Nem akarsz lemaradni cikkeinkről? Iratkozz fel hírlevelünkre
FELIRATKOZOM
A feliratkozom gomb megnyomásával elfogadom az adatvédelmi nyilatkozatot

Milyen és mennyi sót szabad fogyasztani?

2012-11-30 10:04:00

A só az egyik legtermészetesebb ételízesítőink egyike. Életünkben igen fontos és nélkülözhetetlen szerepet tölt be ugyanúgy, mint a víz. Fogyasztására ennek ellenére oda kell figyelned, hiszen nem mindegy, milyet és mennyit fogyasztasz. A helytelen sófogyasztás akár káros is lehet.

/sites/testbiotechusashop/documents/news/_extra/1266/o_Fotolia_2797744_M_20121130100706.jpgA só évszázadokon keresztül nagyon drága fűszer és konzerváló anyag volt, a római korban, de még később is, étkezési felhasználása mellett fizetőeszközként is használták.

Mi is a só?

Kémiailag 40% nátriumból és 60% klórból áll, amelyek együtt alkotják a nátrium-kloridot. A kősó és a tengeri só szagtalan, törékeny, vízben oldódó kristályai csak méretükben és a kristályok minőségében különböznek egymástól. A tengeri sóban nyomokban található kálcium, magnézium, Kálium és bróm. Emiatt íze erőteljesebb, mint a kősóé.

Só az emberi szervezetben

Az emberi test 75%-a sótartartalmú folyadékokból áll. Sokoldalú szerepet tölt be a szervezetben, hiszen szabályozza  a vízháztartást (nyál, könny, izzadtság, vér, emésztőnedvek, epe), a vizeletkiválasztást a vesében, az éhségérzet kialakulását, továbbá részt vesz az izmok, az idegrendszer és a hormonháztartás működésében is.

A kereskedelemben a sónak számos fajtájával találkozhatsz, amelyek többnyire különböző nyomelemeket tatalmaznak.

Milyen sót válasszunk?

A jódozott só pozitív hatású a strúma kockázatára nézve (a pajzsmirigy megnagyobbodását nevezik strúmának, amelyet jódhiány okoz). Mivel a tengeri halakat kivéve természetes módon szinte semmilyen élelmiszer nem tartalmaz jódot, ezért érdemes a jódozott sót használni.

Akármelyik fajta sót használod, azt mindig tartasd szem előtt, hogy naponta 8–10 grammnál többet ne fogyassz. A túlzott sófogyasztás magas vérnyomást okozhat.

A só nélkülözhetetlen, de bánj vele óvatosan! Túlzott fogyasztása ugyanis egészségügyi problémát okozhat.

Milyen betegségek jelentkezhetnek a sok sófogyasztástól?

  • Magas vérnyomás: a sóban lévő nátriumnak vízmegkötő tulajdonsága van. Ha sok Nátrium kerül a szervezetbe, az bekerül a véráramba. A sok sóval terhelt vérrel együtt az erek nem tudnak nagyobbodni, így kialakul a magas vérnyomás. A vérnyomás növekedése hatással van a szív működésére. A szív egy ideig persze bírja a terhelést, különösen, ha fiatal vagy. Viszont az évek során a belső szervek is öregszenek. Tehát, ha nem figyelsz arra, hogy milyen a vérnyomásod, akkor szívproblémáid is lehetnek. A magas vérnyomás gyengítheti a vérereket, oda több minden rakódik le. Ha azok az erek eltömődnek, amelyek a szívet és az agyat táplálják, akkor akár szívinfarktust is lehet kapni, ami halálos kimenetelű is lehet.
  • Vesekő: a magas vérnyomás után a vesekő a leggyakoribb betegség, ami a mértéktelen sófogyasztás eredményeképp alakul ki. Ugyanis ha sok sót fogyasztasz, az növeli a vérnyomást, de nem biztos, hogy a vese fel tudja dolgozni a hirtelen jött nagy sómennyiséget. A vesekő igen kellemetlen betegség, akár kórházba is kerülhetsz miatta. Ráadásul egy bizonyos idő után, ha a vesekő darabok nem tudnak távozni a vizelettel együtt, akkor műtéti beavatkozásra kerülhet sor. Ha valaki hajlamos a vesekőre, annak mindenképpen ajánlott a napi három liter folyadék fogyasztása.

A só tehát igen fontos szerepet tölt be a szervezet életében, de ha nem figyelsz eléggé a bevitt mennyiségre, akkor sajnos átbillenhet a mérleg nyelve a másik oldalra és egészségügyi problémákat eredményezhet.

Szabó Noémi


Mit javítanál ezen a cikken?




A tartalom lehetett volna...





Mégse

TETSZETT EZ A CIKK?

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

KULCSSZAVAK

vérnyomás » só » étkezés » táplálkozás » nátrium » nátriumklorid » vesekő » mennyi sót » nátrium » sófogyasztás » magas vérnyomás »

LEGOLVASOTTABB CIKKEINK

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

KAPCSOLÓDÓ TERMÉKEK

KAPCSOLÓDÓ VIDEÓK

Czégény Csaba edzésén jártunk