetlegesen bekövetkező izombontást és remekül energizálnak, ha a szénhidráthiány miatt enervált lennél.

 

 

 

 

Van olyan aminosav is, amelyik segíti a mozgás során felszabaduló zsírsavak felhasználását. Számos aminosav termék cukormentes, ezeket bátran fogyaszthatod a diétás étrended részeként is, ilyenek például a BCAA Zero, a Glutamine Zero, vagy ha együtt szeretnéd a kettőt, akkor ajánljuk a BCAA+Glutamine Zero terméket is, ami 1:1 arányban tartalmazza a két aminosavat. Próbáld ki az L-Carnitine 100.000 folyadékot is az edzések előtt és meglátod, mennyire jó erőben fogod érezni magadat az edzés során.

Milyen aminosavak találhatók meg a táplálék-kiegészítőkben?

Milyen aminosavak találhatók meg a táplálék-kiegészítőkben?

Nem esszenciális aminosavak

1. ALANIN:

A vércukorszint alacsonyan tartásával az alanin segít biztosítani a sejtek energiaellátását mind az erő-, mind pedig az állóképességi edzések során. Stresszes időszakokban különösen fontossá válik a vércukorszint optimális szinten tartása. A fehérje egyik építőelemeként az alanin segít minimalizálni az izomszövet leépülést is.

2. ARGININ:

A fizikai vagy lelki eredetű stressz, és az intenzív edzés egyaránt az arginin szintjének mérhető csökkenését okozhatják. Ráadásul fehérjeszintézist és immun-illetve idegrendszert erősítő hatásának következtében növekedési hormon szintet növelő anyagként is ismert, így népszerűvé vált azok körében, akik a sovány izomtömeg növelését vagy a zsírvesztést tűzték ki célul.

3. ASZPARAGINSAV:

Az aszparaginsav a fehérjealkotó 20 aminosav egyike. Szerepe a központi idegrendszer védelmében van. Segíti a hangulatingadozások elkerülését, mind az extrém idegesség, mind az extrém nyugalom kialakulását megelőzi.

4. GLICIN:

Szervezetünkben az összes aminosav közül a glicin fordul elő legnagyobb mennyiségben. Lelassítja az izomszövetek lebomlását és elősegíti a regenerálódást. A glicin aminosavnak sokrétű szerepe van szervezetünkben, beleértve növekedési hormonfokozó tulajdonságát, a toxikus anyagok, pl. tejsav eltávolítását testünkből, valamint nyugtató hatással van agyunkra is. Kontrollálja a vércukorszintet és megakadályozza az ATP lebomlását, így optimalizálja az energiaszintet.

Glutamine Zero - 300 g5. GLUTAMINSAV:

Az egyik leggyakoribb aminosavként és agyunk egyik fő „táplálékaként” a glutaminsav az agytevékenységet segíti elő. Némely esetben jó hatással van az intelligenciára, valamint elősegíti a mentális éberséget, a tiszta gondolkodást és a kedélyállapotot is javítja.

6. PROLIN:

A prolin egy nem esszenciális aminosav, ami nagy mennyiségben fordul elő a kollagén szövetekben és a csontok, a bőr valamint a porcok felépítésében is részt vesz. Különösen fontos az ízületek és inak egészsége szempontjából. Mindemellett, egyéb aminosavakból, pl. ornitinből és glutaminból képes előállítani a szervezet. Így amíg elegendő mennyiség fehérjét fogyasztunk, addig a prolinból sem fogunk hiányt szenvedni.

7. SZERIN:

A szerin, mely egy nem esszenciális aminosav, a zsírok és zsírsavak anyagcseréjéhez szükséges elsősorban. A sejtmembránban nagy koncentrációban van jelen, és segíti az immunoglobulinok és antitestek termelődését, így az egészséges immunrendszer szempontjából is fontos szerepet tölt be.

Esszenciális aminosavak:

Esszenciális aminosavak:

1. FENILALANIN:

A fenilalanin L-fenilalanin formájában csökkentheti a stresszt, javíthatja a kedélyállapotot, a memóriát, és csökkenti az étvágyat, míg a D-fenilalanin forma leginkább fájdalomcsillapítóként viselkedik.

2. CISZTEIN:

A cisztein a fehérjék lebontásakor keletkezik. Nem esszenciális aminosav, ami azt jelenti, hogy az emberi szervezet elő tudja állítani. A cisztein egy kéntartalmú, nem esszenciális aminosav, mely segít a szervezet fehérjéinek struktúráját fenntartani. A glutation egyik alkotóeleme is, így erős antioxidánsként is működik. A cisztein a legtöbb, magas fehérjetartalmú élelmiszerben előfordul.

