B-vitaminok: hatásaik, forrásaik és hiánytüneteik

2020-10-07 00:00:00

A B-vitamin komplex a stresszes életmód egyik legfontosabb kiegészítője, de tudod, milyen fontos folyamatokban játszik még szerepet? Tudj meg róla mindent cikkünkből!

B-vitaminok: hatásaik, forrásaik és hiánytüneteik

A B-vitamin a vízben oldódó vitaminok közé tartozik, így a felesleges mennyiség kiürül a szervezetből. Pontosan ezért nagyon fontos, hogy megfelelő forrásból megfelelő mennyiségben pótoljuk, hiszen nem raktározódik belőle. Ha megnézed a multivitaminokat, jellemzően nagy mennyiségben tartalmaznak B-vitamint, ami nem véletlen: a B-vitamin komplex többféle B-vitaminból álló csoport, amelyek mindegyik eleme fontos a szervezet megfelelő működése szempontjából.

A B-vitamin hiány leggyakoribb tünetei közt megtalálható a szájszárazság, az emésztési problémák, vérszegénység, idegrendszeri problémák, bőrgyulladás, nyálkahártya problémák. Sportolóknak és más, nehéz fizikai munkát végzőknek különösen fontos odafigyelni a B-vitamin pótlásra, hiszen a sportteljesítmény és a regenerációs képességek csökkenését figyelték meg a kutatások során B-vitamin hiány esetén. A koncentrációt is befolyásolja ennek a vitaminnak a hiánya. Nagy mennyiségben főleg húsokban fordul elő, így a vegetáriánus táplálkozás hívei között több esetben fordul elő a B-vitamin hiány.

Várandós és szoptatós hölgyeknek is különösen oda kell figyelni a megfelelő B-vitamin bevitelre, hiszen a magzat és a baba fejlődésénél is fontos vitamin. Férfiak esetén a tesztoszteron termelés megfelelő mértékéhez és minőségéhez is érdemes az optimális B-vitamin bevitelt biztosítani.

Mi az a B-vitamin komplex?

8 különböző B-vitamint különböztetünk meg, melyek együttese alkotja a B-vitamin komplexet. Külön számmal jelölve vagy saját nevük alapján különböztetjük meg őket.

Így a B1 vitamin a tiamin, a B2 vitamin a riboflavin, a B3 vitamin a niacin, a B5 vitamin a pantoténsav, a B6 vitamin a piridoxin, a B7 a biotin, a B9 a folsav, a B12 a kobalamin. Ezen vitaminok együtt jelölik a B-vitamin komplexet.

B-Complex - 60 kapszulaMivel a B-vitamin csoport vízben oldódó vitamin, így túladagolása alapvetően nem lehetséges, a felesleges mennyiséget a vese választja ki és a vizelettel ürül. Azonban ha egyszerre jelentős mennyiséget fogyasztasz, akkor tapasztalhatod az erős szomjúságot, de tapasztalhatsz homályos látást, hasi görcsöket, hányást, gyakori vizelési ingert, fáradtságot, bőrpírt. Ezekben az esetekben azonnal keresd fel a háziorvosodat. Hosszú távú extrém dózisú fogyasztása idegrendszeri problémákhoz vezethet. Ez jelentheti azt, hogy romlik a mozgáskoordinációd.

B1 vitamin, azaz tiamin:

Ezt a B-vitamint fedezték fel elsőként, ezért lett ez a B1 vitamin. Hatását tekintve rendkívül széleskörű, mind a szellemi, idegrendszeri munkában, mind a szénhidrát anyagcserében elengedhetetlen, de a szív- és agy működéséhez is fontos. Hiánya a fejlett világban nagyon ritka, inkább Crohn betegeknél, alkoholistáknál és anorexiás betegeknél fordul elő. Esetükben főleg idegrendszeri tünetek jelentkeznek, illetve szívproblémák, agyi funkciózavarok figyelhetők meg. Aki sok kávét, teát fogyaszt, vagy vízhajtó hatású gyógyszert, kiegészítőt szed, nekik célszerű emelni a tiamin bevitelt.  Két fontos betegség köthető a B1 vitamin hiányához: a beriberi és a Korszakov szindróma, amelyek a fenti tüneteket produkálhatják.

Természetes forrásként megtalálható a teljes kiőrlésű gabonákban, hüvelyesekben, bizonyos húsokban és halban. A gabonák feldolgozásával a tiamin mennyisége jelentősen csökken. Várandós és szoptató hölgyeknek nagyobb mennyiség szükséges tiaminból. Szükséges mennyisége 1-1,5 mg naponta.

B2 vitamin, azaz riboflavin

A riboflavin a vörös vértestek képzésében kap szerepet, illetve azon anyagcsere funkciókban segít, amelyeknek köszönhetően energiához jutnak a sejtjeid.

Tojásban, zöld levelű zöldségekben, tejtermékekben, gombában, mandulában, tojássárgájában, vörös húsokban található meg leginkább. Hiánya esetén bizonyos tápanyagok feldolgozása szenved csorbát, így azokból is hiány keletkezhet. Megfigyelhető még B2 vitamin hiány esetén szájszárazság, torokfájás stb. Vérszegénység is előfordulhat B2 vitamin hiány esetén. Túlzott bevitele a májat károsíthatja, de ez gyakorlatilag csak injekciós formában vagy táplálék-kiegészítőkkel oldható meg. Szükséges mennyisége felnőttek esetén 1,0-1,6 mg között van, attól függően, hogy milyen speciális életszakaszban vagyunk, illetve nemenként is eltérő az adagolása. Speciális életszakasznak tekinthető például a terhesség, szoptatás időszaka is.

B3 vitamin, azaz niacin

Ez a vitamin kiemelt szerepet játszik abban, hogy a szervezeted a bevitt tápanyagokból energiát termeljen. Nem csak ebben van fontos szerepe, hanem abban is, hogy – akárcsak az antioxidánsok –, védje a szervezetet a káros szabad gyökök ellen, sejtszinten. Bizonyos terápiáknál alkalmazzák a magas vérkoleszterin szint csökkentése esetén is. Hüvelyesek, gabonafélék, húsok tartalmazzák leginkább. A B3 vitamin hiány rendkívül ritkán fordul elő, mivel sokféle tápanyagban megtalálható, így még a vegetáriánusok között sem igazán fordul elő B3 vitamin hiány. Manapság talán a túlzott alkoholfogyasztás esetén lehetséges csak. A niacin hiányból eredő megbetegedés a pellagra, amely kukoricára épülő hiányos táplálkozás esetén fordult elő többszáz ezelőtt. Napi szükséges mennyisége 30-35 mg között van.

B5 vitamin, azaz pantoténsav

A vitamin görög elnevezése a panthoten, ami azt jelenti mindenütt. Arra utal, hogy rengeteg élelmiszerben megtalálható, tehát hiánya ritkán fordul elő, azonban mégis vannak ilyen esetek. Alkoholizmus, cukorbetegség, tartós stressz, emésztési zavarok, dialízis esetén alakulhat ki B5 vitamin hiány, melynek tünetei többek közt a depresszió, fáradtság, kéz- és lábzsibbadás, égő érzés. Ez utóbbiak más, idegrendszert érintő problémánál is előfordulnak, kivizsgáltatása javasolt! Halban, húsokban, tojásban, gabonafélékben, zöld levelű zöldségfélékben fordul elő legnagyobb mennyiségben. A pantoténsavnak fontos szerepe van például az ingerületátvitelben, a bőr- és haj egészségének fenntartásában, bizonyos vitaminok képzésében. A mellékvese hormonok és az ingerületátvivő anyagok termelésében kulcsfontosságú a szerepe, szokták "stresszellenes” vitaminként is emlegetni. 25-50 mg a javasolt mennyiség, bizonyos esetekben 100 mg vagy ennél magasabb is fogyasztható, például intenzív stressz időszakában.