BCAA ZERO aminosav - 360 g3. IZOLEUCIN:

Az izoleucint, a többi BCAA-hoz hasonlóan azok a sportolók használják, akiknek izmaik extrém stressznek vannak kitéve a túlterhelés által, és szeretnék elősegíteni sérült szöveteik gyógyulását, felgyorsítani a regenerálódást, megelőzni az izmok lebomlását és növelni a sovány izomtömeget.

4. HISZTIDIN:

A hisztidin fontos szerepet játszik a szövetek növekedésében és újjáépítésében, valamint a központi idegrendszer működését is elősegíti – csökkenti a nyugtalanságot. Értágítóként is alkalmazzák.

5. LEUCIN:

Megelőzi a katabolizmust. Elősegíti a növekedési hormon termelődését és a tesztoszteronszint megtartását. Növeli az izmok számára hozáférhető energia mennyiségét. Létfontosságú szerepet játszik az immunrendszer működésében, csakúgy, mint az izmok védelmében, energiaellátásában és regenerálásában.

L–Lysine – 90 kapszula6. LIZIN:

A lizin – ami egy esszenciális aminosav – elősegíti az izom-, a csont-, és egyéb szövetek kialakulását és megmaradását, mindemellett gyorsítja a regenerálódást is. Széles körben ismert a herpesz I és II elleni hatásossága folytán, és néhány öregedéssel összefüggő bőrproblémával szemben is sikeresen alkalmazható.

7. METONIN:

A metionin, ami a fehérjék egyik építőköve, erős antioxidáns, mely védi testünk szöveteit a pusztító szabadgyököktől – segíti az izmok építését, megelőzi azok lebomlását, segít a bőr rugalmasságának és egészségének megőrzésében, valamint erősíti, védi a hajat és a körmöket.

8. THREONIN:

Szükség van rá az optimális nitrogénegyensúly fenntartásához, valamint a bőrben található kollagén és elasztin termelődéséhez is. A máj működésében is szerepet vállal (beleértve a zsíros máj elleni küzdelmet), valamint az immunrendszer működését is javítja azzal, hogy elősegíti az antitestek termelődését és támogatja a thymus növekedését, ill. működését. (Thymus: A szegycsont mögött található mirigy, mely a pubertáskor után fokozatosan visszafejlődik. Az immunrendszer működésében játszik fontos szerepet).

9. TIROZIN:

A tirozin-nak potenciális agystimuláló hatása van, és kimutatták, hogy elősegíti a jobb mentális teljesítőképességet – így segítve a koncentrációt és az éberséget, valamint csökkenti a stressz-és fáradtságérzetet.

10. TRIPTOFÁN:

A triptofán a nyolc esszenciális aminosav egyike. Szükség van rá niacin (B3 vitamin) termelődéséhez. Számos élő szervezet számára – így nekünk, embereknek is – a triptofán esszenciális. Ez azt jelenti, hogy az emberi szervezet nem képes előállítani. Így ételeinkkel kell biztosítani a szükséges mennyiséget. Az aminosavak, így a triptofán is, a fehérjék építőelemei.

Emellett a triptofán számos anyag termelődéséhez elengedhetetlen a testünkben, ilyen pl. a szerotonin is. Mivel a szerotonin – ami egy melatonin prekurzor – kulcsszerepet játszik a hangulat és az alvási szokások kialakításában, a triptofánt nem ritkán antidepresszánsként, természetes altatóként, és súlycsökkentőként alkalmazzák.

11. VALIN:

Elősegíti a regenerálódást. Energiát szolgáltat a dolgozó izmok számára, így védve meg a többi aminosavat. Testünk pozitív nitrogénegyensúlyának fenntartásában (izomtömeg növelő folyamatok, regenerálódás) van szerepe.

 


 

Mint láthatod, az aminosavak fogyasztása mindenkinek ajánlott, hiszen a szervezetnek alapvetően szüksége van rá. Ha alacsony a fehérje fogyasztásod, mert olyan étrendet követsz, ami alig-alig tartalmaz fehérjét vagy diétázol, esetleg a sportolás utáni regenerálódás miatt plusz bevitelre van szükséged, akkor célszerű elgondolkodni aminosavak fogyasztásán. Lehet választani általános, a fehérje képzéshez szükséges aminosav készítmények közül, legyen az por, esetleg tabletta vagy ital, de vannak speciálisan, az egyedi céljaidnak megfelelő kombinációk, amelyeket szintén érdemes jobban megismerni, ha konkrét céljaid vannak.


Mit javítanál ezen a cikken?




A tartalom lehetett volna...





Mégse

TETSZETT EZ A CIKK?

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

LEGOLVASOTTABB CIKKEINK

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

KAPCSOLÓDÓ TERMÉKEK