B6 vitamin, azaz piridoxin

A többi B-vitaminhoz hasonlóan hiánytünet általában alkoholizmusban, cukorbetegségben fordulhatnak elő, de megfigyelhető gyulladásos megbetegedéseknél, HIV fertőzés esetén, de bizonyos betegségek kezeléséhez alkalmazott gyógyszerek szedése esetén is. A B6 vitamin szükséges a vérképzéshez, így hiánya esetén vérszegénység alakulhat ki. További tünetek lehetnek az íngyulladás, érzészavarok, gyengeség, valamint epilepsziás rohamokhoz hasonló görcsök. Akár bizonyos fogamzásgátlók is okozhatnak B6 vitamin hiányt. A piridoxin fontos szerepet játszik a tápanyagok hasznosulásában, de a terhességi hányinger csillapításában is hasznosnak bizonyul. Az idegrendszer és az immunrendszer megfelelő működéséhez is szükséges. Javasolt fogyasztási mennyisége 1,3-1,7 mg közötti, de terhes és szoptatós kismamáknak ennél nagyobb mennyiségben ajánlott.

B7 vitamin azaz biotin

A biotin vagy H-vitamin azért is fontos a sportolók szempontjából, mert a nyers tojásfehérje fogyasztása akadályozza ennek az egyébként is rosszul felszívódó vitaminnak a hasznosulását. Tehát akinek a napi fehérje bevitele sok tojásfehérjét tartalmaz, az különösen figyeljen oda a biotin megfelelő mennyiségének a biztosítására, mert fontos szerepe van többek között a vércukorszint stabilizálásában. Továbbá nélkülözhetetlen a normál zsír- szénhidrát- és fehérje anyagcseréhez, a bőr és a haj megfelelő állapotához. Ha az nem megfelelő, akkor olyan tüneteket tapasztalhatunk, mint ingerlékenység, fáradtság, depresszió, hajhullás, köröm töredezése. Májban, tojássárgájában, gombában, mogyoróban, mandulában fordul elő, illetve teljes kiőrlésű gabonában, spenótban. Szükséges mennyisége 1,5-2 mg között van.

B9 vitamin azaz folsav

A folsav onnan lehet ismerős, hogy mindenhol ajánlják kismamáknak, hogy a születendő kisbabánál elkerüljék az idegcső záródási rendellenességeket. Szintén a hölgyeket érinti, hogy a fogamzásgátló szedése egyébként gátolja a folsav megfelelő felszívódását, így ezért is ajánlott a teherbe esés előtt már hónapokkal abbahagyni a fogamzásgátló szedését. Hőre érzékeny vitamin, ezért a hiánytünetek leggyakrabban akkor jelentkeznek, amikor túlfőzve fogyasztjuk a folsav tartalmú ételeket. A B9 vitamin hiánya depressziót, gyengeséget, fáradékonyságot okoz főleg, de gyengül az immunrendszer is, valamint számos más súlyos betegség kockázata megnövekszik hiánya esetén. Ilyenek a stroke vagy a szívroham. A többi B-vitaminhoz hasonlóan hüvelyesekben, zöld zöldségekben fordul elő legnagyobb mennyiségben. A folsav fontos szerepet játszik a vörösvértestek, fehérvérsejtek és a vérlemezkék termelésében, valamint aminosavak és nukleinsavak anyagcseréjében.

B12 vitamin azaz kobalamin

Bár a bélbaktériumok elő tudják állítani a B12 vitamint, ennek mennyisége azonban nem megfelelő a napi igényhez. Húsokban, halakban, tenger gyümölcseiben található meg jelentős mennyiségben, valamint tojásban és belsőségekben is. A sejtek növekedéséhez, a szív- és keringési rendszer egészségéhez nélkülözhetetlen vitamin, de bizonyos zsírsavak lebontásához is fontos. Hiánya főleg bizonyos emésztőrendszeri megbetegedéseknél, alkoholizmusnál, vegán életmódban fordul elő. B12 hiány esetén szédülés, depresszió, idegrendszeri zavarok, memória zavarok, nyálkahártya sérülések fordulnak elő. Szükséges napi mennyisége felnőttek részére 2,4 mcg.

 

Mennyi a napi ajánlott B-vitamin bevitel?

Fentebb minden egyes B-vitaminhoz egyesével is megtalálhatod a szükséges napi beviteli mennyiséget. Azonban ezek a vitaminok jellemzően együtt fordulnak elő, így a vitamin készítményekben is inkább B-vitamin komplex néven találod meg a szükséges és megfelelő mennyiségben, együtt.

Tipp: Próbáld ki a BioTechUSA B-Complex készítményét, ami extra ásványi anyagokat és egyéb vitaminokat, valamint speciális gyógynövény-kivonatokat is tartalmaz

MIÉRT FONTOS SPORTOLÓK SZÁMÁRA A B-VITAMIN KIEGÉSZÍTÉS?

Miért fontos sportolók számára a B-vitamin kiegészítés?

Bár sok tápanyagban megtalálható a B-vitamin, sportolók esetén a fokozott igénybevétel és stressz miatt fontos, hogy a vitaminokról és ásványi anyagokról plusz bevitelben gondoskodjunk. Láthattuk az egyes B-vitaminok leírásánál, hogy mind a tápanyag hasznosulás szempontjából, mind a megfelelő idegrendszeri működés szempontjából a B-vitamin komplex igen fontos.

Sportolók – legyen szó hobbi szintről vagy verseny szintről – B-vitamin hiány esetén sok kellemetlen hatást tapasztalhatnak, mint a teljesítménycsökkenés és a regeneráció lassulása.

A B-komplex legtöbb vitaminja részt vesz abban a folyamatban, amiben a bevitt tápanyagokból energiát állít elő a szervezet, valamint amiben a sejtek – azok közül is a vörös vérsejtek – regenerálódnak. Ez a folyamat könnyen az immunrendszer legyengülését eredményezheti, így a sportoló könnyebben betegszik meg. A sportolók izzadással több tápanyagot veszítenek, az edzéssel pedig sok tápanyagot használnak el, így számukra különösen fontos, hogy odafigyeljenek ezek pótlására. Ahhoz, hogy a befektetett munka valóban elérje az eredményét és létrejöjjön a kívánt fejlődés akár teljesítményben, akár esztétikai megjelenésben, sportágtól függően, szükséges biztosítani minden, a regenerálódáshoz szükséges tápanyagot, amibe a B-vitaminok is beletartoznak.

Különösen vonatkozik ez azon sportágak képviselőire, akik speciális diétát folytatnak, testsúlykorlátos sportot űznek vagy valamilyen okból kifolyólag kiűztek egy- vagy többfajta tápanyagot az étrendjükből, legyen szó vegánokról vagy akár laktózérzékenyekről.

Összességében tehát láthatjuk, hogy a B-vitamin komplex többféle B-vitamint tartalmaz, de ezek rendszerint együtt jelennek meg a tápanyagokban és együttműködve töltik be funkciójukat a szervezetben. Általában teljes kiőrlésű gabonákban, hüvelyesekben, tojásban, zöld zöldségekben fordulnak elő, így ezek fogyasztása sem elhanyagolható. Hiánytünetek többnyire akkor alakulhatnak ki, ha valaki nagyon egyoldalúan táplálkozik, vagy speciális életvitelt folytat, mint amilyen a vegán étrend. Alkoholizmus esetén fordulhat még elő, valamint bizonyos emésztőrendszeri problémáknál, ritka megbetegedésekben. A B-vitaminok fontosak a megfelelő tápanyagfeldolgozáshoz, az idegrendszer optimális működéséhez és a regenerációhoz. Sportolók számára az aktív életmóddal kialakult fokozott vitaminvesztés miatt különösen ajánlott a pótlása.


Mit javítanál ezen a cikken?




A tartalom lehetett volna...





Mégse

TETSZETT EZ A CIKK?

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

LEGOLVASOTTABB CIKKEINK

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

KAPCSOLÓDÓ TERMÉKEK